Nästa artikel
Provkörning: Audi A5 Cabriolet 2,0 Quattro
Provkörning

Provkörning: Audi A5 Cabriolet 2,0 Quattro

Publicerad 7 april 2009 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Audi A5/S5 cabriolet övertygar med massor av stil, utrymmen och finesser men är alltför väluppfostrad för att visa hetare känslor.

Audi S5/A5 cabriolet är ingen överraskning att bekanta sig med, snarare en märkestypisk blandning av flärd och så mycket förnuft att förförelsen riskerar att utebli.

Snygg är bilen, riktigt snygg. Karosslinjerna böljar som på coupémodellen och så finns det extra piff tack vare två drag som behållits sedan Audi 80 cabriolet debuterade 1991: vindruteram i blank aluminium och riktig tygsufflett. Detta ger bilen en färgställning, oavsett karosskulör, som är lätt att känna igen. Nästan alla andra märken kör ju med enhetligt färgad kaross och så kallad plåtcabriolet numera.

Ser slank ut
Tygtaket ger betydligt större bagagerum än konkurrenternas. Plåtcabriolet är en platskrävande konstruktion som kräver " bredhöftad" och ofta ganska oskön kaross. Audi ser slank ut och det ryms hela 380 dm3 bagage med taket uppe och 320 dm3 med taket nere - en himmelsvid skillnad jämfört med BMW 3-serie, där inte mycket mer än två liggande matkassar går in när plåttaket fällts. Suffletten kan fällas ned/hissas upp i fart upp till 50 km/tim, vilket tar 17 respektive 20 sekunder.

Audis val är inte bara snyggt och smart, suffletten kan också beställas i en specialisolerad version med ett 14-millimeters skumlager mitt i. Det ger faktiskt samma ljudnivå som i coupéversionen av A5/S5, åtminstone på vårvarma, släta provkörningsvägar runt Monaco. Vi får väl se hur det bullrar på vår grovkorniga asfalt. Mot extra kostnad finns också fjärrstyrning av taket.

Karossen är stor och man sitter djupt med medioker överskådlighet över bilens hörn. Interiörens finish är oklanderlig, som i alla Audi, fast här och var möts ögat av otrevlig hårdplast. MMI-systemet med mängder av knappar och en ratt för information, navigation, ljud etc., går inte att sköta med mindre än att man tar blicken från körningen.

Finess från Mercedes
Framstolarna har varmluftsutblås mellan nackskydd och ryggstöd, en finess hämtad från Mercedes SL och SLK. Ruskigt effektiva, men i provbilarna lät fläktarna som dammsugare på upphällningen.

Utrymmena är förhållandevis bra. Fyra får plats utan problem, men det är smalare i armbågshöjd bak än i coupéversionen. Vindruteramen är förstärkt och bakom baksätet finns två rundslagningsskydd som blixtsnabbt far upp vid fara. Trösklar och struktur är förstärkta och i de för en öppen bil kritiska punkterna ratt, stol och vindruteram känns inga vibrationer.

Sju motorer
Sju motorer står till buds: tre dieslar och fyra bensinmotorer. Alla har direktinsprutning.

Jag hann prova tre av maskinerna, först den minsta dieseln på 2,0 liter och 170 hk med framhjulsdrift. Den har "stop-and-go" som slår av motorn vid trafikljus och sedan startar ovanligt kvickt vid gaspådrag.

Bromskraftåtervinning minskar generatorns arbete och servostyrningen drar energi bara när den aktiveras. Förbrukningen är blott 5,6 l/100 km och på fartresurserna kan ingen klaga. Möjligen låter maskinen lite hårt för den här sortens bil - glidarbilen.

De två andra dieslarna är på 2,7 och 3,0 liter, effekt 190 respektive 240 hk, samt fyrhjulsdrift med kraften fördelad 40/60 på fram- respektive bakaxel.
Näst i tur var en bensinare på 211 hk och fyrhjulsdrift. En kombination som säkert blir uppskattad hos oss, med stark, tyst motorkaraktär och anständig förbrukning: 7,7 l/100 km.

Underskönt i tunnlarna
Toppversionen S5 har ny V6 med 333 hk och kompressor. Trots det har man klistrat beteckningen 3,0T på framskärmarna (som är i aluminium på alla versioner). S5 lät underskönt i de tunnlar som omger det mondäna Monaco. Ett rivigt ljud som ackompanjerades av välkalkylerade avgaspuffar mellan växlingarna. Bilen har sjustegs dubbelkopplingslåda som reagerar ögonblickligen.

Aktiv bakre differential är tillval. Den pytsar ut mer kraft till ytterhjulet i en sväng så att "instyrningen" skärps och understyrningen mildras. Det var inte helt enkelt att märka effekten under provturen, något som blev kännetecknande för bilen som helhet:
A5/S5 är på papperet en snudd på fulländad konstruktion med stil, snabbhet och snålhet i övermått. Men särskilt sinnlig är bilen inte, hur mycket "fahrspass" (körglädje) presentationsmaterialet än skryter om. Bilen är mest som vilken A4 som helst att köra, fast betydligt snyggare att se.

Introduktionen sker i maj. Den framhjulsdrivna versionen med 211 hk ska kosta från 387 400 kronor, 3,2-liters V6 med steglös multitroniclåda 474 800 kronor och 3,0 TDI med fyrhjulsdrift 494 900 kronor. Toppmodellen S5 kostar från 590 000 kronor.   
590 000 kronor.                           *

Testinformation

Modeller i det här testet:

Audi A5 Cabriolet 2,0 Quattro 211 hk

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Audi A5 Cabriolet 2,0 Quattro 211 hk

Pris, kr: 387 400.

Säljstart: Maj.

Modell: Fyrsitsig cabriolet.

Mått, cm: L 462/B 185/H 138.

Tjänstevikt, kg: ca 1 750.

Motor: 4-cyl bensinmotor. Cylindervolym: 1 984 cm3. Max effekt: 211 hk vid 4

300-6 000 varv/min. Max vridmoment: 350 Nm vid 1 500-4 200 r/min.

Prestanda: Acc 0-100 km/tim 7,5 s. Toppfart 241 km/tim.

Bränsleförbrukning: 6,8 l/100 km.

Co2-utsläpp: 159 g/km.

Konkurrenter: BMW 3-serie, Mercedes CLK.

Vad nytt? Senaste versionen av Audis mellanklassare som cabriolet. Fortfarande med tygtak.

För vem? Den som söker en rymlig öppen bil som kan användas året runt.

Bra köp? I förhållande till konkurrenterna: absolut.

Plus: Utrymmen, utseende, finish.

Minus: Inte lika rolig att köra som att titta på.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.