Vi Bilägare svarar vardagar på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
Företräde eller inte vid motorvägspåfart? Detta genererar nog mer plåtskador än någon annan företeelse i trafiken bortsett från blixthalka. Det finns så mycket motstridig och direkt felaktig information, också på Vi Bilägares diskussionssidor, sedan många år tillbaka!
Vägtrafikförordningens §18, 21 och 23 är entydiga. I Sverige finns konsekvent accelerationsfält vid motorvägspåfart. Där ska den som färdas på motorvägen lämna företräde åt anslutande trafik från höger när filerna går ihop. Väldigt många håller både kort avstånd och vägrar lämna företräde, vilket ger upphov till hundratalstals olyckstillbud varje dag.
Den allmänna högerregeln gäller entydigt på svenska motorvägspåfarter med accelerationssträcka. Den gäller också på kontinenten om inte lämna företräde skyltats, vilket nästan alltid skyltas vid påfarten!
I Sverige gäller också att anslutningsvägar ska lämna företräde men en motorvägspåfart med accelerationssträcka är alltså ingen anslutningsväg utan istället del av motorvägen. Där gäller högerregeln utan undantag eftersom det definieras som två filer som går ihop till en.
Göran Nilsson, plåtskadad
SVAR:
Att man drabbas av plåtskador om man felaktigt förväntar sig att andra ska lämna företräde är inte att undra på. Hoppas detta svar kan rädda läsaren från ytterligare plåtskador på motorvägspåfarter.
Huvudansvaret för att påfarten görs utan fara eller onödigt hinder för motorvägstrafiken ligger på föraren som vill köra in på motorvägen. Det är denne som ska anpassa sin hastighet till trafiken på motorvägen och det är denne som väljer rätt tillfälle att byta körfält från accelerationsfältet till motorvägens högra körfält.
Som alltid finns det ömsesidiga skyldigheter i trafiken, så självklart ska den som uppmärksammar att en annan förare vill byta till det körfält man kör i anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas. Ingen har väjnings-plikt utan det är samma regler som vid ett vanligt körfältsbyte.
Problem med att ansluta till motorvägstrafiken från ett accelerationsfält beror ofta på att man inte har anpassat hastigheten till samma nivå som trafiken ute på motorvägen. Om två filer rör sig i samma hastighet krävs inga jätteluckor mellan bilarna för att man tryggt ska kunna byta körfält. När man kör på motorvägen och närmar sig en påfart bör man observera den anslutande trafiken och vara beredd att underlätta infarten, ibland kan det vara lämpligt att byta körfält.
Det är dock viktigt att förare i accelerationsfältet inte vänder på reglerna och förväntar sig att motorvägstrafiken ska ”lämna företräde” för honom eller henne. Att skickliga förare på motorvägen anpassar hastigheten för att underlätta eller kanske till och med byter körfält ska ses som en bonus, inte något man ska ta för givet.
Juridiskt kan man sammanfatta reglerna så här:
» Högerregeln, 3 kap. 18 § trafikförordningen (1998:1276) gäller inte i fall som anges i 21 §.
» Väjningsplikt mot motorväg/motortrafikled enligt 21 § gäller inte om det finns accelerationsfält, då gäller istället 23 §.
» Skyldighet för förare i accelerationsfält att anpassa hastighet och ej vålla fara eller onödigt hinder för motorvägstrafiken anges i 23 §.
» Skyldighet att underlätta andra förares körfältsbyte anges i 43 §.
Bo Göingberg, Transportstyrelsen
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Det här med korta avstånd i de här situationerna blir ju än värre när svensken - den störste egoisten av alla när det kommer till bilkörning - dessutom vägrar att hjälpa till ("hjälpa in") en annan bilist i en lucka. Det är som att svensken tänker "Nä du jävlar, du skall fan inte få komma in framför mig, inte". Den så kallade blixtlåsprincipen är ett skämt i Sverige.
Som Bo Göingberg påpekar är det på sin plats att de som kör på motorvägen underlättar för bilisten i accelerationsfältet att komma in i höger körfält MEN - som också framgår av svaret - "det är dock viktigt att förare i accelerationsfältet inte vänder på reglerna och förväntar sig att motorvägstrafiken ska ”lämna företräde” för honom eller henne." Och här tror jag att många tänker fel. Som vanligt gäller alltså SAMSPEL i trafiken.
Men om man hamnar bakom en väldigt försiktig förare på accelerationssträckan och han i stället för att anpassa farten, inte vågar pressa sig in i luckan mellan två fordon, kan det i praktiken innebära att han stannar på sträckan och orsakar även han ett tillbud.
