På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.
Klicka här för att skriva en ny bilfråga.
FRÅGA:
Shells V-Power hade i Sverige tidigare 99 oktan RON, och var bästa val för högeffektmotorer och tävling. ST1 tog över varumärket, V-Power försvann på många mackar, och påstås dessutom ha blandats ut med etanol, och därigenom både fått minskat energiinnehåll och ett lägre oktantal. Kan Vi Bilägare bekräfta eller dementera?
Om ryktet är sant, finns bättre, högpresterande alternativ hos något annat bensinbolag?
Orso
SVAR:
Shell V-Power har numera i Sverige ett oktantal på 98 och innehåller fem procent etanol. Vid introduktionen lanserades bränslet som ett högeffektbränsle med 99 oktan men det är numera ändrat av miljöhänsyn.
Såvitt vi känner till finns ingen bensin med mer än 98 oktan på den svenska marknaden. Vissa andra länder har kvar 99 oktan och i Tyskland finns en V-Power Racing som håller 100 oktan.
Även Grekland säljer av någon anledning en 100-oktanig bensin. E85 håller vanligtvis 104 oktan. Detta har av vissa motortillverkare använts för att ge en högre motoreffekt (exempelvis Saab och Koenigsegg).
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Oktantalet avgör inte "effekten" i bränslet. Bara hur hög kompression en motor kan ha. För lågt oktantal ger spikningar om om motorn har för hög komp, alt. laddas för hårt. För en sugmotor, byggd för 95 oktan får man ingen effektökning av att tanka högoktanigt. Snarare tvärtom!
Jag rekommenderar att läsa noggrant vad som står i instruktionsboken. Volkswagen och de övriga märken i samma koncern brukar exempelvis ha en elektronik som anpassar motorstyrningen efter oktanantalet. Det högre priset för bättre bensin jämnas då ut genom lägre förbrukning. Nyligen fick jag köra en Ford, där fanns det däremot tydligen inte någon nytta med att tanka bättre bensin än 95 oktan.Vad jag vet har Statoils bensin med 98 oktan ingen etanol inblandad och borde därför ha särskilt bra effekt, om nu motorn kan dra nytta av detta.
Kör på flygbensin! 140 oktan! Då blir det fyrverkeri i "skutan"!!
Svaret på frågan lyder: Spanien! Ännu efter 10 år här blir jag imponerad av min gamla Volvo med knacksensor när jag trycker på gasen. Det är krut i den bensinen något otroligt! Och då kör jag på 95 oktan här! Skall prova att tanka 98, det är dags för tankning.
Bensin har ingen effekt, bensin har ett energiinnehåll, och oktantalet har inget med energiinnehåll att göra. Anledningen till att man kan uppleva att ett högre oktantal ger högre effekt är att tändningen kan ske något tidigare utan knackningar vilket ger en något effektivare förbränning.
Hundter! Bra svar till tommbollarna. Hälsn. A
Jag menade naturligvis "tombollar". Vad som finns (mellan öronen.) är ett annat tema. Hälsn A
När V-power kom testade jag det i en Saab 9-3 med 154 hk turbomotor. På exempelvis en resa till Stockholm på ca 100 mil med noggrann uppföljning hade den bensinen ingen effekt mer än att den var mycket dyrare ca 50 öre litern. Det var ju förstås ganska lugn körning med medelhastighet på 90 -110 km/t. Ska det vara någon vits med högoktanig soppa måste man stå på rejält!
Som jag har förstått:
Om motorn är gjord för 95 oktan hjälper det inte att använda 98 eller mer.
Jämför att skruva i en 10A säkring för en apparat som drar 3 A.
Om motorn är gjord för t.ex. 98 oktan kommer den att dra mindre bränsle än om den varit gjord för 95 oktan.
Vad SAAB och Koenigsegg gjort är att göra motorn för 104 oktan (eller nåt), men fixat elektroniken (via knackningssensor m.m.) så att den går att köra på lägre oktan, men då med reducerad effekt.
Hundter, 140-oktanigt flygbränsle finns inte längre. Och om det skulle finnas skulle en vanlig bensinmotor stanna inom kort. Ty 140soppan innehöll så mycket ´bly´ att det skulle fälla ut på de kalla tändstifterna (kortis). Flygmotorer jobbar under helt andra förhållanden (vanligtvis 70% eller högre belastning) än vanliga bilmotorer (under 20% för det mesta). 140soppan funkar inte ens i vanliga flygmoterer (som är anpassade till100LL), utan 140 var utvecklat för de stora flera tusen hästars stjärnmotorerna under 40- 50-talet.
Men det är väl kul att kunna häva dig ur lite ´ballhet´?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.