Nästa artikel
Bilfrågan: Tvärnita bort rost på bromsar?
Bilfrågan

Bilfrågan: Tvärnita bort rost på bromsar?

Publicerad 3 december 2013 (uppdaterad 4 december 2013)
"Bilprovningen fann rost på mina bromsskivor. Bör jag tvärnita en gång i veckan för att få bort den?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

Klicka här för att skriva en ny bilfråga.

FRÅGA:
Jag har en VW Passat med vilken jag försöker tillämpa eco-driving och inte bromsa så ofta. Vid ett test fann man på bilprovningen att jag hade rost på bromsskivorna.

Finns det några studier på hur man ska motverka att få bromsproblem på grund av rost på bromsskivorna? Ska man tvärnita en gång i veckan eller hur ska man göra? Kan man byta till rostfria skivor när de nuvarande är utslitna?

Hans Ragneskog, Göteborg

SVAR:
Detta är ett problem som uppkommer när man inte låter bromsarna arbeta ordentligt. Vanligtvis uppstår det på de bakre bromsskivorna och därför börjar nu trumbromsar bli vanliga bak på inte alltför motorstarka bilar.

Regelbundna och tämligen kraftiga inbromsningar är vad skivbromsarna trivs bäst med även om detta inte går i linje med eco-driving. Prova att göra det i nedförsbackar där bilen själv kan bygga upp farten igen utan att använda motorn.

Rostfria bromsskivor är inte något alternativ då det rostfria stålet har sämre friktionsegenskaper. 
Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-12-03 11:19
Björn Sala

Senaste 30 åren har jag och frugan haft varsin bil. Hennes kostnader för bromsbyten har alltid varit högre än mina medan mina bränslekostnader per mil varit högre än hennes. Även nu när vi har likadana bilar med identiska motorer. Totalt sett ingen större skillnad för varken miljön eller ekonomin.
Ecodriving på fel sätt (att hindra övrig trafik) ger besparingar för miljön hos den som utför den medan de som blir hindrade måste öka sitt utsläpp ännu mer. Ingen sparar något på detta. Rätt sätt att köra ecodriving däremot ger total vinst. D.v.s. planerad körning som många inte har en aning om vad det innebär. Många tar med sig blinkersspaken samtidigt som de svänger ut från lastbilsfilen mitt framför bakomvarande som tvingas sakta in i onödan. Med farthållaren i ligger min bil runt 10 liter/100km i motorvägsfart med ett varvtal på 2500 rpm. Då går V8-an på 4cylindrar med en volym på 2,85l istället för 5,7l som krävs för att få tillbaka farten till inställt värde.
Detta är inte svenskarna ensamma om utan det är samma sak på stradale och highways. Möjligen något bättre disiplin på autobahn.

#2 • Uppdaterat: 2013-12-03 13:24
hultarn

Tyvärr hjälper det inte att bromsa hårt en gång i veckan, bakbromsarna rostar upp ändå. Vägsalt och mjukt körsätt skapar detta problem. Dock inte lika mycket på bak/fyrhjulshjulsdrivna bilar (särskilt med automat där bakbromsarna jobbar mer), bilar som körs med last eller släp, eller långa sträckor.
Men framhjulsdrivna bilar som körs mjukt och lätt, där funkar det inte med skivor bak. Bakbromsarna används i stort sett inte alls.

Hade främre och bakre skivor gått att byta mot varandra så hade det varit perfekt. Men, sån är inte verkligheten.
Nu är ett par nya bakre skivor med belägg trots allt inte så dyrt (ungefär 900 kr till min bruksbil) eller besvärligt att byta (en halvtimme för båda sidor).

#3 • Uppdaterat: 2013-12-03 15:24
Onehp

Klart att en kraftigare inbromsning per vecka är bättre än ingen nånsin!
Men ännu bättre att ha en lite kraftigare inbromsning per körning. Det är bra för oken, skivorna och beläggen. Dessutom är det inte fel att känna på sin bil ibland så att man kommer ihåg hur den beter sig dagen då man verkligen måste tvärbromsa.

