För att få rum med batterier, hybridteknik och elmotorer krävs lägre vikt i kommande generationer av bilar. Vi Bilägare besöker Michelin Challenge Bibendum.
I år hölls den globalt turnerande miljöbilsutställningen Michelin Challenge Bibendum i Rio de Janeiro, Brasilien.
Det handlar om är en unik tillställning.
Gamla nyheter
Här samlas biltillverkare, politiker, bränsleföretag, underleverantörer, lobbyister och intressegrupper för att tala om trafikens miljöpåverkan och trafiksäkerhet.
Tillverkarna visar sina nyheter för journalister från hela världen och makthavare får chans att själva testa mycket av den framtida tekniken.
Det var den tionde upplagan av evenemanget som huserade i Rio de Janeiro. Egentligen skulle arrangemanget ha hållits redan förra året men finanskrisen kom emellan och världens bilindustri fick annat att fokusera på.
Måhända var det också på grund av krisen som årets upplaga var tamare än de vi tidigare sätt. Nyheterna var färre, åtminstone för stora delar av den 500 man starka journalistkåren.
Den inhemska pressen var desto gladare att möta storheter som Mercedes S-klass hybrid och den norska elbilen Think, bilar som redan rullar på våra gator.
Det statliga bränslebolaget Petrobras kom att orsaka en hel del i förvåning höjda ögonbryn då man bland annat visade andra generationen Toyota Prius samt första generationen av Honda Insight som exempel på hybridbilar.
Alternativa bränslen
Första tanken var att Petrobras konverterat hybriderna till att gå på etanol men så var inte fallet. Gammal miljöbilsteknik blir som ny om man reser tillräckligt långt.
Men om hybridbilarna här är en nyhet, ligger man desto längre fram när det gäller alternativa bränslen.
Brasilien har satsat på att göra etanol av sockerrör sedan tidigt 1970-tal. Idag rullar många miljoner etanolbilar i landet och närmare 90 procent av alla nya bilar som säljs är av den bränsleflexibla typen.
Idag täcker etanolen nästan hälften av Brasiliens bränslebehov utan att man för den sakens skull behövt begå rovdrift på naturen.
Endast 2,3 procent av landets jordbruksmark används för sockerrörsodling och drygt hälften av detta socker används för etanolproduktion.
Omdiskuterad olja
Fler satsningar på biobränslen är på gång, lovade president Lula da Silva i sitt inledningsanförande för Michelin Challenge Bibendum 2010.
Den här gången är det biodiesel från palmolja som Brasilien ska fokusera på.
Palmoljan är en i västvärlden mycket omdiskuterad produkt då den främst utvunnits ur palmer som odlats i Malaysia och Indonesien och där har anklagats för att orsaka skogsskövling och naturförstörning.
Debatten ledde bland annat till att OKQ8 år 2007 avbröt ett försök med att introducera ett miljöbränsle kallat Eco20 som bestod av 80 procent diesel och 20 procent palmolja.
President Lula lovar nu bland annat skattesubventioner för oljepalmsodlingar och hoppades få se "miljontals hektar" av oljepalmer inom några år.
Enligt presidenten är den fortsatta satsningen på biobränslen avgörande för att Brasilien ska kunna upprätthålla sin snabba ekonomiska tillväxt och därmed också för att han ska kunna fortsätta sin politik att sprida välståndet till allt större delar av befolkningen.
Lättviktig Audi A5
Ett av de stora dragplåstren på mässan var Audis elbil e-tron, först visad vid bilsalongen i Detroit i januari i år.
Med en elmotor i varje hjul, en sammanlagd effekt på 313 hästkrafter och en vikt på 1 600 kg, får bilen riktiga sportbilsprestanda.
Toppfarten är elektroniskt reglerad till 200 km/tim, acceleration 0-100 km/tim går på snabba 4,8 sekunder.
Trots höga prestanda utlovar Audi en räckvidd om 248 km. Visningen kom emellertid av sig då det i månadsskiftet maj/juni är senhöst och regntid i Rio.
