Nästa artikel
Bilfrågan: Farliga avgaser?
Bilfrågan

Bilfrågan: Farliga avgaser?

Publicerad 22 oktober 2012 (uppdaterad 13 november 2012)
"Hur blir avgaserna från direktinsprutade bensinbilar? Lika farliga som hos dieselbilar?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar vardagar på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Orsaken till att dieselbilar släpper ut farliga avgaser ska bland annat vara att dieselmotorn har direktinsprutning, har jag hört av någon som påstår sig veta.

Hur blir då avgaserna från de bensinbilar som också har direktinsprutning? Blir inte de lika farliga? Fler och fler biltillverkare använder ju numera direktinsprutning då det tydligen ger bättre effekt.

Bo Sahlberg

SVAR:
Att direktinsprutningen skulle förorsaka farliga avgaser från dieselmotorn är både rätt och fel. Kväveoxider och partiklar produceras även i en dieselmotor med förkammarinsprutning.

Det höga insprutningstrycket hos en modern direktinsprutad dieselmotor ger däremot en annan typ av partiklar. Dessa är mindre och inte synliga för ögat (ingen rök), däremot anses de vara mer skadliga för människan då de tränger längre ner i lungorna.

Förekomsten av kväveoxider är mycket lägre i en modern direktinsprutad diesel än i en äldre. En direktinsprutad bensinmotor har ett något förhöjt partikelutsläpp, på grund av motorns högre kompressionsförhållande, men ändå inte i nivå med dieslarna.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Klicka här för att skicka din fråga till Bilfrågan.

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-10-22 10:42
Onehp

Bensinbilar har länge kommit undan då man bokstavligen kollat in dieslarna så noga – svarta rökmoln. Och nu när dieslarna till synes är rena, så är de ändå farliga då partiklarna nu är mindre och därmed väger mindre. Partikelutsläpp har man alltid mätt i vikt, en viss mängd partiklar som är 10ggr. mindre väger 1000(!) ggr. mindre. Men bör alltså vara ännu farligare...

Vad jag vet har bensinbilarna i alla tider också släppt ut partiklar pga. ofullkomlig förbränning men alltid sluppit undan uppmärksamhet eftersom de inte syntes lika mycket och att just vikten knappt gick att mäta, de va ju så lite (eller små??) partiklar... då gäller tydligen inte samma resonemang som med moderna dieslarna.

Jag har även sett studier där bensinbilar kan släppa ut betydligt mer kolväten än angivits (ggr. 10) i drift där man ändrar mycket på gaspådraget (läs stadskörning), detta pga av att det är svårare att matcha rätt mängd luft med rätt mängd bränsle när varvtalet ändras hela tiden, nåt som dieslar inte är lika känsliga för då de jobbar med ett luftöverskott.
Jag anser att både bensin och dieselbilar är skitiga, bara på olika sätt. Och att dieselarnas straffbeskattning med schablonvärdet 2,55 inte är motiverad längre. Skillnaden mellan en gammal och en ny bil är mycket större men nya bilar gynnas redan så att de räcker.

Vill du vara snäll mot miljön, kör inte bilen i onödan, särskilt korta sträckor är dåliga både för luften och för bilen (och för dig), ta då t.ex. cykeln istället. Eller tåget på längre sträckor…

#2 • Uppdaterat: 2012-10-22 11:35
N-iklas

Roten till allt ont är att människor inte tänker självständigt utan alltid ansluter sig till kollektiv, grupper, massor som alla agerar på mycket likartat sätt genom yttre påverkan från den allmänna omgivningen.
Alla gör som alla gör, eller majoriteten gör som majoriteten gör, en koflock som rusar hit och dit och har svårt att komma på varför de gör det, men bra och rätt är det i varje fall så mycket är de säkra på…
De som avviker är aldrig tillräckligt många för att påverka vad som händer.

