På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
KOMMENTAR:
Läste inlägget i Vi Bilägare nummer 11/2013 om varför backspegeln sitter lågt och är förvånad över er kommentar som mer eller mindre nonchalerar problemet.
Är några centimeter kortare än insändaren men har ändå samma problem. Jag måste ha stolen långt bak och på lägsta nivån för att sitta bekvämt.
Jag har en relativt stor bil Volvo V50 -10 och trots detta är mitt synfält kraftigt begränsat till mellan sidostolpen och backspegeln. Måste luta mig för att se under spegeln. Använder jag en mindre bil är problemet naturligtvis värre.
Det här borde vara med som en del i era tester. Man väntar ju på en lösning med backspegeln kopplad till backkamera.
Åke Göransson
LÄSARE SVARAR:
Gör som jag och vrid backspegeln 70–80 grader i horisontalplanet så skymmer den sikten betydligt mindre. Eftersom långtradare, husvagnsdragare, skåpbilar utan bakruta med flera inte verkar behöva innerbackspegel behöver väl inte jag den heller?
För övrigt är det eländigt med sikten i dagens bilar. Min förra bil, Volvo S70, känns som rena glashuset jämfört med nya bilar.
L-E Bergsten, Luleå
Diskutera: Hur gör du för att backspegeln inte ska skymma sikten?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Mins med glädje Renault 4 med backspegeln monterad stående på instrumentpanelen. Växelspaken tog inget golvutrymme och dörrarna kunde hakas av om de var ivägen. Fjädringen var mjuk och behaglig och hjulen vägde inte så många kilo per styck när det var dags att byta till vinterhjul. Allt var inte bättre förr, men ibland undrar man om det verkligen blivit bättre.
En del bilar har även justering i höjdled på sina innerbackspeglar t.ex. min före detta Mazda6 2008 hade det. Jag kom på det ca 2 månader efter köpet.
Och innerbelysningar vars lampor sitter så dumt att de fullständigt bländar backspegeln i mörker så den blir oduglig om man behöver tända en läslampa.
Vanligt hos Ford.
Visst är detta ett bekymmer i en del bilar, och det är konstigt att inte fler bilar har den justerbar. Det är ju en säkerhetsfråga.
En riktig höna av en fjäder... med mina 185cm har jag ALDRIG (efter 30 år bakom ratten) ens märkt att mittenbackspegeln skulle ha skymt sikten överhuvudtaget. Aldrig.
Är det nyhetstorka på redaktionan för att en sådan fråga tas upp??
Då är A-stolpens bredd är mycket mer angelägen sak... (döda vinkeln framåt)... men det har inte med artikeln att göra så jag ska inte kommentera det..
Jag har faktiskt aldrig haft problem med att innerbackspegeln skymmer sikten för mig, däremot tycker jag att A-stolparna kan skymma på vissa bilar, här var ju Saab 99 ett föredöme för nästan fyrtio år sedan!
Meganmannen, även om R4 tillverkades ända till 1994, undrar om du kört någon under de senaste trettio åren?
Jag håller helt med om att när det gäller funktionalism var mycket bättre förr, bara en sådan enkel sak som att man både kunde serva bilen och oftast reparera själv till en låg kostnad.
Men jag undrar hur många av oss bortskämda innehavare av moderna bilar som skulle acceptera sävligheten hos en R4 eller 2CV?
Eller t.ex. den fullständiga avsaknaden av luftkonditionering hos en VW typ 1?
Men jag håller helt med, jämfört med de stora glasytor som bilarna hade på 1960- talet är dagens bilar utrustade med fönster som på stridsfordon!
Då tycker jag att det kan vara ett större problem med den utvändiga vänstra backspegeln och sikten snett framåt nedåt. Ytterbackspeglarna är riktiga blaffor.
Vet inte om det har att göra med min korthet, men tycker också att A-stolpar är riktigt farliga stundals :P Innerbackspegeln stör mig sällan eller aldrig.
Jag har ibland haft någon i passagerarsätet som velat läsa något och då tänt läslampan.
För egen del har jag ofta en väska eller en bunt papper eller andra saker liggande i framsätet och ibland vill jag se efter om en viss sak ligger där genom en hastig blick på sätet och då måste ju lampan tändas i mörker.
Och backspegeln använder jag för att hålla ett öga på bilar som kan komma bakifrån speciellt i mörker som jag betraktar som en ökad riskfaktor.
Man kan hävda att det går att stå ut den korta tid det kan handla om - fast en passagerare kan ju lätt vilja läsa tidningen i 20 minuter – men VARFÖR ska man behöva stå ut???
Varför ska man stå ut med dåliga funktioner som enbart finns där för att någon inte tänkt tillräckligt.
När kan man tänkas behöva använda en läslampa i framsätet?
När man kör bil i mörker naturligtvis och då går inte det.
Är det inte väldigt märkligt om man INTE blir irriterad över att sakar i bilen helt enkelt inte fungerar.
Man kan lika gärna fråga varför man behöver använda radion och vindrutetorkarna samtidigt?
Om radion pajar vindrutetorkarna är det ju bara att låta bli att använda den…
Inget problem?
I min bil fungerar ALLT perfekt, varför ska jag acceptera mindre från någon annan?
Människor är alldeles för toleranta och lägger för mycket fokus på mekaniken och struntar i att ställa krav på resten av bilen.
Det får allvarliga följder.
Tex. de här moderna backspeglarna som sitter på armar istället för direkt mot dörren, de skymmer ju sikten enormt.
N-iklas - ja, inte skall du ha i alla fall den främre "läslampan" tänd när du kör på natten för det sabbar chaufförens mörkerseende rejält så det är definitivt inte lyckat.
Jag vill egentligen inte överhuvudtaget ha nån ljuskälla tänd inne i bilen när jag kör under mörker - inte ens i baksätet om den inte är av typen "spotlight" men helst inte ens en sådan.
Inre lampor i bilen finns nog inte primärt för att användas under färd utan när bilen står still.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.