Teamet kring e-tron ville av okänd anledning inte utsätta prototypen för väta och valde därför att förlägga demonstrationen av sin nya elsportbil till en 20 gånger 20 meter stor yta i ett parkeringshus.
Bantad med 250 kilo
Ett av teamen som log åt el-Audins vattenskräck var faktiskt också från Audi. I Rio visade tyskarna upp en etanoldriven lättviktsprototyp baserad på Audi A5.
Inredningen är identisk med den i vanliga A5 men för övrigt har det mesta av stålet ersatts med aluminium och kolfiber.
Den totala viktbesparingen landar på 250 kg, utan att någon utrustning eller komfort behövts kompromissas bort.
Motorn i prototypen är i princip samma maskin som sitter i etanolversionen av A4 i Sverige.
Det är en direktinsprutad turbomotor på 2,0 liter vars styrprogram optimerats för att bilen ska gå på E100, alltså 100 procent etanol.
Som bäst ger den 180 hk toppeffekt, 320 Nm vridmoment med en förbrukning vid blandad körning på 9,9 l ren etanol/100 km.
Trots det osäkra vädret hade A5-temet inga betänkligheter mot att låta oss journalister provköra bilen på Rios forna Formel 1-bana, Autodromo Internacional Nelson Piquet.
Banan ska rivas inom kort för att ge plats för nya sportanläggningar som behövs inför OS i Rio år 2016.
På banan kan vi själva uppleva att bantningskuren gjort nytta. Bilen känns snabb, villig och lätthanterlig.
I Quattroutförande väger den bara 1 310 kg och den accelererar snabbt och villigt genom växlarna. 0-100 km/tim går på snabba 6,9 sekunder och toppfarten är 236 km/tim.
En av Audis tekniker följer med i passagerarsätet och han menar att den främsta vinsten är att etanolmotorn ger högre vridmoment.
Starkare motor på lägre varv i kombination med lägre vikt gör mycket för att bilen ska kännas pigg.
Dessutom ger etanolens höga oktantal potential till ännu bättre prestanda. Enligt Audis team är det inga problem att skruva upp effekten ytterligare.
Upp mot 300 hästkrafter och 420 Nm är ett helt realistiskt mål. Med den effekten blir lättviktsbilen med miljömotor snabbare än den V8-drivna sportversionen S5!
Bussar i hög hastighet
Mycket av mässans fokus låg på den inhemska sydamerikanska marknaden och många av de företag vi tidigare vant oss se representerade vid Challenge Bibendum hade denna gång valt att utebli.
Här fanns inga asiatiska tillverkare och även de europeiska företagens representation var sparsam.
PSA hade visserligen en monter med en uppskuren modell av den kommande hybridversionen av Peugeot 3008 men den bilen har vi sett i flera år på europeiska bilmässor.
Varken Volvo eller Saab fanns representerade i Rio. De svenska färgerna fick försvaras av Scania som deltog i seminarier och dessutom ställde ut en etanolbuss.
Emellertid uppfattas knappast Scania som något annat än ett inhemskt företag i Brasilien, då man funnits representerade med försäljning och sammansättningsfabriker i landet under dryga 50 år.
Tack vare att Brasilien så länge använt sig av biobränslen för personbilstrafiken är dess miljöpåverkan relativt begränsad.
Däremot är trängseln ett stort problem. Brasilien är världens mest urbaniserade land och 91 procent av befolkningen bor i städer.
Scania deltar i utvecklingen av ett system kallat BRT (Bus Rapid Transit).
BRT bygger på speciella bussfiler utan korsningar i samma plan, där extra långa bussar ostört kan köra i hög hastighet och med hög turtäthet mellan hållplatserna.
Scania har bland annat deltagit i ett BRT-projekt i Bogota, Colombia. Systemet ger, om det är rätt designat, nästan samma transportkapacitet som ett tunnelbanenät till en bråkdel av kostnaden.
- För en miljard dollar kan man bygga sju kilometer tunnelbana eller 426 kilometer BRT, säger Erik Ljungberg, kommunikationschef på Scania.
