Nästa artikel
Bilfrågan: Bot mot viberande bromsskivor?
Bilfrågan

Bilfrågan: Bot mot viberande bromsskivor?

Publicerad 25 februari 2014 (uppdaterad 25 februari 2014)
"Jag har problem med bromsskivor som vibrerar vid inbromsning. Finns det någon lösning?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Jag har problem med bromsskivor som vibrerar vid inbromsning, speciellt vid lite högre hastighet, exempelvis vid avfart/inbromsning från motorväg. Det känns som ojämn bromsverkan även vid lägre hastighet.

De bilar jag köpt nya är Audi 100 Quattro, Volvo 945, Mitsubishi Pajero Sport, Ford Maverick. De har alla gett mig problem med vibrerande bromsar. Det är alltid fram som problemet uppstår.

Har sökt på nätet men inte lyckats hitta en lösning. Det jag hittat är att inte hålla foten på bromsen efter hård inbromsning, vid exempelvis stoppljus, inte dra hjulmuttrar för hårt och undvika vatten på varma bromsar. Har testat allt detta utan resultat.

Har bytt till nya skivor och svarvat befintliga skivor – men problemet uppstår ändå efter en tid. Vilka erfarenheter har Vi Bilägare kring detta?

Jonny Heyman

SVAR:
Tyvärr är detta en av skivbromsarnas nackdelar. Felet kan ibland uppstå på nästan nya skivor, ibland efter många tusen mils körning och ibland inte alls. Inget bra motmedel finns heller. Möjligen kan det hjälpa att prova olika leverantörer av skivor men det är inte det lättaste om man ska hålla sig till originaldelar.

Enda trösten i sammanhanget är att en måttligt vibrerande skiva ofta har samma bromsverkan som en som är okej.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du Fredrik Diits Vikström, Anders Helgesson, Tommy Wahlström och Maria Dahlin.

Du kan lyssna i spelaren genom att trycka på play-knappen. Du kan prenumerera på Vi Bilägares podcast helt gratis via iTunes eller valfri podapp! Vi finns också på Spotify!

Trevlig lyssning önskar Vi Bilägares redaktion!

Diskutera: Vad tyckte du om detta avsnitt?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-02-25 09:17
McTar

Genom åren har jag haft rätt många bilar, på ett par har detta varit märkbart. Senast, för en ca fem år sedan, började detta på en tre år gammal bil. Jag fick tipset att bromsa hårt från hög hastighet tills jag var nästa stillastående. Detta för tt bromsskivorna skulle hettas upp ordentligt.
Detta löste faktiskt problemet för mig! Jag upprepade detta kanske ett par gånger per år och det uppkom inte igen.

OBS! Kolla i backspegeln innan du tycker på bromsen!!

#2 • Uppdaterat: 2014-02-25 20:56
duccedriver

Jo det funkar, om man gör det innan det blir för mycket.
Problemet är nog att man använder bromsarna för lite, och för mjukt!

#3 • Uppdaterat: 2014-02-25 22:23
Roger Skagerström

Har hört att om man har skeva skivor och svarvar dessa, så ska problemet vara löst, då materialet expanderat så mycket det "önskat" sett till temperaturerna det får uppleva. Verkar ju dock inte funka här. Förutom det där mer vatten på varma bromsar tror jag inte det han som skrivit undviker gör någon skillnad. Det handlar om temperaturer och metall.

Det är dock fråga om rätt stora tunga bilar med troligen rätt underdimensionerade bromsar, om man kör aktivt med dom. Med möjligt undantag Audi 100 där då. Måste han byta kanske han borde köpa några grövre doningar när han ändå är i farten? Finns väl slitsade sportskivor för inte så mycket pengar nu för tiden. Hålborrade ska man kanske undvika i det lägre prissegmentet dock.

#4 • Uppdaterat: 2014-02-25 22:44
PNI

Vid en fikastund, när jag gjorde arbete åt ett gjuteri.
Tog jag upp frågan om bromsskivor som slår sig med en kvalitetstekniker.
Svaret blev att det är välkänt att gjutjärn har spänningar i sig som tar månader för att släppa. Hans medicin var att gjuta skivorna och sedan ställa ut de på gården ett halvår och sedan svarva. Svarvar man skivorna med kvarvarande spänningar kan bromsskivan slå sig när den blir uppvärmd.
Men ingenting får ta tid i dag - då tid är pengar suckade han.

