Ju högre en bil är desto större blir risken för att den kan välta. Därför borde antisladd vara standard, menar Vi Bilägares Erik Rönnblom.
Ju högre en bil är - och därmed dess tyngdpunkt - desto större blir risken för att den kan välta. Terrängbilar och så kallade pick-ups hör till riskgruppen. Problemet är att dessa bilar ofta har lång fjädringsväg och mjuk fjädring.
Men när Mercedes A-klass välte, berodde det inte på för mjuk fjädring, eller som vissa hävdade, på för snabb rattkorrigering av föraren. Det räckte med för hög tyngdpunkt i förhållande till längd och bredd.
Den lilla stadsjeep, Suzuki Jimny, jag själv välte med för fyra år sen hade samma fel som A-klass. Dessutom var fjädringen så hård att den blev till en slangbella som till och med välte bilen åt "fel" håll när accelerationen i sidled plötsligt släppte sitt grepp.
Det finns olika sätt att förbättra oddsen. Man kan använda elektroniska program som ställer om för landsvägskörning. Mellan fyra ögon har jag också fått höra av en däcktillverkare att de blivit ombedda att ta fram ett däck med lite sämre grepp så att en viss stadsjeep skulle sladda vid undanmanövertester i stället för att riskera att välta!
Vi Bilägare har förstås testat Dacia Duster i undanmanöverprov (klicka här för att läsa testet). Vår testbil hade dock antisladdsystem. Utan passagerare går systemet in ovanligt tidigt och bromsar ned hastigheten.
Trots allt bygger krängningen upp en accelererande kraft som driver bilen ur den kurs föraren försöker hålla. Med motsvarande fem personer och 25 kg i last vid 70 km/tim, går Dacia Duster rakt fram i tredje svängen, det vill säga då man har undvikit ett hinder på vägen och försöker ta sig tillbaka på rätt körbana.
Duster skulle gå tillbaka på rätt sida men först när bromsningen på vänster framhjul släppte. Det vi betygsätter är balans, beteende och den fart med vilken bilen klarar sig igenom. Testbilen klarade ungefär 67 km/tim och det är godkänt.
Men hur bilen beter sig utan antisladdsystemet är svårt att veta. Att köra utan var inte möjligt. Det aktiverades automatiskt när hastigheten överskred 50 km/tim. Vi vet i och för sig inte om Duster välter vid en undanmanöver utan antisladdsystem - troligen inte. Men bilen blir lättare att hantera med detta elektroniska skyddsnät.
Vid en förfrågan till importören om inte man skulle ändra uppfattning och inkludera ESP i standardutrustningen fick vi till svar:
- Det är Daciamentalitet att kunden bara ska betala för det han vill ha. Men om flertalet väljer att köpa till antisladd, finns ingen anledning att inte inkludera det i standardutrustningen.
Risken är att de som bäst behöver antisladdsystem inte vill betala för det.
Diskutera: Borde antisladd vara standard på alla bilar?
Men när Mercedes A-klass välte, berodde det inte på för mjuk fjädring, eller som vissa hävdade, på för snabb rattkorrigering av föraren. Det räckte med för hög tyngdpunkt i förhållande till längd och bredd.
Den lilla stadsjeep, Suzuki Jimny, jag själv välte med för fyra år sen hade samma fel som A-klass. Dessutom var fjädringen så hård att den blev till en slangbella som till och med välte bilen åt "fel" håll när accelerationen i sidled plötsligt släppte sitt grepp.
Det finns olika sätt att förbättra oddsen. Man kan använda elektroniska program som ställer om för landsvägskörning. Mellan fyra ögon har jag också fått höra av en däcktillverkare att de blivit ombedda att ta fram ett däck med lite sämre grepp så att en viss stadsjeep skulle sladda vid undanmanövertester i stället för att riskera att välta!
Vi Bilägare har förstås testat Dacia Duster i undanmanöverprov (klicka här för att läsa testet). Vår testbil hade dock antisladdsystem. Utan passagerare går systemet in ovanligt tidigt och bromsar ned hastigheten.
Trots allt bygger krängningen upp en accelererande kraft som driver bilen ur den kurs föraren försöker hålla. Med motsvarande fem personer och 25 kg i last vid 70 km/tim, går Dacia Duster rakt fram i tredje svängen, det vill säga då man har undvikit ett hinder på vägen och försöker ta sig tillbaka på rätt körbana.
Duster skulle gå tillbaka på rätt sida men först när bromsningen på vänster framhjul släppte. Det vi betygsätter är balans, beteende och den fart med vilken bilen klarar sig igenom. Testbilen klarade ungefär 67 km/tim och det är godkänt.
Men hur bilen beter sig utan antisladdsystemet är svårt att veta. Att köra utan var inte möjligt. Det aktiverades automatiskt när hastigheten överskred 50 km/tim. Vi vet i och för sig inte om Duster välter vid en undanmanöver utan antisladdsystem - troligen inte. Men bilen blir lättare att hantera med detta elektroniska skyddsnät.
