Nästa artikel
Bilfrågan: Vad beror prisskillnaden på?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vad beror prisskillnaden på?

Publicerad 2 april 2014 (uppdaterad 2 april 2014)
"Ringer runt för prisuppgifter på service då bland annat filter ska bytas. Tydligen så är dieselfiltret den stora frågan men kostar det verkligen 1 925 kr mer bara för detta?"

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Jag har en Citroën C5 -12 som just fått sin första service. Betalade 4 400 kr. Nästa service skulle kosta 4 700 kr då de sa att man då byter dieselfilter och andra filter (Citroën Center).

Jag ringer runt till bland annat Mekonomen och frågar och första priset jag får är 2 875 kr. Jag frågade om det var rätt – ja det står så i vår dator. Ringer en annan Mekonomen där får jag priset 4 100 kr. Frågade då om alla filter ska bytas ut och de svarade att dieselfilter behöver man inte byta. Mekonomen lämnar garanti precis som Citroën Center. Mekonomen som gav priset 2 875 kr skulle kolla upp detta för säkerhets skull. Ringde någon dag senare och då blev priset 4 800 kr. Tydligen så är dieselfiltret den stora frågan men kostar det verkligen 1 925 kr mer bara för detta? Om jag nu skulle säga att du får serva för 2 875 kr, vad kan hända?

Christer Nordlund

SVAR:
Dieselfiltrets uppgift är framför allt att avskilja vatten ur bränslet. Görs inte detta korrekt kan allvarliga driftstörningar uppstå hos motorn. Enligt Citroën ligger filterpriserna på 350–480 kr och arbetskostnaden för bytet är 300–500 kr beroende på filtertyp och konstruktion. En underhållsservice innehåller fler moment än filterbytet och därför kan priserna variera.

Bengt Dieden

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2014-04-05 19:23
Roy J

Varför DOT 5 inte används i ABS-bromsar vet jag inte, men så är det. Kanske är den något tjockare.
Övriga, hygroskopiska klasser (glykolbaserade) bör bytas typ varannat år. Om man har omkring fyra procent vatten i vätskan så sänker man kokpunkten med omkring hundra grader, vilket du kanske aldrig behöver märka. Men när man behöver bromsa riktigt hårt så blir det ångbildning i systemet och man blir helt bromslös. Dessutom gör förstås vatten i systemet att det rostar inifrån.
Våren är för övrigt den bästa tiden att byta bromsvätska, eftersom luften då är torrast.

#9 • Uppdaterat: 2014-04-06 01:13
duccedriver

Så att byta olja och filter, och avfärda resten av servicen som bedrägeri, är inte rättvist!
Priset kan man ju ha synpunkter på, men serviceprogrammen tas fram efter ett normalanvändande av bilen, vet man vad man pysslar med kan man räkna ut vad som behöver göras och när.
Men de flesta vill nog få gjort service vid ett tillfälle, inte då och då.

#a • Uppdaterat: 2014-04-07 09:14
Mistro

De få gånger som jag tidigare har bytat bromsvätska i en bil är lätträknade och faktiskt fick jag byta bromsok på en 765:a vid typ 30,000 mil men då var ju bilen också 20 år gammal.
Vet inte när man plötsligt började att anse att det var så viktigt ur hållbarhets-synpunkt att byta bromsvätska vart annat år eller efter ett visst miltal men på mina tidigare bilar inöpta -08 så kom detta byte betydligt senare.

Är det en skillnad på oljorna i dag jämfört med tidigare som gör att de måste bytas oftare?
Dieselfiltret bytte man ju förr väldigt sällan men då Dieseln i sig är sämre idag så är ett byte att rekomendera inom "överskådlig" tid men efter 2 år/ 3000 mil? ....tveksamt enligt mig.

Kupefiltret är också en detalj som kan hålla länge men lika gärna vara dåligt efter 2000 mil ( eller snabbare ) beroende på var bilen har rullat.
En del verkstäder byter dessa vid varje service medan andra är mer avvaktande.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.