#5 • Uppdaterat: 2014-02-25 22:53
Audi A5 SB

PNI har rätt; jag hade dessa problem på en Ford Sierra i slutet av 80-talet. Varje gång jag fått skivorna bytta (på garantin) beställde jag ny tid för nytt byte;-)

Det gick då så långt att Ford tog fram utrustning för att svarva skivorna utan att demontera dessa från bilen. När man kört några mil med nya skivor, så går spänningarna ur och skivorna slår sig. Efter svarvning är problemet löst (oftast).

Fords officiella förklaring var just det PNI beskrivit - spänning p.g.a. att skivorna inte fått ligga tillräckligt länge efter gjutningen.

#6 • Uppdaterat: 2014-02-26 00:23
APBM

En stor del av bromsvibrationerna härrör från rost på skivorna.
Värsta senariot är om du kör på vintern i saltslask och parkerar bilen några dagar. Dina skivor är efter färden blöta, men efter ett tag torkar dom, men inte där beläggen sitter an mot skivorna. När du sedan kör igen och bromsar, så känner vibrationer på grund av att rosten på skivorna ger lägre friktion i punkterna där beläggen befunnit sig. Vill det sig riktigt illa blir det för stor rostavverkning på skivorna och då återstår bara svarvning eller utbyte av skivorna.
Rådet jag kan ge är att då skivorna är våta, alltid bromsa in några gånger så att skivorna blir lagom varma innan man ställer bilen.
Alternativt så kan man skaffa rostfria skivor. Motorcyklar använder sådana för att det är snyggare med blanka skivor än rostiga.
Försök dock inte att sätta tectyl på skivorna.

#7 • Uppdaterat: 2014-02-26 14:13
Minimats1

Det är också bra att bromsa med handbromsen när man tvättat bilen för att slippa få rostiga bromsskivor bak, fast inte från någon högre hastighet utan från cirka 40 km/h till 10 km/h, då bränner man inte ut handbromsen.

#8 • Uppdaterat: 2014-02-26 17:21
Peter Tenglund

Dom gånger jag har haft vibrerande bromsar på min Volvo 940 så har nästan alltid en eller två glidpinnar i bromsoket fastnat, d.v.s. bromsoket kan inte glida.

Då blir bromspedalen mycket känsligare för skeva skivor ty ett glidok kan kompensera för en skev skiva. Även ett ok med en kolv på var sin sida kan utföra denna kompensation med hjälp av oljan. Ett glidok som inte glider kan inte kompensera.

Och oss emellan, även nya skivor är lite skeva p.g.a. tillverkningstolerans.

Kolla att dina främre bromsok kan glida lätt.

#9 • Uppdaterat: 2014-03-08 15:54
Bosse1

Den enda bilen jag behövt byta skivor på är min nuvarande Chrysler Sebring från 2005 (jag skaffade min första bil 1982). Det var ju vansinnigt vad ratt och bromspedal vibrerade i bilen och värre blev det ju varmare skivorna blev. Efter byte av skivor och belägg i förra veckan är problemen försvunna. Bilen har rullat 14 000 mil. Jag tror att bilens tyngd i fronten med en V6:a gör sitt till. Skivorna är ju dock ventilerade, dubbla med luftspalt emellan. Beläggen är de största jag någonsin sett monterade på en personbil.

Ett sätt att få värmeskiftningar är att köra in i en biltvätt med underspolning. Snacka om att snabbt kyla ner och ändra temperaturen på stekheta skivor.

#a • Uppdaterat: 2015-11-18 06:21
VW Polo 2012

Hej Minimats1 #8. Jag vill bara tala om att det finns bilar vars "handbroms" tar på framhjulen, samt andra bilar som har skivor bak men ändå har separata SMÅ trumbromsar parallellt bak. Så ditt tips fungerar inte i dessa fall.
mvh VW Polo 2012

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.