Nästa artikel
Bilfrågan: Raggare – inga ljus?
Bilfrågan

Bilfrågan: Raggare – inga ljus?

Publicerad 18 oktober 2012 (uppdaterad 13 november 2012)
"Varför kör raggare utan halvljus på dagen?" Vi Bilägare svarar och ordföranden i Classic Chevrolet Wingclub kommenterar.

Vi Bilägare svarar vardagar på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Varför kör raggare utan halvljus på dagen?

Jerker Karlsson

SVAR:
De bilar som användes av raggarna för ett halvsekel sedan körs idag av stadgade män och kvinnor med stort intresse för amerikanska 50- och 60-talsbilar. Det är riktigt att det i dessa kretsar blivit kult att köra på parkeringsljus istället för halvljus.

Det anses snyggare och mer tidsenligt att inte använda halvljuset mitt på dagen. Någon brist på ström är det knappast tal om då det på amerikanska bilar tidigt infördes växelströmsgenerator.

Vi frågade en hängiven Chryslerägare vad han ansåg om saken. Jo, han kör på parkeringsljus på dagen men i hans fall är orsaken en helt annan.

Bilen från 1962 är utrustad med automatisk avbländning av backspegeln. Denna aktiveras när halvljuset slås på och rörförstärkaren som driver den blir väldigt varm om den inte får arbeta. Dessutom tycker han att parkeringsljus är snyggare, i synnerhet om man har orange glas i dem.

Dessa bilar körs i stort sett bara till och från entusiastträffar och mängden krom i kylarmaskeringen gör att de syns nog ändå.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Kommentar:
Känner att jag måste rätta till och förklara lite för andra läsare och framför allt till Bengt Dieden hur verkligheten är för oss som gillar gamla USA-bilar, när det gäller insändaren “Raggare – inga ljus?” och framför allt svaret Bengt skrev.

Felaktiga påståenden:
* Att bilarna idag körs av stadgade män och kvinnor är helt fel, vi är över 500 000 personer i dag som har en kulturhobby att ta hand om gamla bilar. Visst, en stor del av ägarna är äldre, men jag tycker att Bengt och co skall åka och besöka Power Big Meet i Västerås (en av världens största bilträffar) eller Classic Car Week i Rättvik nästa sommar, så kommer han att se att många är av den yngre generationen. Det har blivet en kult med dessa gamla bilar. Det kommer ungdomar, barnfamiljer med bilarna packade av barn och hundar från hela världen i gamla USA-bilar. Det är en stor folkfest.

* Det är riktigt att det i dessa kretsar är kult att köra på parkeringsljus, någon brist på ström är det inte tal om, då det på amerikanska bilar tidigt infördes växelströmsgenerator. Fel, det är ingen kult att köra med parkeringsljus, det är just brist på ström som är förklaringen. Våra bilars strålkastare var ämnade på 50- och 60-talet att bara vara påslagna under mörker. De klarar inte att vara påslagna dygnet runt. Beror dels på att bilarna körs så korta sträckor, dels har de flesta bilar från 50- och tidigt 60-tal inga växelströmsgeneratorer, utan likström, så laddningen kan inte alls mäta sig med växelström.

På t.ex. Chevrolet, kom växelström först 1963. Ett annat problem är ju att vi inte kan, som på våra moderna bruksbilar, bara åka in på en bensinstation och köpa en ny lampa ifall en går sönder. Det finns inga sådana på bensinstationer eller på vanliga tillbehörsställen, utan de måste beställas. Och inte är de så bra heller. Men man hade inte större krav då, på 50- och 60-talet, men utvecklingen gick ju framåt som tur är. De flesta får jag hoppas har reserv med sig.

Att den personen som Bengt hade intervjuat sa att det var snyggare med att köra på parkeringsljus och helst med orange glas får stå för honom (förbjudet, böter). Det där med avbländningen stämmer på gamla Cadillac och en del andra. De bländar av sig på kvällen automatiskt vid mötande trafik. Personligen tycker inte jag att det är så stora problem, då vi till 90 procent bara rullar de få milen vi gör under soliga och regnfria dagar. I år har jag själv bara åkt cirka 50 mil, p.g.a. vädret. Kvällar och nätter undviker man helst, med tanke på våra dåliga strålkastare. Jag är fullt medveten att vi kan bötfällas på grund av enbart parkeringslyset, men det är trevligt att ha ström när man skall iväg.

