Nästa artikel
Bilfrågan: Vad sysslar tempmätaren med?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vad sysslar tempmätaren med?

Publicerad 9 december 2010 (uppdaterad 14 december 2010)
"Tempmätaren i min Ford Focus beter sig konstigt. Först går den upp till 40 grader – sedan till 90 grader. Ska det vara så?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag har en Ford Focus -07 där tempmätaren beter sig konstigt. Först går den upp till 38-40 grader för att sedan, utan att stanna i något mellanläge, gå upp till 88-90 grader.

Enligt verkstaden ska det vara så och om de ska ändra något måste jag själv betala det. Service efter ett år kostade 3 050 kronor vilket jag tycker är dyrt.

J. O, Munka Ljungby

SVAR:
Termometern för kylvätsketemperatur har idag spelat ut sin roll. På många bilar är den helt borttagen och på andra kan den kallas in vid behov. Den har istället ersatts av en varningslampa för hög temperatur och ibland även för låg temperatur (till exempel Hyundai och BMW).

I det fall mätaren finns kvar är den oftast inte graderad i annat än skalstreck. Tack vare de moderna mer tunnflytande smörjmedlen kan en bilmotor belastas normalt redan från start.

Risken för överhettning har praktiskt taget eliminerats genom aluminiumkylare med god värmeavledning och effektiva elektriska kylfläktar. Hur nålen beskriver sin väg mot motorns arbetstemperatur är därför inte så viktigt och inget vi tycker du ska ödsla pengar på att åtgärda.

Att betala 3 050 kronor för service är inget ovanligt men man kan fråga sig om det verkligen ska behövas efter så kort körsträcka som 1 000 mil. Sannolikt finns det en tidsregel också, vilket gör kostnaden per kilometer orimligt hög.

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2010-12-09 22:31
abc124 (ej verifierad)

"Köp en Opel var belåten, se hela Sverige genom plåten" ska det vara, då rimmar det nämligen.

#9 • Uppdaterat: 2010-12-10 09:39
DEK (ej verifierad)

Motorvärmen kommer skitsnabbt upp i rätt temp på min Ford - ut o kör bara, inget tjafs med motorvärmarkrångel eller tomgångskörning. Fast värmeaggregatet kunde varit kraftigare - vid stark kyla är det lite svårt att hålla värmen o isfritt baktill

#a • Uppdaterat: 2010-12-10 20:14
patrik häggström (ej verifierad)

Tempmätaren är utmärkt , den har enligt min mening inte alls spelat ut sin roll !!
Att risken för överhettning inte finns är nonsens .
Kylsytemen blir skitiga efter några år . kylefekten kan avta eftersom . desutom är det ett utmärkt sätt att kontrolera termostatens funktion .
Men kör man bara nya bilar så ,,,,,,,,,,

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.