"Vilka nackdelar finns det med en biopower-motor jämfört med en ren bensinmotor?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje dag på en läsarfråga om bilar.
FRÅGA:
Vilka nackdelar finns det med en biopower (etanol/bensin)-motor jämfört med en ren bensinmotor (som i Saab 9-3)?
LYB
SVAR:
Det finns få nackdelar med en biopowerbil jämfört med en bensindriven. En är att servicebehovet är högre på grund av halverade oljebytesintervall, en annan att räckvidden minskar på grund av den högre förbrukningen.
Detta om inte tankkapaciteten ökats på motsvarande sätt, vilket den inte gjort på Saab.
Kallstartegenskaperna har blivit bättre genom att etanolinblandningen minskar vintertid och torde inte utgöra något problem idag.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
FRÅGA:
Vilka nackdelar finns det med en biopower (etanol/bensin)-motor jämfört med en ren bensinmotor (som i Saab 9-3)?
LYB
SVAR:
Det finns få nackdelar med en biopowerbil jämfört med en bensindriven. En är att servicebehovet är högre på grund av halverade oljebytesintervall, en annan att räckvidden minskar på grund av den högre förbrukningen.
Detta om inte tankkapaciteten ökats på motsvarande sätt, vilket den inte gjort på Saab.
Kallstartegenskaperna har blivit bättre genom att etanolinblandningen minskar vintertid och torde inte utgöra något problem idag.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det där med att kallstartsegenskaperna i Biopowermotorerna blivit bättre… syn! En mig närstående person som kör en Saab 9-3 Biopower slutade med etanol efter att han försökt kallstarta en solig höstdag, temperatur runt -5. Motorn hostade och puffade ut ett stort moln, sedan gick den ojämnt en stund tills den blivit varm. Vad hade hänt om han försökt starta med E75 och kvicksilvret stått på kanske -15? Inte mycket. Tror jag.
Efter den erfarenheten kör han nu på 98 oktan…
Jag har haft ett par 93 biopower, körde alltid på etanol, inga som helst starsvårigheter ens vid -17 grader...
Är inne på 4:e året med en Ford Focus Flexifuel. Kör enbart med E85 i Sverige. -15-20 gr är inga problem. Drog nyligen igång min grannes lika gamla Volvo (bensinare) som inte startade vid -13 gr.
Som frågan lyder kan man också jämföra en BioPower motor som används enbart med bensin. I så fall finns inga negativa effekter eftersom det är samma motor. Då behöver man heller inte halvera oljebytesintervallen.
Det kan bara bli en positiv fördel att man kan köra den anpassade BioPowermotorn på E85 dvs miljövänligt.
Ang J Stahlin. Kör man enbart på etanol måste man fylla en tank bensin med 1000 mils intervaller för att rena insuget från avlagringar och unvika ojämn gång. Detta står i instruktionsboken.
Lennart, i det här fallet hade bilen mest körts på 98 oktan och knappt gått 1.000 mil… Hur förklarar du rökpuffen och att bilen knappt gick att köra tills motorn blivit varm?
Inget ont om etanol i allmänhet. Jag har kört det utan problem sommartid i en bil som egentligen inte alls ska tankas med E85. Men det är en motor med direktinsprutning och turboladdning. Dock har jag fortsatt stora tvivel på hur bränslet fungerar under den kalla årstiden.
Jag har en Biopower -07, känns som turbon är bortkopplad, inget fel enligt SAAB men accelerationen är riktigt dålig jämfört med den -04 jag hade innan. Nu kör jag den på bensin eftersom priset på E85 dragit iväg så det kostar en krona mer/mil att vara miljövänlig men bilen går mycket bättre. Ska definitivt provköra nya modellen när den kommer.
Sakta, men säkert får vi uppleva sanningen om E-85. Jag anser, att redan nu är produktionskostnaden orimligt hög. Om några år behöver vi alternativa bränslen och då lär inte etanol vara realistiskt.
Jag har en BioPower -08 och har kört på etanol hela vintern, även när det varit -20 grader. Den har aldrig varit svårstartad och det har inte kommit några puffar eller hostar :-).
Jag kanske har haft tur som inte fått ett måndagsexemplar? Nej, skämt åsido, naturligtvis kan man inte resonera på detta sätt. Om man följer de rekommendationer som ges för bilen ska man också kunna kräva att den ska fungera fullt ut. Tycker inte man ska acceptera att turbon inte funkar om man tankar med etanol, tex.
har kört en Renault clio flexfuel ca 1300 mil. Har bara tankat E 85 förutom 20 l bensin i Norge i somras. Bilen startar som ett skott även när det var som kallast ( - 27 ). Inga puffar eller hostningar heller. Behöver inte tankas med bensin enligt Renaultverkstaden. ( för att rensa insprutningssystemet). Sedan är ju frågan om det är en miljöbil eller ett miljösvin man har köpt. Det varierar vecka till vecka enligt olika experter.
Frågan är om det finns några fördelar med att köra på E85/75. Nackdelarna är ju ganska många, servicebehov, kallstart, pris, förbrukning, ökat CO2 utsläpp enligt vissa utredningar.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.