Gert Höglund, ordförande Classic Chevrolet Wingclub

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-10-18 11:31
hultarn

Ja, nu är det ju att förvånansvärt många tycks föredra parkeringsljus.

Alla tider på dygnet, i alla väder och årstider möter man "Svensson-bilar" med parkering på, och inte är det några typiska importbilar heller.
Är det kanske på grund av att det är så dyrt/svårt att byta halvljuslampor som de aktivt stänger av halvljuset?

Alla dessa är ett betydligt större problem än de, förhållandevis, fåtal entusiastbilar som körs med p-ljus.

#2 • Uppdaterat: 2012-10-18 12:31
Sungam

Det är en tråkig,lakonisk och ovärdig slutsats som en i övrigt högt skattad motorskribent gör : att helt enkelt bejaka att en viss kategori trafikanter kan skapa sina egna regler. Om vi höjer blicken och inte betraktar "raggare" som enbart ljusskygga avfällingar i samhällets utkant utan även inkluderar dem som lägger ned avsevärda summor med pengar, tid och övriga uppoffringar för sina ögonstenar, så blir jag bara förvånad över att så pass många av dem VÄLJER att framföra sina fordon på detta nonchalanta sätt. Min logik säger, att har jag lagt ner ofantligt med svett och pengar på min klenod då borde jag också framföra den på ett värdigt och maximalt säkert sätt. Mycket krom och övrig glans kompenserar näppeligen lagstadgad belysning, även i en stolt "raggares" lilla drömvärld.

#3 • Uppdaterat: 2012-10-18 18:56
Focus

Verkar inte ha så mycket med kult att göra med tanke på hur många med moderna bilar med automatiskt halvljus/varselljus som aktivt kopplar ur denna funktion för att kunna köra helt utan ljus oavsett väder eller halvmörker. ovanligt många har också tappat bort att man är skyldig att ha halvljus vid nedsatt sikt p.g.a. dimma eller lågt stående sol i baken. Här räcker det inte ens med varselljus. Utan att ursäkta veteranbilförarna är det fler förare av moderna bilar som syndar.

#4 • Uppdaterat: 2012-10-19 09:46
Lennart E

Det här med halvljuset kommer att bli ett större problem i framtiden. Många nya bilar har både dyra lampor och ömtåliga, strålkastarna blir onödigt varma på grund av sin design. Det ska se häftigt och snyggt ut. Dessa glödlampor har kortare livstid och är dyra att byta. Det kan kosta dig flera tusen för ett lampbyte!
Har själv haft bilmodeller där jag fått byta lampa varje eller varannan månad.

#5 • Uppdaterat: 2012-10-20 09:05
saabnisse

Lennart, moderna xenonlampor håller betydligt längre än de äldre H-lamporna.
Och de har ofta lägre effekt och ger därför inte lika mycket värme.
Men du har rätt i att de är svindyra och att det kostar skjortan om man inte lär sig byta dem själv.
Dessutom har ju de flesta nya bilar varselljus med diodlampor och dessa har väldigt lång livslängd.

#6 • Uppdaterat: 2012-10-21 10:41
Stefan Gustafsson (ej verifierad)

Om de hade parkeringsljus vore det något bättre teminstingens men de kör ju runt utan något ljus alls. Tror att de sitter säkra i sina plåtskepp som i verkligheten är skitfarliga p g a noll säkerhetstänk och diverse felkonstruktioner. Hänsyn till medtrafikanter visas aldrig, inte på något sätt.

Gert är ute och cyklar i samtliga punkter och ViB borde tagit in någon oberoende person till detta.

#7 • Uppdaterat: 2012-10-21 10:48
Stefan Gustafsson (ej verifierad)

Min bror köpte en Volvo med H4 för 7 år sedan. Hur gamla lamporna var då vet vi inte. Men nu när han kört 8 400 mil ungefär med bilen är lamporna samma som när han köpte den...

