Audi har seriösa planer på att lansera en modern efterföljare till den mytomspunna ur-Quattron.
Avsikten är att ha en designstudie klar 2010, lagom till originalets 30-årsjulileum. Två år senare ska en produktionsbil stå på hjulen, om allt går som planerat.
Ur-Quattron debuterade 1980 och kom att byggas ända fram till 1991. Drivkällan var en femcylindrig 2,1-litersmotor på 200 hk som senare vässades till 220 hk. Totalt tillverkades 11 452 exemplar.
Den nya bilen bygger på samma grundteknik som Audi A5, men får en betydligt aggressivare framtoning och blir också en mer renodlad sportvagn.
Toppversionen drivs av en treliters V6:a med dubbla turbo på 425 hk. Men även en mer miljöinriktad drivlina, en så kallad mildhybrid, finns på programmet.
Audis nya sportvagn är i första hand tänkt att utmana Porsche och hamnar prismässigt mitt emellan konkurrentens Cayman- och 911-modeller.
Ur-Quattron debuterade 1980 och kom att byggas ända fram till 1991. Drivkällan var en femcylindrig 2,1-litersmotor på 200 hk som senare vässades till 220 hk. Totalt tillverkades 11 452 exemplar.
Den nya bilen bygger på samma grundteknik som Audi A5, men får en betydligt aggressivare framtoning och blir också en mer renodlad sportvagn.
Toppversionen drivs av en treliters V6:a med dubbla turbo på 425 hk. Men även en mer miljöinriktad drivlina, en så kallad mildhybrid, finns på programmet.
Audis nya sportvagn är i första hand tänkt att utmana Porsche och hamnar prismässigt mitt emellan konkurrentens Cayman- och 911-modeller.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"Karosslinjerna känns till stora delar igen från originalet"... men hallå! Vad säger att Müdsams illustraion överhuvudtaget kommer att likna den verkliga bilen? Kom igen när det finns skisser från Audi att visa upp!
"Ur-Quattron" till vänster är ju en Sportquattro dessutom...
Synd att inte toppversionen ska drivas av en vråltrimmad 5-cyl istället. Det vrålet är underbart. :P
Kanske det blir en rolig audi, för att på den fronten är TT annars ganska ensam. Varvillig turbo femma skulle kunna vara på sin plats, varför inte bara ta den från TTRS?? Så kanske gamla Quattro fanatiker också köper!
Själv väntar jag bara på att en 205 T16 eller 504 skall få efterträdare.
Svårt att tro att denna modell skall kunna konkurera med Porsche, kanske den snuddar vid hälen på M6 och M3...
Iaf roligt att Audi lagar supersport i annat än famljekorgar nu, TTRS och denhär.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.