Små lätta däck
Michelin visade flera nyheter i Rio, bland annat ett mindre däck med samma egenskaper som ett stort men med avsevärt lägre vikt.
Företaget lät intresserade testköra två stycken Citroën C2.
Den ena bilen var i standardutförande med 14-tumshjul och den andra hade modifierade hjulupphängningar och blott tio tum stora skottkärreliknande hjul.
De små hjulen ser vid första anblicken rätt löjliga ut men den ursprungliga Hundkojan i Cooper S-utförande hade också tiotumshjul.
Låt vara att C2:an skulle se ut som en jätte om man parkerade den intill en gammal hundkoja.
Det fanns inte möjlighet att utföra regelrätta broms- eller undanmanöverprov men några snabba svängar på den gamla F1-banan visade att de små tiotummarna ger anmärkningsvärt fäste.
Dessutom gick de lika tyst och bekvämt som de större 14-tumshjulen.
Vad vinner man då på mindre hjul? Återigen är det en fråga om vikt. På lilla C2 blir viktbesparingen totalt 40 kg när man går från 14 till tio tum, en ansenlig skillnad som ingen biltillverkare skulle tacka nej till.
Mindre hjul ger dessutom mer utrymme till annat i karossen.
Aktiva hjul
Att spara utrymme har också varit ledstjärna i utvecklingen av Michelin Active Wheel.
I hjulet har man samlat elmotor, broms, fjädring och stötdämpning, vilket lämnar hela utrymmet i karossen intakt för batterier, passagerare och last.
Michelin har tidigare visat sitt aktiva hjul i en vätgasbil som framställer elektriciteten via bränsleceller.
I Rio visades en prototyp med kaross från Opel Agila som konstruerats av teknikkonsultföretaget Heuliez.
Här kombinerades aktiva framhjul med litiumjon-batterier. Det fanns tre olika batteripaket att välja mellan som ger 100, 200 eller 300 km räckvidd per laddning.
Vi fick inte köra själva men Heuliez bjöd i alla fall på en rask provtur runt banan.
Prestanda verkar på papperet fullt tillräckliga för att klara att hänga med i trafikrytmen. 0-100 km/tim går på 15 sekunder och toppfarten är 140 km/tim.
Dessutom ger den aktiva hjulupphängningen imponerande vägegenskaper.
Med fyra fullvuxna karlar i den lilla Agilan satte vår chaufför full fart ut ur depåområdet.
Acceleration är kraftfull, liksom ljudet från elmotorerna i framhjulen. Det låter som ett tunnelbanetåg på extra hög spänning.
När vi närmar oss första svängen har vi nått ansenlig hastighet men den lilla bilen låter sig inte bekommas. Tack vare det aktiva chassiet uteblir krängningen helt.
Bilen ligger platt som en pannkaka och följer förarens rattutslag utan någon tvekan. Därtill ger fjädringssystemet utmärkt komfort.
10 procent lägre vikt
Det aktiva hjulet är något som mycket väl kan komma att nå framtidens småbilar inom några år.
I första skedet räknar Michelin med att få ut en enklare variant med enbart elmotor och bromsar.
Diskussioner pågår med flera biltillverkare om den typen av drivsystem och Peugeots konceptbil BB1 visades också på mässan, utrustad med den enklare typen av aktivt hjul.
Med integrerat fjädringssystem blir konstruktionen mer komplicerad och det kan dröja ytterligare några år innan vi ser tekniken i produktion men Michelin är hoppfullt om teknikens framtid.
Förutom fördelarna med utrymmesbesparing ger också det aktiva hjulet en viktreduktion på 10-15 procent jämfört med om man skulle använda sig av konventionell teknik.
Diskutera: Blir lägre vikt och kompaktare lösningar allt viktigare i framtiden?
Det handlar om är en unik tillställning.
Gamla nyheter
Här samlas biltillverkare, politiker, bränsleföretag, underleverantörer, lobbyister och intressegrupper för att tala om trafikens miljöpåverkan och trafiksäkerhet.
