Nästa artikel
Polisen: ”Varna inte för kontroller”
Nyheter

Polisen: ”Varna inte för kontroller”

Publicerad 13 mars 2014 (uppdaterad 13 mars 2014)
Att varna för fartkontroller hjälper kriminella, menar Örebropolisen. I ett inlägg på sin egen Facebooksida uppmanar de alla som varnar att sluta.

Polisen i Örebro har uppmanat folk via Facebook att inte uppmärksamma andra förare på polisens fartkontroller. Örebropolisen säger att varningarna motverkar deras arbete med att komma åt kriminella.

– Det skrämmer bort dem som vi är intresserade av. Nästan vid varje kontroll så hittar vi andra än rena fortkörare. När de varnas så kan de ta en annan väg och undkomma. Och då kan alla drabbas av kriminalitet, även den som varnat, säger Mats Nylén, kommunikationschef vid Örebropolisen till TT.

Peter Persson, vakthavande befäl hos Örebropolisen, säger till Nerikes allehanda att blinkningen kan uppfattas som en positivt gest men att fortkörning ibland kan ha sin bakgrund i ett allvarligare brott, exempelvis att fortköraren är alkoholpåverkad.

Diskutera: Är det rätt att varna för fartkontroller?

Vad tycker du? Var med i omröstningen till höger på sidan.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#11f • Uppdaterat: 2014-03-16 22:28
MickeAn

leifer,
som jag skrev brukar jag inte ha problem med att följa med i trafikrytmen. Ibland blir jag omkörd av någon som kör riktigt fort och ibland kör jag om de som kör långsamt. Oftast känns det som jag ligger i samma fart som de flesta andra.

Det som jag retar mig på lite i den här diskussionen är hur dåliga argument det finns när man försöker förklara varför man kör snabbare än skyltat.

Jag påstår inte heller att alla andra kör som idioter. De flesta tänker sig för när de kör.

Däremot - om trafikrytmen som du säger kör på i en viss hastighet utan att ta hänsyn till omständigheterna - ja - då kör man som en idiot.

Att då bete sig som en idiot bara för att alla andra gör det är en synnerligen dålig ursäkt.

Men återigen - jag påstår inte att alla andra är idioter - jag tyckte däremot att ditt exempel med trafikrytm som inte tar hänsyn till omständigheterna var dåligt.

Jag saknar fortfarande ett rationellt skäl som motiverar varför man skall köra snabbare än skyltad hastighet.

#11g • Uppdaterat: 2014-03-16 22:32
MickeAn

Peugoet-Pär,
Jag håller med - nu är så inte fallet.

När vi argumenterar testar vi varandras argument genom att dra dem lite åt sina ytterligheter. Eftersom leifer i sin argumentation skapade en fiktiv trafikrytm som inte tar hänsyn till omständigheterna så pekade jag bara på en rimlig konsekvens.

#11h • Uppdaterat: 2014-03-16 23:21
MickeAn

KaptenO,
Innan jag ger mig in i en diskussion brukar jag skumma genom tidigare inlägg.

Du får gärna hjälpa mig på traven här och skriva ut det som du anser vara det viktigaste rationella skälet till varför man skall köra snabbare än skyltad hastighet.

#11i • Uppdaterat: 2014-03-17 00:06
MickeAn

leifer,
Du har helt rätt i att jag varit tuff och drivit frågan lite till svart och vitt (mest för att se vilka argument som dyker upp).

Jag följer med i stora delar av ditt resonemang som du för i ditt näst senaste inlägg.

Det som jag ser som det största problemet med ovanan att köra snabbare än skyltat är att olika förare gör olika bedömning avseende vilken överfart som är acceptabel/säker. Resultatet är onödiga skillnader i hastighet och onödiga omkörningar.

Hade alla följt hastighetsskyltningen när väderlag och sikt så tillåter (vilket är ganska stor del av tiden eftersom det precis som du och KaptenO säger finns marginaler i hastighetsskyltningen) så hade allt rullat på smidigt.

Min slutkläm är väl egentligen att jag tycker det är lite synd att vi alla alltid har så bråttom att vi måste komma fram så fort som möjligt så att vi hela tiden ligger och pressar på de gränser som finns.

#11j • Uppdaterat: 2014-03-17 10:31
Focus

Regeringen har beslutat och sedan överlåtit till Trafikverket att skapa de hastighetsbegränsningar som erfordras och vägförvaltningarna skyltar efter deras anvisningar Att dessa sedan inte uppfattas som vettiga av alla är ju inte så konstigt men det som är konstigt är att man öser galla över poliserna som är satta att övervaka dessa, de är ju ändå längst ut i kedjan. Dessutom, de som kör fortare än hastighetsbestämmelserna tillåter har ju tagit en medveten risk som poliserna inte skall lastas för. För övrigt anser jag att varna för trafik- och hastighetskontroller är absurt, det var ju det inläggen skulle handla om.

#11k • Uppdaterat: 2014-03-17 11:21
Swemba

Undrar vilka andra lagbrott som det anses vara ok att hjälpa brottslingen? Ska man varna snattaren för butikskameran?

