På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
FRÅGA:
Köpte en ny Skoda Fabia -14. Det är flera hål i skarven under tröskellådan. Har haft nya bilar sedan 1970 och har aldrig sett något liknande.
Vid förfrågan hos Skoda uppgav de att det var till för att vatten ska rinna ut. Vågar inte spola underredet med risk att spola in vatten i balken.
Ove Alfredsson
SVAR:
Det finns alltid dräneringar på lägsta punkten i alla hålrum i en bil så att kondensvatten kan rinna ut. Annars blir de ganska snart fulla med vatten. Sedan kan dessa lösningar se lite olika ut på olika bilmodeller.
Det är antingen som i detta fall att man ser dem tydligt, eller så kan det vara en gummiplugg som är slitsad så att vattnet kan rinna ut, eller en annan lösning som är svår att se.
Jag tycker att Fabia har en bra lösning som är stor och tydlig och inte blir igensatt av misstag (vilket händer på vissa bilar). Denna lösning är också bra ur den aspekten att det är lätt att göra rent om det skulle komma in något i sparklådan som inte hör dit.
Thomas Widström, Rostskyddsmetoder AB
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Har oxå haft hål i tröskellåda, var på en Toyota Corolla, där var det rosten som gjorde hålen.
Den Toyotan jag skrev om, var tillverkad i slutet av 70 talet eller om det var ibörjan på 80 talet, sicket skräp.
Ja - en 2010 borde väl rimligen inte ha synlig rost så det är ju i sig ingen garanti. Sen gjorde väl Toyota kompletterande rostskyddsbehandling i Sverige under slutet av 1990-talet fram till nåt år in på 2000-talet.
@Stoor,
det som gällde för 15 år sen gäller inte nödvändigtvis rakt av idag, eller hur?
Mercedes (2012:a) har 30 års rostskyddsgaranti OM en Mercedesverkstad gör en rostskyddskontroll på bilen varje år.
Skulle man spola in vatten, lär det ju komma ut samma väg, om det inte sitter backventiler i hålen.
Rostskyddet beror mycket på vilken marknad bilen ska säljas på!
Importerar man själv från usa, försöker man hitta en i södra delarna, den är inte rostig, egentligen borde man hitta en från kanada, den är skyddad som en svensksåld!
Stoor!
Du har fel.
Mercedes hade rostproblem i början av 00, men inte 10.
På samma sätt som Toyota rostade bort på 90-talet.
En 10 SKA inte ha någon rost. Varken min VW från 02 eller min LR från 10 eller min Volvo från 97 har rost. Helt rostfria. Men, då är alla tre extrabehandlade också.
Alla bilar borde extrabehandlas.
Dock kanske inte nya Range Rover och Range Rover Sport som är tillverkade i aluminium, och kan därmed inte rosta.
Bra länk Jes_!
Bland de 5 mest rostbenägna bilarna är alltså 4 asiatiska och en europeisk...
Undrar om rosten på asiatiska bilar även kan påverka deras förare mentalt? (Kemikalier brukar ju kunna orsaka sådant).
Det skulle förklara en del...
Ja du Leifer. Du skriver som du har förstånd till.
Vilket inte säger mycket.
Toyota är en hovleverantör av rost, och det vet alla.
Synd att japanerna inte har lärt sig det här med kvalitet.
Jag har haft en gäng med åk under årens lopp, där det har varit gott om hål i trösklarna, men även i golvet
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.