Nästa artikel
Bilfrågan: Varför dröjer reservdelen?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför dröjer reservdelen?

Publicerad 26 februari 2014 (uppdaterad 26 februari 2014)
"Är det rimligt att det ska ta över en månad för att ordna reservdelar som är viktiga för trafiksäkerheten?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Har ledningen för Subarus generalagentur i Sverige blivit självgoda efter positiv kritik och skriverier om nöjda bilägare?

Är ägare till en Subaru Outback -07. När det blev mörkt upptäcktes att halvljuset bara lyste en kort sträcka framför bilen. Vid besök på Subaruverkstad konstaterades att lederna i länkarmarna hade gått av till givarna för den automatiska ljusinställningen. Tänkte att byta dessa länkarmar kan inte vara hela världen. Fick då veta att det gick inte att byta bara länkarmar för några hundralappar utan man måste byta även givaren. Med arbete skulle detta kosta över 9 000 kronor.

Nya beställdes för tre veckor sedan. Efter påstötningar hos Subaruverkstaden fick jag veta att det kommer att dröja ytterligare minst en vecka. Flera beställningar låg på väntan och man levererade i turordning.

Ska det behövas över en månad för att ordna delar som är viktiga för trafiksäkerheten? Ett sådant fel renderar en tvåa hos Bilprovningen och är detsamma som körförbud om inte felet avhjälps.

På Subarus hemsida finns inte någon mailadress eller telefonnummer angivet så man kan få svar utan man måste gå genom journalister som har möjlighet att få kontakt.

Bengt Arvidsson

SVAR:
Normalt sett har vårt nordiska lager en täckningsgrad på mellan 95 och 97 procent, vilket betyder att vi kan leverera nästan alla delar samma dag. Just i detta fallet drabbades vi av en drygt två veckor försenad sjöfrakt. När det gäller den aktuella delen har vi nyligen påtalat för fabriken att det vore önskvärt att kunna köpa enbart staget och vi vet att de tittar på frågan.

Som svar på frågan om kontakter med enskilda konsumenter, så är tanken att de ska skötas av våra återförsäljare och verkstäder. Vi har inga andra svar än de som kan lämnas av våra auktoriserade samarbetspartners.

Thomas Possling, Subaru Nordic AB

Diskutera: Vad tycker du om den försenade leveransen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-02-26 09:19
Havsfidran

Sjukt! Totalt Sinnessjukt mycket pengar för en sån "liten" sak

#2 • Uppdaterat: 2014-02-26 09:24
hultarn

Subaru = Sveriges mest nöjda bilägare?

#3 • Uppdaterat: 2014-02-26 10:10
duccedriver

Sånt händer hos alla märken, men att skylla på försenad sjöfrakt är lamt, man kan ordna det med flygfrakt om det är akut.
Kan mister auto få fram en fläkt från citroen's underleverantör i frankrike på ett dygn för 129kr extra,med flyg och Ups, borde en generalagent kunna lösa det smidigare.(även från japan)
Och 95-97 procent täckningsgrad är inte bra, det är uselt.
Det betyder inte att man har så mycket av katalogen på lager, utan att man täcker så mycket av behovet, och 90 procent av behovet är slitdelar.
Då jag jobbade med Vag, ett tag sen iofs. hade man 98,4 hos generalagenten, och 93 hos åf,
och det kändes inte alltid tillräckligt.
Dom har nog inte uppfattat behovet lika akut som bilägaren!
Subarus nöjda kunder grundar sig nog på hög kvalitet på bilarna, för det har dom otvivelaktigt.
Priserna på delar är en annan femma....

#4 • Uppdaterat: 2014-02-26 10:28
Paddan 21

Detta med hutlösa priser på bagateller om man köper en dyr extra allt utrustad bil, kanske får bilköpare att välja en enkel billig bil som klarar det nödvändiga att komma från punkt a till b utan att bli ruinerad.

#5 • Uppdaterat: 2014-02-26 10:46
Roger Skagerström

Skulle 90% av en bils delar vara slitdelar? WTF? På en italienare kanske då...

Jäkligt dumt det här med priset dock.

#6 • Uppdaterat: 2014-02-26 11:54
duccedriver

Roger, du missförstod mig, 90 procent av behovet av delar är slitdelar, jag tror att det går fler omgångar bromsklossar än ventillyftare under en bils livslängd.
De flesta av en specifik bils delar byts ju aldrig, förutom möjligen på italienare då........

#7 • Uppdaterat: 2014-02-26 12:01
Raphael

Varför skrivs det onyanserade fördomar och kulturell förföljelse om italienare i en tråd som handlar om en japansk bil?

#8 • Uppdaterat: 2014-02-26 12:13
duccedriver

min onyanserade fördom var en humoristisk replik på en annan förmodligen lika humoristiskt menad onyanserad fördom.
Vi bara driver med dom svaga i samhället.......

#9 • Uppdaterat: 2014-02-26 17:48
saabnisse

Ja du Stoor, du hör till det så ofta lurade Toyotafolket.
Om du gjorde tvärtom, åkte till bilprovningen först och till service sedan kanske du inte behövde reparera en del helt i onödan.

Jag har en granne som fick ett erbjudande som ditt på sin Volvo och han fick en lång lista med fel som måste åtgärdas före besiktning.
Bl.a. var bromsarna fram helt slut och hade ojämn bromsverkan och motorn klarade inte avgaskraven.
Han struntade i verkstan och besiktade ändå och fick blankt papper.
När han visade listan från Volvoverkstan skakade besiktningskillen på huvudet och sa "Du är inte den första!".

#a • Uppdaterat: 2014-02-26 17:54
Focus

Reservdelstillgången är kanske en sak man borde kontrollera innan man väljer bil.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.