Tillverkarna visar sina nyheter för journalister från hela världen och makthavare får chans att själva testa mycket av den framtida tekniken.
Det var den tionde upplagan av evenemanget som huserade i Rio de Janeiro. Egentligen skulle arrangemanget ha hållits redan förra året men finanskrisen kom emellan och världens bilindustri fick annat att fokusera på.
Måhända var det också på grund av krisen som årets upplaga var tamare än de vi tidigare sätt. Nyheterna var färre, åtminstone för stora delar av den 500 man starka journalistkåren.
Den inhemska pressen var desto gladare att möta storheter som Mercedes S-klass hybrid och den norska elbilen Think, bilar som redan rullar på våra gator.
Det statliga bränslebolaget Petrobras kom att orsaka en hel del i förvåning höjda ögonbryn då man bland annat visade andra generationen Toyota Prius samt första generationen av Honda Insight som exempel på hybridbilar.
Alternativa bränslen
Första tanken var att Petrobras konverterat hybriderna till att gå på etanol men så var inte fallet. Gammal miljöbilsteknik blir som ny om man reser tillräckligt långt.
Men om hybridbilarna här är en nyhet, ligger man desto längre fram när det gäller alternativa bränslen.
Brasilien har satsat på att göra etanol av sockerrör sedan tidigt 1970-tal. Idag rullar många miljoner etanolbilar i landet och närmare 90 procent av alla nya bilar som säljs är av den bränsleflexibla typen.
Idag täcker etanolen nästan hälften av Brasiliens bränslebehov utan att man för den sakens skull behövt begå rovdrift på naturen.
Endast 2,3 procent av landets jordbruksmark används för sockerrörsodling och drygt hälften av detta socker används för etanolproduktion.
Omdiskuterad olja
Fler satsningar på biobränslen är på gång, lovade president Lula da Silva i sitt inledningsanförande för Michelin Challenge Bibendum 2010.
Den här gången är det biodiesel från palmolja som Brasilien ska fokusera på.
Palmoljan är en i västvärlden mycket omdiskuterad produkt då den främst utvunnits ur palmer som odlats i Malaysia och Indonesien och där har anklagats för att orsaka skogsskövling och naturförstörning.
Debatten ledde bland annat till att OKQ8 år 2007 avbröt ett försök med att introducera ett miljöbränsle kallat Eco20 som bestod av 80 procent diesel och 20 procent palmolja.
President Lula lovar nu bland annat skattesubventioner för oljepalmsodlingar och hoppades få se "miljontals hektar" av oljepalmer inom några år.
Enligt presidenten är den fortsatta satsningen på biobränslen avgörande för att Brasilien ska kunna upprätthålla sin snabba ekonomiska tillväxt och därmed också för att han ska kunna fortsätta sin politik att sprida välståndet till allt större delar av befolkningen.
Lättviktig Audi A5
Ett av de stora dragplåstren på mässan var Audis elbil e-tron, först visad vid bilsalongen i Detroit i januari i år.
Med en elmotor i varje hjul, en sammanlagd effekt på 313 hästkrafter och en vikt på 1 600 kg, får bilen riktiga sportbilsprestanda.
Toppfarten är elektroniskt reglerad till 200 km/tim, acceleration 0-100 km/tim går på snabba 4,8 sekunder.
Trots höga prestanda utlovar Audi en räckvidd om 248 km. Visningen kom emellertid av sig då det i månadsskiftet maj/juni är senhöst och regntid i Rio.
Teamet kring e-tron ville av okänd anledning inte utsätta prototypen för väta och valde därför att förlägga demonstrationen av sin nya elsportbil till en 20 gånger 20 meter stor yta i ett parkeringshus.
Bantad med 250 kilo
Ett av teamen som log åt el-Audins vattenskräck var faktiskt också från Audi. I Rio visade tyskarna upp en etanoldriven lättviktsprototyp baserad på Audi A5.