Vid en förfrågan till importören om inte man skulle ändra uppfattning och inkludera ESP i standardutrustningen fick vi till svar:
- Det är Daciamentalitet att kunden bara ska betala för det han vill ha. Men om flertalet väljer att köpa till antisladd, finns ingen anledning att inte inkludera det i standardutrustningen.
Risken är att de som bäst behöver antisladdsystem inte vill betala för det.
Diskutera: Borde antisladd vara standard på alla bilar?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är klart att antisladd ska vara standard på alla nybilar i Sverige, som vill vara föredöme i trafiksäkerhet. Det är synd att inte alla importörer har insett det och fortsätter importera bilar utan antisladd till Sverige bara för att kunna locka med ett lägre baspris. Men man kan inte lägga hela skulden på importörerna, det är ju köparen som i slutändan bestämmer vad han köper. Idag är det otänkbart för varje bilköpare att köpa en bil utan säkerhetsbälte, ABS och airbags; förhoppningsvis dröjer det inte länge tills varje köpare kräver antisladd i varje nybil.
Ingen verkar veta om de faktiska olyckorna beror på att man inte har antisladd. På samma sätt har man inte bevisat att krockgardiner bevisligen räddar liv. Jag tror Dacia satsar på en säkerhetsnivå som är godkänd i övriga Europa och det behöver inte vara fel.
Dacia har en helt rätt inställning. Klart att kunden bara skall betala för det han vill ha. Det borde vara en självklarhet för alla bilmärken. Vad gäller ESP-hysterin är det inget att hetsa upp sig över, bilarna fungerade fint även innan påfunden med ABS,ESP,WWW,USB och PKK var uppfunna. Men många verkar ha glömt detta.
Jag kör nu min första bil med ESP, en Impreza WRX, där ESP dessbättre går att koppla ur helt (Annars vore det ingen idé med en WRX;-) ).
För att lära mig systemet har jag provat bilen på lite olika underlag och konstaterat att när det egentligen skulle behövas fungerar det inte.
ESP är nämligen beroende av att det finns friktion. Om man får sladd på en sommargrusväg fungerar det som avsett men på våt isväg ger det ingen effekt alls. Systemet skapar alltså en falsk trygghetskänsla hos föraren.
Uppfödd med att på norrländska vintervägar ligga med konstant bredsladdi min Opel Kadett storflinar jag åt alla BMW/Mercedes/Volvo/Audi/... som med sina avancerade ESP-system ligger i drivor vi sidan av vägen så fort det blir vinter i det Skåne där jag nu bor.
Lägg ner ESP-propagandan och lär folk köra bil istället!!!
vad har subaru för typ av antisladd på vintern är mitt system på opeln väldigt känsligt rätar upp bilen direkt vid antydan till att tappa greppet...
Kan bara hålla med,en duster kostar i grund utförande 134 tusen kronor(mycket bil för pengarna.Det ska vara upp till var och en att bestämma om man vill ha en massa extra tillbehör.Anpassa körningen efter vägläget istället!
Idag är det alldeles för många som inte klarar av att häva en sladd. Själv är jag, precis som Stig, uppväxt i norra norrlands inland och har väl aldrig haft bakhjulen i samma spår som framhjulen, men har jag klarat mig under 40 års körning så går det nog bra för mig. Men jag litar inte på mina medtrafikanter. Har nu en SAAB 9-5 med antisladd och nog känns det lite tryggare när hustrun är ute och kör. Hon har inte tränat bredsladdar på samma sätt under uppväxten - liksom de flesta med färskare körkort
Undrar vad ESP kostar att välja till? Säkerligen flera tusenlappar. Är man spekulant får man får ställa sig frågan om man tycker det är värt det. I mitt fall är svaret självklart NEJ, dels för merkosten men framförallt pga den ökande risken för elektronikfel. Ytterst glädjande att se att Dacia låter kunderna välja själva.
Att bredsladda in en kurva vintertid är inte samma sak som att väja för en älg, eller andra ofurutsedda hinder när farten är högre och väglaget bra (omständigheterna då man lättast välter).
De flesta människor som kör bil som transportmedel använder den långt borta från gränserna för greppet. De kör som omständigheterna kräver. Men det räcker med ett tillbud i hela ens liv för att antisladden ska återbetala sig genom att rädda ditt och kanske andras liv.
Så om antisladd finns, så borde den vara standard. Kanske första ägaren inte behöver den, men erfarenheten säger att en bil får flera olika förare under dess liv. Och när till och med ex-F1 förare medger att de inte är bättre än antisladden, så varför skulle inte alla ha nytta av denna i sammanhanget billiga försäkringen?
Självklart ska det vara på alla bilar. Vissa kommentarer här ser bara till sig själva. Ok om man själv inte anser sig behöva antisladd. Men det är mycket skönt att slippa se Svensson komma sladdande mot en på landsvägen. Då spelar det ingen roll om jag klarar att köra min bil utan att sladda.
Jag har kört i tio år olika bilar med antisladd och jag ser bara fördelar. Speciellt på vridmomentsstarka bilar. Med systemet urkopplat sladdar bilen lätt på hal väg och får passas hela tiden, och då är man ändå beredd på sladden. Med systemet inkopplat är det väldigt lättkört istället. Det är så att man nästan inte begriper hur systemet hittar greppet.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.