Nästa artikel
Bilfrågan: Varför låter det om backväxeln?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför låter det om backväxeln?

Publicerad 31 oktober 2012 (uppdaterad 20 november 2012)
"Varför låter det så konstigt från växellådan när man backar? Är backväxeln inte synkroniserad?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Varför låter det så konstigt från växellådan på de flesta bilar när man backar? Har det något att göra med att backväxeln inte är synkroniserad?

Kalle i backen

SVAR:
Att du hör ett transmissionsljud från växellådan när du backar har inte med synkroniseringen att göra. Det beror på att backväxeln i allmänhet har rakskurna, icke tystgående drev.

Detta spar lite pengar åt biltillverkaren och anses inte ha någon praktisk betydelse. Det påverkar inte livslängden och ger faktiskt något lägre friktionsförluster. Tävlingsbilar har ofta alla växlarna rakskurna av det senare skälet.

Synkroniserade backväxlar börjar bli allt vanligare. Det ger mindre skrap när man snabbt lägger in backen. I annat fall måste man först föra spaken mot en framåtväxel, för att få kuggarna att stanna, och sedan lägga i backen.

Bengt Diden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-10-31 11:07
Onehp

Hur många besserwissers kommer att hitta fel i Bengts svar nu, tro? ;-)

Allt är bra förutom sista tipset, där skulle jag tillägga att det gäller när man står på tomgång i neutralläge och med kopplingen uppsläppt. Det andra fallet där det annars skrapar är vid manövrar och dyl., och då är det enklast och snabbast att lämna spaken i framåtväxeln tills man stannat helt, sen lägga i backen.

Bara en liten nyans men jag ser framför mig personen som med detta tips för all framtid dubbelväxlar jämt när backen ska i och visst funkar det... men lite onödigt.

#2 • Uppdaterat: 2012-10-31 12:44
Irvor

Frågan man måste ställa sig:
Vad är det som säljer VW ?
En slätstruken design ?
Trygghet ?
Priserna ?
Inte kan det vara priserna, då de är dyrare än fransmännen.
Inte kan det vara designen, så slätstrukna jämfört med PSA:s produkter.
Kan det vara trygghet, man vet vad man får !
Och ryktet...franska bilar = krångel, tyska = premium ?
VW är duktiga att vårda sitt varumärke.
Vad har PSA / Fiat för varumärke ?

#3 • Uppdaterat: 2012-10-31 13:08
FLAC

och vad har den kommentaren med backväxeln att göra...?

#4 • Uppdaterat: 2012-10-31 15:31
hultarn

milkylainen: du har både rätt och fel.
På "vanliga" bilar som byggs om för rally/racing (t.ex. historic rally/racing)sätter man ofta i rakskurna drev för att slippa bieffekten som snedskurna för med sig. Dvs att de trycks iväg sidledes och och skapar krafter längs axeln och därför skapar problem med hållbarhet.
Växellådorna är för övrigt av samma typ och funktion som original.

På rena racingbilar är det nåt helt annat som du mycket riktigt påpekar.

#5 • Uppdaterat: 2012-10-31 16:11
Hackenbush

FLAC, jag tror att irvor fått denna artikeln om bakväxeln...bakfoten heter det kanske.

#6 • Uppdaterat: 2012-11-01 01:38
snabb95

leifer @ Du tillhör en minoritet. Därför behövde man inte påpeka att det gällde en manuell låda, för det forstog ALLA ändå.

#7 • Uppdaterat: 2012-11-01 08:17
FLAC

Leifer, alla bilmodeller finns inte med automat ens. dessutom är det ganska bra att låta barnen övningsköra i en manuellt växlad bil så de kan ta ett körkort som låter dem köra alla typer av bilar.

#8 • Uppdaterat: 2012-11-01 16:18
S-E S

Manuell växel är för de som tycker om att röra om i en låda med kuggdrev med en pinne mellan framstolarna medan man trampar med vänsterfoten och kallar beteendet för "sportigt"! Det sportiga avser kanske motionen vänsterfoten får?

En automatlåda är för mig lika självklar som att man inte längre behöver beställa telefonsamtalen hos en växeltelefonist. I dag finns såväl riktnummer som automatlådor, inga direkta nyheter, men det finns alltid några som dröjer kvar i det förflutna. Eller hur leifer?

Dessutom gör automatlådan de "snacksaliga" till mindre störande element i trafiken när de bluddrar i mobilen under färd och inte behöver röra om i kuggbaljan längre och därför får en hand att ratta med!

#9 • Uppdaterat: 2012-11-01 17:39
N-iklas

Automatlådan är totalt onödig.
En rolig leksak i lyxbilar, något annat syfte har den inte.
Att ha en automat i en minibil som alla ska ha nu förtiden är inte friskt.

Automat är för hjälplösa blekfisar som lägger sig och dör om mobilen slutar fungera.

Den moderna människan är en hjälplös fjant som inget klarar utan tekniska hjälpmedel, att vara så totalt inställd på att låta teknik sköta allt automatiskt är ett hot mot mänsklighetens överlevnad.

#a • Uppdaterat: 2012-11-01 21:31
Hackenbush

Manuell växellåda är verkligen förlegat. Hur kan det vara kul att sitta och rycka i en spak hela tiden när man kör bil? Nä det tillhör stenåldern.
Inte ens de värsta sportbilarna har manuell låda längre, de har oftast en automatlåda som man kan manövrera med paddlar om man nu tvunget måste kunna växla själv.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.