Men raggarna kör väl sina lampor på fotogen?

saabnisse: man köper inte en bil man inte klarar av att byta lampor själv på. Enligt svensk lag måste man som förare hålla bilen i trafiksäkert skick vilket borde innebära att lampan ska bytas fort. Dessutom visade amerikanska ASCC nyligen att fungerande belysning tillhör de viktigaste punkterna för att undvika olyckor och säkerhet är väl viktigt idag? Eller inte i Sverige kanske där folk inte ens kolla lyfttrycket utan litar på att pappa Reinfelt ska sköta allt åt folket...

#8 • Uppdaterat: 2012-10-21 12:30
saabnisse

Stafan, " man köper inte en bil man inte klarar av att byta lampor själv på.",
helt rätt, på min Saab tar det fyra minuter från det jag öppnar huven tills den är stöngd och då är xenonlampan bytt!
Måste båda bytas tar det ytterligare en minut.

Det borde man kunna kräva av alla bilar.

Men när det gäller raggarbelysning, varför ersätter de inte sina svaga lampor med LED?

#9 • Uppdaterat: 2014-11-21 18:36
Roger Skagerström

Ojojojoj va bittra alla här måste vara nu när det inte är lag på halvljus längre :P Kör in i bilar till höger och vänster som de inte såg pga att halvljuset inte var på. ARMAGEDDON!

#a • Uppdaterat: 2014-12-07 01:30
2 loud

att byta en lampa är inte alla gånger så lätt ,, framför allt på dessa äldre amerikanska bilarna som OFTA har en lampa av typen sealed beam .. en sealed beam lampa är en KOMPLETT reflektor /lampa så istället för att du byter glödlampan så byter du hela strålkastaren .. det är ju oxå en helt annan yta det tar att ha med sig i handsfacked vs ett par ynka lampor och eftersom allt i detta land är SJUKT prissatt så kan jag säkerligen tro att även detta kan vara en anledning att "raggarna" kör på "p-luset" istället för att slita på sina dyrare sealed beams .. TRIST är det att läsa om alla IDIOTER som inte fattar bättre än att en glödlampa OAVSETT typ har ett bäst före datum .. en HALOGENLAMPA tappar ca 20 % av sin effekt efter kort tids brukande (kommer inte ihåg exakta siffror men dom är klart lägre än vad du tror .. VIB har ju en förnämnlig ljustestare och jag tro tom att det är därifrån jag fått uppgiften om hur snabbt en halogenlampas effektivitet sjunker ,,, den modernare typen av lampa HID . XENON GASURLADDNINGSLAMPA har precis samma fenomen ,, uteffekten av candella (ljus) sjunker succesivt med driftstiden ,, lampan kan mycker väl LYSA men effekten ur den är en katastrof .. skulle man börja införa en LUX mätning på kontrollstationerna så skulle MASSOR behöva byta sina lampor innan varje besikting .. som sagt bara för att lampan LYSER betyder inte att den är bra .. ett liknande scenario och då även där lampor är på den trenden att ha en vit (klar blinkers och att för att få orange/gult ljus installerar man en lampa som är droppad i färg ,, med tiden så torkar färgen och faller av och ljuset blir mera vitt är orange ,, en av dom vanligaste anmärkningarna under lång tid på besiktingarna ( felaktigt ljus /fel färg ) och även här handlar det om ÄGARANSVAR ,, det är du som FÖRARE av fordonet som har ansvaret för att fordonet är i trafiksäkert skick vid framförandet ,,, och EXTRA pinsamt är det med dessa vita blinkers att flertalet av dom moderna bilarna som har dessa färgade lampor även har en fjärrkontroll inbyggd i tändningsnyckeln ,, och denna fjärrkontroll styr även centrallåset ,, och som en indikering på utförd handling så bekräftar bilen detta genom blinkerslamporna ,, så varenda gång man öppnar bilen med fjärrkontrollen så får man en utmärkt möjlighet att reflektera över färgen på blinkersen ,,, . att LAMPAN fungerar är som sagt inte samma sak som att den är rätt ,,, och kunde folk bara koppla på hjärnan en stund , stanna upp och TÄNKA till så hade man åtgärdat detta redan när man ser att bilen börjar blinka vitt när man öppnar den med fjärren

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.