FRÅGA:
Jag har en Volkswagen Passat Variant Alltrack. Jag konstaterar att strålkastarna vibrerar (fladdrar) när jag kör på gropig väg och vid körning på grusväg. Jag har pratat med Toveks Bil. Svaret jag får är att detta är vanligt och att det ej skall vara något problem med hållbarheten på stålkastaramporna. Är det så? Jag har även konstaterat att det är imma (kondens) på insidan strålkastarglasen. Även där svarar Toveks att det är ok och att man får leva med det?
Gunnar Larsson
SVAR:
Den här bilen har Xenon-strålkastare med räckviddsreglering och kurvljus. Konstruktionen inuti strålkastaren har därför ett antal mekaniska axlar och leder för att åstadkomma detta. De gör i sin tur att ljusbilden kan fladdra lite när man kör på dåliga vägar. Konstruktionen är dock anpassad för detta och det finns ingen risk att de går sönder. I Xenon-strålkastare är värmeutvecklingen lägre än vid halogen. Det gör att det dröjer lite längre innan imman (kondensen) ventilerats bort. Även i detta fall är konstruktionen anpassad och det föreligger ingen risk att strålkastaren tar skada.
Marcus Thomasfolk, Volkswagen Group Sverige AB
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nja..skeptisk till svaret. Strålkastaren har inte fler axlar än en med manuell ljusjustering så fladdra ska de inte göra. Imma på insidan ska inte heller förekomma annat än tillfälligt.
Klart att allt är som det skall vara , när en representant för Volkswagen ger svaret.
Kan tillägga att de vibrerar lite även på min Mercedes när jag kör på dåliga vägar. Ingen orsak till oro. Eftersom ljusbilden kan röra sig åt alla håll så är de upphängda i leder som ger denna bieffekt.
@1storstark, Alltrack med Xenon har alltid dynamiskt kurvljus - alltså kan strålkastaren röra sig i fler leder än en med manuell ljusjustering.
Lamporna flimrar inte, det är att ljuslinsen rör sig beroende på sin två-axliga rörelse. Detta upplever man främst på mycket knaggliga vägar, hackig isväg eller dålig grusväg, så blir det på min ibland.
Immproblemet har jag dock inte upplevt.
Citroen "Paddan" hade inga sådana problem med kurvljusen. Byt bil så försvinner problemet.
Det är detta som kallas för "tysk kvalitet"!
Precis som EnannanRobban säger. Det är inte lamporna som dallrar. Det är linserna.
Det är alltså inte bara VW,s representant som tycker att detta är ok. Jag tackar för upplysningen. Jag skulle aldrig acceptera fladdrande ljus, så det är nog bara att inte köpa en Passat. Enkelt!
Men det är ju så tråkigt att höra ett sånt svar, när det uppenbarligen irriterar en hel del att ljuset fladdrar. Det kan faktiskt bli en s.k. show-stopper - att man säljer bilen eller att man inte köper den på grund av det upplevda problemet. Ta kunder lite mer på allvar, borde ju vara customer relations 101. Hur deras egna testförare har kunnat acceptera det är ju en gåta...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.