#11l • Uppdaterat: 2014-03-17 13:59
Mistro

ÄR nog ganska säker på att det är + 31Km/t som gäller vid alla fartbegränsningar för att riskera förlora körkortet. Säkert har Polisens radar fortfarande också ett par km/t i marginal.
Själv kör jag med GPS och farthållare ( i en än större utsträckning idag så nog fan hjälpte citronen )
På min bil som är manuell så är det från fyran som gäller för att F-H skall fungera. Fungerar fint i -40km/t men har inte provat i lägre hastigheter.

Efter att ha läst alla insändarna igen så är det fortfarande "två läger" men jag hoppas att folk minns huvudfrågan. Alla vet ju att det är fel att köra för fort så det är ju egentligen inget att orda om,..problemen är ju som vi nu flitigt har debatterat om att många anser att en del av "hetsjakten" på oss billister är felaktig och utav detta föds ett förakt mot myndigheter. Detta förakt är en av anledningarna till att folk vill varna andra när farbror blå är i farten.

Skrämmande nog så har jag pratat med många som HATAR allt vad Polisen står för men någon sådant klimat har jag inte sett här så vi är nog åtminstone hyfsat överens om att en trafikövervakning är ytterst nödvändig även om man själv kan trilla dit någon gång.

#11m • Uppdaterat: 2014-03-17 16:17
Peugeote-Pär

På 30 väg är det bara 20 km/tim innan kortet ryker, annars är det 30 över som gäller.

#11n • Uppdaterat: 2014-03-17 16:42
Roy J

Crister_1, jag har endast kommenterat de mest utstickande kommentarerna - annars skulle min sammanfattning blivit löjligt lång.

Kapten, du har naturligtvis inte ordagrant påstått att man var okunnigare förr och därför var det bättre då. Men det är kontentan av det du skriver.
Att du tycker att alla som tycker annorlunda än du är fjantiga, har vi redan förstått - speciellt om de kan argumentera. Sakliga argument utan vilda slängar hit och dit är kanske inte riktigt din stil, men du har faktiskt emellanåt sansat dig. Fortsätt gärna med det.

Måste man verkligen ha farthållare för att kunna hålla hastigheten på de korta 30-sträckorna? Hallå, seriöst.

Kapten, jag kan inte se att någon tjatat om bromssträckor på långa vägar på samma sätt som det tjatats om annat här i trådarna. Men vissa fakta är kanske lite för obehagliga att acceptera. Att du som vanligt överdriver alternativen får vi väl ha överseende med. Jag tvivlar på att någon annan än du anser att enda alternativet till att hålla 110 på 70-väg är att köra i 30.

Det kan sägas att det finns en kurva på Skärholmsvägen där jag hållit allt mellan 30 och 130 beroende på förhållandena, och det kan man ju kalla för fartanpassning om man vill. Jag har dock idag lite svårt att motivera varför man ska hålla 130 på en 70-väg. Jag har alltså blivit klokare. Fått ökad insikt.

Peugeote-Pär, jag tar upp det här med krafternas ökning vid fartökning eftersom att jag vet att de flesta underskattar storleken på det hela. Vi uppfattar fartökning linjärt (till skillnad mot t ex ljud- och ljusstyrka) och har därmed ingen automatisk känsla för vilka kraftökningar det handlar om.
Naturligtvis är det fullkomligt självklart för alla att krafterna ökar med hastigheten - men inte med hur mycket.
Ökar du hastigheten från 30 till 95 km/h - det är alltså drygt tre gånger - så ökar krafterna och därmed bromssträckan hela 10 gånger! Det är absolut ingenting du känner i kroppen - förrän det smäller.

#11o • Uppdaterat: 2014-03-17 17:03
Roy J

Jodå. leifer, jag har kört bil i Stockholmstrakten - bor ju i Tyresö. Men det ska medges att jag undviker bil inne i stan eftersom nackdelarna är avsevärt större än fördelarna - om man inte måste frakta något tungt och/eller skrymmande.
Men visst håller jag med dig om att den skyltade hastigheten långt ifrån alltid stämmer överens med min egen uppfattning. Men så har det väl alltid varit. Raka fina vägar där man inte tänker på älgarna vid vägkanten och de dolda skogsvägarna. Och andra vägar där det plötsligt kommit en kurva som varit lite väl tvär för den skyltade farten. Stirrar man sig blind på vägbanan och inte tänker på det runtomkring så finns det många vägar som kan uppfattas som lågt skyltade. Och givetvis finns det situationer när skyltningen där och då verkligen kunnat vara högre.

Då vi hade färre hastighetsbegränsningar så klagades det över att de var alldeles för generella. Nu när vi har mer differentierade gränser så klagas det över att de är för många.
Elektroniska skyltar skulle förhoppningsvis kännas bättre överensstämmande med situationen - men då skulle de olika hastigheterna bli ännu fler och dessutom variera.
Somliga har ju svårt nog som det är att kunna se skyltarna, att döma av kommentarerna.

MickeAn skriver flera riktigt bra och balanserade inlägg!
Jag håller med om att kollektiv dumhet snarare är en större dumhet.
Dock tycker jag att de flesta kör lagstadgad hastighet i en klart större utsträckning än för låt säga 20 år sen.

Focus och inte minst Swemba skriver ett par tänkvärda saker och Mistro rundar av med ett bra inlägg.

(Jag har förstått att en del uppfattar mina kommentarer som recensioner, vilket de kanske till en viss del är, men dem jag framhåller är mera menade som rekommendationer att läsa.)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.