Inredningen är identisk med den i vanliga A5 men för övrigt har det mesta av stålet ersatts med aluminium och kolfiber.
Den totala viktbesparingen landar på 250 kg, utan att någon utrustning eller komfort behövts kompromissas bort.
Motorn i prototypen är i princip samma maskin som sitter i etanolversionen av A4 i Sverige.
Det är en direktinsprutad turbomotor på 2,0 liter vars styrprogram optimerats för att bilen ska gå på E100, alltså 100 procent etanol.
Som bäst ger den 180 hk toppeffekt, 320 Nm vridmoment med en förbrukning vid blandad körning på 9,9 l ren etanol/100 km.
Trots det osäkra vädret hade A5-temet inga betänkligheter mot att låta oss journalister provköra bilen på Rios forna Formel 1-bana, Autodromo Internacional Nelson Piquet.
Banan ska rivas inom kort för att ge plats för nya sportanläggningar som behövs inför OS i Rio år 2016.
På banan kan vi själva uppleva att bantningskuren gjort nytta. Bilen känns snabb, villig och lätthanterlig.
I Quattroutförande väger den bara 1 310 kg och den accelererar snabbt och villigt genom växlarna. 0-100 km/tim går på snabba 6,9 sekunder och toppfarten är 236 km/tim.
En av Audis tekniker följer med i passagerarsätet och han menar att den främsta vinsten är att etanolmotorn ger högre vridmoment.
Starkare motor på lägre varv i kombination med lägre vikt gör mycket för att bilen ska kännas pigg.
Dessutom ger etanolens höga oktantal potential till ännu bättre prestanda. Enligt Audis team är det inga problem att skruva upp effekten ytterligare.
Upp mot 300 hästkrafter och 420 Nm är ett helt realistiskt mål. Med den effekten blir lättviktsbilen med miljömotor snabbare än den V8-drivna sportversionen S5!
Bussar i hög hastighet
Mycket av mässans fokus låg på den inhemska sydamerikanska marknaden och många av de företag vi tidigare vant oss se representerade vid Challenge Bibendum hade denna gång valt att utebli.
Här fanns inga asiatiska tillverkare och även de europeiska företagens representation var sparsam.
PSA hade visserligen en monter med en uppskuren modell av den kommande hybridversionen av Peugeot 3008 men den bilen har vi sett i flera år på europeiska bilmässor.
Varken Volvo eller Saab fanns representerade i Rio. De svenska färgerna fick försvaras av Scania som deltog i seminarier och dessutom ställde ut en etanolbuss.
Emellertid uppfattas knappast Scania som något annat än ett inhemskt företag i Brasilien, då man funnits representerade med försäljning och sammansättningsfabriker i landet under dryga 50 år.
Tack vare att Brasilien så länge använt sig av biobränslen för personbilstrafiken är dess miljöpåverkan relativt begränsad.
Däremot är trängseln ett stort problem. Brasilien är världens mest urbaniserade land och 91 procent av befolkningen bor i städer.
Scania deltar i utvecklingen av ett system kallat BRT (Bus Rapid Transit).
BRT bygger på speciella bussfiler utan korsningar i samma plan, där extra långa bussar ostört kan köra i hög hastighet och med hög turtäthet mellan hållplatserna.
Scania har bland annat deltagit i ett BRT-projekt i Bogota, Colombia. Systemet ger, om det är rätt designat, nästan samma transportkapacitet som ett tunnelbanenät till en bråkdel av kostnaden.
- För en miljard dollar kan man bygga sju kilometer tunnelbana eller 426 kilometer BRT, säger Erik Ljungberg, kommunikationschef på Scania.
Små lätta däck
Michelin visade flera nyheter i Rio, bland annat ett mindre däck med samma egenskaper som ett stort men med avsevärt lägre vikt.
Företaget lät intresserade testköra två stycken Citroën C2.
Den ena bilen var i standardutförande med 14-tumshjul och den andra hade modifierade hjulupphängningar och blott tio tum stora skottkärreliknande hjul.