Meningen bakom detta filosoferande är att om alla köpte olika bilar och olika drivsystem utifrån en aktiv analys där man tar hänsyn till alla fakta och kunskaper och först därefter fattade ett eget beslut om vad som är det bästa att göra så skulle ingen teknik dominera totalt och då skulle alla teknikers nackdelar, framför allt, balanseras av att just DEN nackdelen inte skulle tillåtas totalt dominera och breda ut sig och gå från att vara en nackdel med den tekniken till att bli ett hot mot människors hälsa och överlevnad.

Genom att agera som idioter som aldrig tänker själva utan som bara lyssnar på vad andra säger och på vad alla andra gör, skapas nya allvarliga problem och hot varje dag som aldrig hade behövt uppstå med ett intelligent och självständigt tänkande.

Om försäljningen av dieselbilar legat på 20 % hade dess farliga utsläpp kunnat hanteras, när de ligger på 75 % är de en naturkraft som väller över alla breddar och hotar allt i sin väg.

Människors orimliga krav på motorer som har superbilsprestanda men som går i praktiken på luft tvingar fram teknik som har stora tekniska nackdelar på andra områden.

Om man nöjde sig med mindre skulle det gå att ha mycket snåla bensinbilar utan direktinsprutning med små utsläpp av alla ämnen och därmed skulle man ha den bästa lösningen.
Men som läget är måste dieseln motas med alla medel och då är en förbättring alltid en förbättring, så direktinsprutade bilar med mer partiklar är bara att stå ut med – så länge de mycket värre och stinkande dieselfanatikerna dominerar.

Måtta och balans är som alltid bästa vägen.

#3 • Uppdaterat: 2012-10-22 12:46
Hanzzon

Att en modern diesel släpper ut mer partiklar och Nox är väl ganska välkännt, jämför man mot en hybridbil är skillnaderna ännu större och svåra att vifta bort: http://www.teknikensvarld.se/2010/10/21/11301/lexus-ct-200h-med-rekordlaga-utslapp/

#4 • Uppdaterat: 2012-10-22 22:37
Per_K

Ett bra svar (i artikeln). Kan tillägga att motorer som körs på gas har betydligt lägre utsläpp av partiklar och andra hälsofarliga ämnen. Därför borde man satsa ännu mer på att fasa ut dieseldrivna bussar och sopbilar i stadstrafik och ersätta dem med gasdrivna dito - gärna i kombination med hybridteknik som ger ytterligare minskning av utsläpp i stadstrafik.

#5 • Uppdaterat: 2012-10-23 09:28
Valpen1

Vi i norden har världen renaste luft tack vore små befolkningsmängd och den stora landsytan vi lever i. Svenska miljönissarna borde åka ut i världen med sina instrumen och mäta utsläpp på de länderna som verkligen orsakar miljöutsläpp. När de inser det att det kanske är inte vi som orsakar miljöproblem med stora avgasutsläpp här i världen då kommer de förhoppningsvis på andra tankar vad det gäller att belasta bilisterna med olika avgifter och skatter här i Sverige.

#6 • Uppdaterat: 2014-11-27 08:45
Peugo

Dom svarade ju inte direkt på frågan och fel till en del men nu vet vi bättre. Bensinbilar borde omedelbar få partikelfilter och bäst skulle vara att gå tillbaka till indirekt insprutning. Det är till 100% pengar som ligger bakom varför man inte går hårdare ut med information om moderna bensinbilar som spyr ut skadliga partiklar och det mera än dieselbilar (som faktiskt haft filter sedan urålders tid). Fakta är att ingen bryr sej om något annat än pengar tyvärr.

#7 • Uppdaterat: 2016-09-06 21:31
J.L

Tror nog att kolväten, partiklar och även kväveoxider är ett bekymmer för direktinsprutade bensinmotorer som arbetar i sitt magerförbränningsområde. Motorernas styrning är optimerad
för att med knapp marginal klara typprovningen, sen går de över utsläppsgränserna i praktisk körning. Borde bli tuffare krav liknande eller åtminstone ett steg mot lastbilstillverkarnas krav på avgasutsläpp. Praktisk körcykel med "sniffer" som mäter verkliga utsläpp och som dessutom ska fungera i åtminstone 50000km.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.