Det här med avstånd mellan fordon tycker jag att trafikövervakningen borde prioritera och det går absolut inte med odugliga fartkameror.
Regel nummer ett: Ingen har företräde i trafiken, alla har skyldigheter.
I Stockholm fungerar blixtlåsprincipen bra i de flesta fall men hastighetsanpassningen på påfarterna är usel.
Lite skrämmande att folk som tror att högerregeln gäller på påfarter är ute och kör överhuvudtaget.
Jag tycker oftast det funkar bra att bli insläppt, men det förusätter givetvis att jag kör i samma hastighet som dom ute på vägen. Det händer ju var och varannan dag att idioter kör i 60 och skall på en 90 väg, och då tvingar folk som har företräde att ställa sig på bromsen med medföjande olycksrisk och hela trafikrymen påverkas.
I Spanien lär bilskolorna ut att man ska stanna vid påfarterna. Det är fullständigt vansinnigt. Det resulterar i en rad bilar som står still och ska ta sig ut på 70/90-vägar med mycket trafik. Därtill så överskattar spanjornerna sin förmåga, kör smålulliga efter siestan och visar noll hänsyn. Modigast vinner är nog deras grundregel i trafiken. I spanien så accellererar förare på motorvägen för att "hinna före" de som försöker ta sig in från höger så att denne tvingas stanna. Vi ska nog vara tacksamma över våra små problem på svenska vägar ibland.
Det är ju rätt märkligt att i Sverige så har bilförare för vana att lunka i 50-70 km/h på acc.sträckorna för att sedan köra in med denna fart och därefter höja hastigheten till motorvägsfart!
Likaså är det regel än undantag att folk bromsar ner till 70 på själva motorvägen flera 100 m innan avfarten!
De flesta avfarter i mitt område har en såpass lång sträcka att man utan att anstränga motorn kan komma upp i m.v.fart samt utan att nyttja bromsen nämvärt sänka hastigheten på dessa sträckor enbart med motorbroms.
Reglerna är självklara och enkla. Den som vill in på motorvägen får se till att det kan ske utan att hindra trafiken på motorvägen, den som använder blinkers vid körfältbytet hjälper jag gärna genom att gå ut i vänsterfilen när det är möjligt, blinkar man inte får man stå på bromsen och ligga kvar i påkörningsfilen.
B-O
Dagens skratt...haha...!
Välkomna till Jönsköping, staden där E4 genom staden antas vara en del av stadens lokala vägnät och där högreregeln gäller vid motorvägspåfart..
Om det blir problem? Bara förnamnet..
Polisen är vansinnig, en hel del trafikanter envisas dessutom att tro att fartbegränsningen till 90kmh inte gäller dem. En i detta fall synnerligen vettig begränsning då genomfarten är synnerligen välkryddad med av- och påfarter.
Till detta har vi alla, likt de som nämns i artikeln, som vräker sig ut på E4 i galna 60-70km från påfarterna, noga följandes den breda vita linjen och där den tar slut kör man ut, detta oavsett det finns trafik på E4 - eller inte. Man kommer ju från höööger!
Det smäller varje helg, inte minst beroende på korta avstånd..
Så se för !"#¤%& upp när det är tjockt på genomfarten E4 i Jkpg.
Fast det har väl redan de flesta märkt..
För mig är det otäckt att någon kan få för sig att bilar i 110 km/tim på en motorväg är skyldiga att lämna företräde för en bil som kanske kör i 50 km/tim och vill in på motorvägen. Vilka tillbud detta skulle skapa när de snabba "måste" bromsa in för den långsamme.
Jag har upplevt problem när jag kör min husbil på motorväg, ofta har jag då flera omkörande bilar bakom mig eftersom jag oftast kör i 80-90 km/tim på motorvägen. Vid påfarter kör ofta höger ifrån kommande bilar ut mitt framför mig, så jag måste bromsa in. Bilföraren från höger tycks mena att jag gott kan gå ut i vänsterfältet för att släppa fram honom. Men där finns ju nästan alltid en omkörande bil.
Tack Bo Göingberg för ett klart och entydigt svar.
Paginering
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Det blir lite otäckt när man, även efter att ha anpassat hastigheten till samma som på motorvägen, ändå ska försöka komma in mellan två tradare som bara har några meters lucka.
Jag såg resultatet på autoban strax söder om Köln där en stackare hamnat mellan två tradare där den första bromsade, det gjorde inte den andra tillräckligt snabbt!
Men jag förstår frågeställaren när han påpekar det korta avståndet mellan bilarna.
Det är ju ännu värre i Tyskland.