De små hjulen ser vid första anblicken rätt löjliga ut men den ursprungliga Hundkojan i Cooper S-utförande hade också tiotumshjul.
Låt vara att C2:an skulle se ut som en jätte om man parkerade den intill en gammal hundkoja.
Det fanns inte möjlighet att utföra regelrätta broms- eller undanmanöverprov men några snabba svängar på den gamla F1-banan visade att de små tiotummarna ger anmärkningsvärt fäste.
Dessutom gick de lika tyst och bekvämt som de större 14-tumshjulen.
Vad vinner man då på mindre hjul? Återigen är det en fråga om vikt. På lilla C2 blir viktbesparingen totalt 40 kg när man går från 14 till tio tum, en ansenlig skillnad som ingen biltillverkare skulle tacka nej till.
Mindre hjul ger dessutom mer utrymme till annat i karossen.
Aktiva hjul
Att spara utrymme har också varit ledstjärna i utvecklingen av Michelin Active Wheel.
I hjulet har man samlat elmotor, broms, fjädring och stötdämpning, vilket lämnar hela utrymmet i karossen intakt för batterier, passagerare och last.
Michelin har tidigare visat sitt aktiva hjul i en vätgasbil som framställer elektriciteten via bränsleceller.
I Rio visades en prototyp med kaross från Opel Agila som konstruerats av teknikkonsultföretaget Heuliez.
Här kombinerades aktiva framhjul med litiumjon-batterier. Det fanns tre olika batteripaket att välja mellan som ger 100, 200 eller 300 km räckvidd per laddning.
Vi fick inte köra själva men Heuliez bjöd i alla fall på en rask provtur runt banan.
Prestanda verkar på papperet fullt tillräckliga för att klara att hänga med i trafikrytmen. 0-100 km/tim går på 15 sekunder och toppfarten är 140 km/tim.
Dessutom ger den aktiva hjulupphängningen imponerande vägegenskaper.
Med fyra fullvuxna karlar i den lilla Agilan satte vår chaufför full fart ut ur depåområdet.
Acceleration är kraftfull, liksom ljudet från elmotorerna i framhjulen. Det låter som ett tunnelbanetåg på extra hög spänning.
När vi närmar oss första svängen har vi nått ansenlig hastighet men den lilla bilen låter sig inte bekommas. Tack vare det aktiva chassiet uteblir krängningen helt.
Bilen ligger platt som en pannkaka och följer förarens rattutslag utan någon tvekan. Därtill ger fjädringssystemet utmärkt komfort.
10 procent lägre vikt
Det aktiva hjulet är något som mycket väl kan komma att nå framtidens småbilar inom några år.
I första skedet räknar Michelin med att få ut en enklare variant med enbart elmotor och bromsar.
Diskussioner pågår med flera biltillverkare om den typen av drivsystem och Peugeots konceptbil BB1 visades också på mässan, utrustad med den enklare typen av aktivt hjul.
Med integrerat fjädringssystem blir konstruktionen mer komplicerad och det kan dröja ytterligare några år innan vi ser tekniken i produktion men Michelin är hoppfullt om teknikens framtid.
Förutom fördelarna med utrymmesbesparing ger också det aktiva hjulet en viktreduktion på 10-15 procent jämfört med om man skulle använda sig av konventionell teknik.
Diskutera: Blir lägre vikt och kompaktare lösningar allt viktigare i framtiden?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Mycket grovt uttryckt: Vikten bestämmer accelerationsprestanda (och därmed förbrukning) i stadstrafik och karossformen/luftmotståndet prestanda på landsväg (och därmed landsvägsförbrukn)
Ska vi spara bränsle i en allt tätatre stadtrafik gäller det att hålla vikten nere, mycket..
...gäller även för dem som ska åka i fordonet!!
Motorjournalister skriver gärna om viktbesparingar som har gjorts på nya bilmodeller men än har ingen journalist regerat på modet att utrusta fyrcylindriga bilar med dubbla ljuddämpare - utblås bak som ökar vikten ordentligt och det utan att tillför något mer än ett modenyck.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.