Nästa artikel
Ny bil kan vara farligare än gammal
Nyheter

Ny bil kan vara farligare än gammal

Publicerad 19 januari 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Moderna bilar är hårda för att klara krocktestkraven. Det kan gå ut över barnen som färdas i baksätet, visar ny forskning från Folksam.
Ett fall ur verkligheten: två bilar frontalkrockar.

I den ena bilen sitter en förälder vid ratten och i baksätet två barn, fyra respektive sju år gamla. Efter olyckan kan föräldern kliva ur omtumlad men i princip oskadad.

Hårt utsatta
Barnen däremot har skador på huvud, nacke, lungor, mjälte och andra inre organ. Vissa skador är så allvarliga att de kan vara dödliga eller ge livslånga komplikationer.

Ändå har barnen inte slagit emot något i bilens inredning, deras kroppar har bara utsatts för ett mycket hårdhänt krockförlopp.

Detta i en modern bil som uppenbarligen klarade av att skydda föräldern på bästa tänkbara sätt.

Gammal bil - omvänt förhållande
Om den här familjen i stället färdats i en bil från 1980-talet hade förhållandet troligen varit omvänt: allvarliga skador på föräldern i förarsätet men betydligt färre och mindre skador på barnen.

Medan säkerheten för dem som färdas i något av framsätena har tagit stora kliv de senaste 20 åren har baksätet blivit en farligare plats, visar ny forskning från Folksam.

Krocktestkrav går ut över barnen
Det beror på att moderna bilar är styvare uppbyggda för att klara hårdare krocktestkrav.

Föraren och framsätespassageraren skyddas av såväl krockkuddar som bältessträckare och kraftbegränsare.

Bältessträckaren drar åt bältet för att minimera slacket ögonblicket innan krocken äger rum. Kraftbegränsaren släpper efter bältet ögonblicket efter krocken för att minska påkänningen på kroppen.

För ett barn som färdas framåtvänt (det vill säga har vuxit ur den bakåtvända stolen och i stället sitter på en bälteskudde eller i en bältesstol) kan det göra stor skillnad om dessa säkerhetsdetaljer även finns i baksätet.

Dystert läge för småbilar

Vi Bilägare har undersökt vilka nya bilar på den svenska marknaden som har denna säkerhetsutrustning i baksätet.

Resultatet är nedslående främst när det gäller bältessträckare och kraftbegränsare som saknas för de flesta bilmärken och modeller.

Särskilt dystert är det bland små bilar där utrustningen sannolikt skulle göra störst nytta.

Samma förhållande gäller krockgardiner som även täcker baksätespassagerarna. I en liten bil är det närmare till islagsytorna och krockgardiner än mer behövliga.

Inte anpassade för barn
För något större bilar är läget ljusare, merparten har krockgardiner som går hela vägen till C-stolpen. Problemet är att krockgardiner i de flesta fall är anpassade för vuxna och inte når ner till barnets huvud.

Därför kan sidokrockkuddar vara räddningen.

Sidokrockkuddar i baksätet har varit en omdebatterad fråga. En rekommendation har gjort gällande att de kan göra mer skada än nytta för ett barn som somnar lutat mot bildörren.

Enligt Folksams forskare är det dock ställt utom tvivel att sidokrockkuddar är till nytta. Att slå emot dörrens insida är garanterat sämre än att fångas upp av en krockkudde.

Barnen glöms bort
Maria Krafft, krocksäkerhetsforskare vid Folksam, talar om gruppen 4-12 år som "de glömda barnen".

För stora att sitta i bakåtvänd barnstol, för små att ta del av säkerhetsutrustningen i framsätena och uppenbarligen inte alls prioriterade av biltillverkarna.

Men inte heller vuxna sitter säkert i baksätet.

- Tidigare har det varit en "sanning" att baksätet är den säkraste platsen i bilen, säger Maria Krafft.

- Den sanningen gäller absolut inte längre för vuxna och troligen inte för barn heller. Problemet är att det hittills saknats forskning om detta, men vår egen statistik och siffror från USA visar att utvecklingen inte gått framåt.

Diskutera: Hur viktigt är barnsäkerhet när du väljer bil?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-01-19 15:45
PA (ej verifierad)

När jag beställde min nya Citroens C5 tourer på våren 2008 så fanns möjligheten att till en låg kostnad att ta ett extra säkerhetspaket med bl.a sidokrockkuddar bak. Eftersom vi har barnbarn tog vi detta tillägg. Det är kul att man ibland gör rätt saker i livet, hoppas andra gör likadant.

#2 • Uppdaterat: 2010-01-19 17:09
pg (ej verifierad)

Bli inte påkörd bakifrån och krocka inte med en älg, du sitter ju i en Citroén.

#3 • Uppdaterat: 2011-02-04 23:15
Per Stengård (ej verifierad)

Vi har en rätt stor bil med sidokrockkuddar runt om och krockkuddar fram. Rent logiskt känns det som om vårt 5 åriga barn skulle sitta säkrast i denframåtvända barnstolen fram eftersom det är långt till instrumentbrädan och barnet sitter relativt högt i barnstolen. I rekommendationer i artiklar mm rekommenderas fortfarande att barnet ska sitta i baksätet på grund av risken för att ta skada av krockkudden (som inte är enkelt urkopplingsbar). Hur är det nu med det? Artikeln ovan verkar ju ge logiken rätt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.