#4 • Uppdaterat: 2013-12-03 17:01
enanders

på moderna bilar kan man använda handbromsen för att slita bort ytrost på skivorna bak och gör man det innan man parkerar bilen så kan de också värma upp lite och kanske torka. Dock ska man vara försiktig, framför allt när det är halt. Eco driving där man alltid motorbromsar passar inte vårt klimat. bättre att bromsa kraftig och då får man också en uppfattning om väggrepp och bromsarnas funktion. som sagt, bra att veta att de fungerar när det verkligen gäller.

#5 • Uppdaterat: 2013-12-03 17:30
saabnisse

enanders, det är inte många bilar som det går att göra på det sättet.
De enda bilar jag haft som det gått att dra åt handbomsen och rensa skivorna är Saab 9000, på 9-5 och V70 går det inte där är det mikrotrummor i skivorna som ska svara för handbromsens funktion.
Och att bromsa hårt hjälper inte särskilt, vid en hård inbromsning förs mer kraft över till främre bromsarna och de bakre åker bara med, nästan.
Det är riktigt som BD skriver, de flesta skulle klara sig bättre med trummor bak.

#6 • Uppdaterat: 2013-12-03 17:31
nisseste

Det räcker med en rejäl inbromsning i veckan. Om det är gles trafik så passar det utmärkt att göra exempelvis om man kör av en motorväg där man ändå måste bromsa in. Det fungerade i alla fall i 15 000 mil med originalskivorna men sen blev bakbromsarna rostiga efter en vinter och det var nybytta piratskivor.

#7 • Uppdaterat: 2013-12-03 19:04
snabb95

Det är inte bara bromskraftfördelningen 60-40 % förr och 70-30 % numera som är orsaken till att bromsskivorna rostar mer nu än tidigare. Om en bromsskiva från en 245 och från en V70 lagras på samma ställe så rostar den senare men inte den förra.

Om det hade funnits rostfria skivor så skulle problemet rostiga skivor varit löst.
Om friktionen är sämre mot rostfria skivor (torde vara marginellt) så kunde man öka anliggningskraften till samma som i den gamla goda tiden.
(Det skulle man kunna ändå eftersom ABS fördelar bromskraften och förhindrar hjullåsning).

När hjulen slirar mot underlaget och styrs av ABS behövs inte någon högre friktion mot bromsskivan.

#8 • Uppdaterat: 2013-12-03 19:54
Sailfast

Att tvärnita på motorvägsavfart då och då är ett bra knep. Om man vill motionera bakbromsarna ordentligt är det bara att leta upp en stor tom parkering och backa snabbt + bromsa ett par gånger i följd. Bäst att tänka på bromsarna regelbundet innan allt börjar rosta ihop. Hade gärna sett trumbromsar bak på fler bilar.

Att praktisera eco-driving betyder inte nödvändigtvis att man är en vägsnigel, däremot att man planerar sin körning för att inte slösa bort rörelseenergi - t.ex. genom att rulla långsamt fram mot rödljus istället för att köra fram och bromsa vid linjen. Någon som är bra på eco-driving är oftast snabbare fram till destinationen än den genomsnittlige bilföraren.

#9 • Uppdaterat: 2013-12-03 20:29
jete

Även gravrost försvinner efter ett tag med normal körning. Det skorrar och morrar de första 20 bromsningarna, sedan är det hela ganska normalt igen. Blanka skivor behövs inte vid besiktning utan det räcker med att retardationen är tillräcklig och jämn. Jag brukar förklara det för besiktningsmannen och han förstår. Det har blivit en obefogad skräck för rostiga bromsskivor i Sverige. Skivor rostar på nolltid, mera bak än fram som vi vet, det går inte att undvika. Just nu står en av mina bilar ute okörd i 6 månader, kan ta lite extra tid att få fart på.

#a • Uppdaterat: 2013-12-03 21:57
Focus

Det bästa är att se till att bromsoken fungerar och kan röra sig i sidled. Visst hjälper det att bromsa ofta och ordenligt men inte sedan det har gått gravrost i dem. Och så gnälls det i ett fall på Biltemas bromsskivor. Detta är en myt och vandringssägen. Jag har kört i 10 år och 20.000 mil med sådana utan problem, inte ens en skakning i bromspedalen. Men, vissa kan inte handla på Ikea och andra inte på Biltema men det är ju fritt att betala det tredubbla om man tror på sin salighet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.