- Det är socialt accepterat att köra för fort, lagen har svagt stöd i våra normer, säger rättssociologen Måns Svensson vid Lunds universitet som i sin nya avhandling studerat förutsättningarna för regelefterlevnad på trafikområdet. Han anser att bättre övervakning och klipp i körkortet kan rädda många liv på vägarna men att verklig vilja saknas från politiker att ta tag i problemet.
I fjol omkom 490 personer i trafiken, långt från den så kallade
Nollvisionens mål. Statistiskt sett kan mellan 50 och 100 liv räddas i
Sverige varje år om bilförarna skulle hålla hastighetsgränserna.
Dessvärre verkar svenskarna ha svårt att se sambandet mellan hög fart
och ökad risk visar Måns Svenssons avhandling "Sociala normer och
regelefterlevnad - trafiksäkerhetsfrågor ur ett rättssociologiskt
perspektiv".
Totalt har 1032 personer från hela landet i åldrarna 30-60 år svarat
på en enkät rörande deras inställning till hastighetsöverträdelser,
bilbältesanvändning och rattonykterhet.
- Lagarna som reglerar bilbältesanvändning och nykterhet har ett
starkt stöd i samhällets sociala normer, däremot är det socialt
acceptabelt att blåsa på i 130 km på motorvägen, säger Måns Svensson.
Varför är det då så svårt att få bilförare att hålla hastighetsgränserna?
- En förklaring är hög vägstandard och relativt låg trafiktäthet
samt att risken för att åka fast är försvinnande liten. En annan är att
man "tjänar på att köra för fort", det går snabbare från punkt A till
B. Fart förknippas också med positiva värden, det är tufft och macho.
- Som motvikt ska det då finnas regler och straff som gör det mindre
attraktivt att bryta mot lagen, systemet ska kompensera när samhällets
kunskap skiljer sig från medborgarnas sociala normer. Här har Sverige i
dag ett rättsligt problem.
- Det finns än gräns för hur långt man kan nå med övervakning och
straff. Ska vi komma till rätta med fartsyndarna kan det inte göras
utan medborgarnas acceptans. Men förutsättningarna är små så länge
samhällets signaler är otydliga och svaga. Politiker och rättsväsende
måste markera hårdare, säger Måns Svensson.
Han anser att bättre övervakning av vägarna tillsammans med ett tydligare sanktionssystem är nödvändigt.
- Pricksystemet där man efter upprepade mindre förseelser blir av
med körkortet har visat sig effektivt i andra länder och idén stöds i
Sverige av 60 procent av körkortsinnehavarna, sager Måns Svensson.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Måns Svensson har inte tänkt på att 130km/h på motorvägen (eller 140-150km/h heller för den delen...)kanske inte är så farligt?
Vi dog inte av att åka snabbare än 60km/h, som man trodde när man körde med ånglok på 1800-talet, och vi dör inte av att åka i rimliga 130-140km/h på svenska motorvägar.
Läs gärna Collins inlägg i debatten. Han har bättre koll än Måns Svensson. Kort sagt: lägg ner Måns.
http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article2510380.ab
Både dagens bilar och vägstandarden är byggda för högre hastigheter än dagens. Det är inte hög fart - när det sker med omdöme på ett säkert sätt - som orsakar trafikolyckor utan andra saker som att man ligger för nära framförvarande fordon, trötta bilföraret, alkohol eller att man gör farliga omkörningar. Däremot blir naturligtvis konsekvenserna allvarligare om man kör fort på fel ställe och gör något av de fel som jag nämnt ovan.
Begränsa farten till 60 km överallt och tvinga biltillverkare att inte göra bilar som går att köra fortare än 60 km/timme-spara miljiontals liv, spara miljön och sakta ner hela världen-vilken dumhet-power to the people-kör fort med omdöme och alla kommer att vara nöjda!!!
Jag har undersökt om man kan öka regelefterlevnaden genom att öka övervakningen och skärpa sanktionerna. Jag har dock inte svarat på frågan om huruvida man BÖR genomföra sådana förändringar. Det är en politisk fråga. Jag tycker personligen att högre hastighetsgränser på motorvägarna vore vettigt. Möjligen blir det ett klimatproblem, men det är en annan fråga. Däremot gillar jag inte när lagarna inte står i överenstämmelse med samhällets sociala normer. Vi bör ha lagar som majoriteten står bakom och se till att de efterlevs.
Måns Svensson
"Jag tror att rattfyllon, kriminella, unga pojkar med dålig självbild och väldigt trötta förare är en betydligt större risk", säger Collin... visar det att han har koll?? Självklart har han rätt i att dessa grupper antagligen är de allra största problemen, dock är de inte alls lika många som de "vanliga fortkörarna" så detta är knappast någon ursäkt att tillåta folk att köra för fort.
SJÄLVKLART påverkar farten olycksrisken OCH skade/dödsrisken eftersom farten i väldigt hög grad påverkar både stoppsträcka och krockvåld. T.ex. klarar kroppen inte en frontalkrock i mer än 70 km/h och oskyddade klarar oftast inte att bli påkörda i mer än 30 km/h. Hur folk då kan tro att fortkörning inte är en stor fara är alldeles fantastiskt....
"Vi bör ha lagar som majoriteten står bakom och se till att de efterlevs", säger Måns.
8 av 10 vet enligt undersökningen Collin hänvisar till att farten dödar, ändå är det socialt helt accepterat att köra mycket för fort. Även de som själva inte kör för fort accepterar fortkörning. Detta är min upplevelse då jag och sambon ofta talar med folk om problemet men mycket sällan får något gehör.
Så jag antar att sparandet av några minuter här och där, samt fartens tjusning, anses vara viktigare än något hundratal människoliv om året (och många många fler skadade), åtminstone så länge det inte drabbar dig och de dina... eller?
Kommer du att fördöma den människa som på grund av för hög hastighet kör ihjäl eller skadar någon du älskar så bör du fördöma fortkörning som fenomen redan idag.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.