På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.
Klicka här för att skriva en ny bilfråga.
FRÅGA:
Jag har köpt en Volvo C30 flexifuel -08 som enligt den tidigare ägaren alltid körts på bensin. Om jag i fortsättningen alltid tankar bensin, påstod en väl insatt person att jag endast behöver serva bilen var 2 000:e mil! Annars 1 000 mil.
Skulle vilja ha svar från en opartisk expert.
Birgitta Wennerberg
SVAR:
Tekniskt torde det inte vara något problem att göra som din rådgivare säger, men du följer då inte Volvos servicerekommendationer. Biltillverkarens produktansvar sträcker sig oftast längre än garantitiden. Det är då återförsäljarna som avgör på goodwill-bas och att service gjorts på rätt sätt är ofta en förutsättning för att man visar god vilja.
Vidare kan det påverka andrahandsvärdet negativt om inte serviceboken fyllts i rätt. Du har förmodligen svårt att visa att bilen enbart körts på bensin. Och sist men inte minst, varför ha en flexifuelbil om du enbart kör den på bensin?
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nåja - en bil som är i detta fall minst 5 år gammal kan man nog sträcka ut serviceintervallet lite på för att anpassa till det bränsle man kör. Samma sak gällde en Focus som jag hade och när jag talade med Ford så hävdade dom att problemet var att loggarna i bilen tydligen inte sträckte sig så långt tillbaka så att man kunde bekräfta att den gått på bensin hela tiden för att därigenom kunna köra med "bensin-intervaller" för servicen i de fall man körde på bara bensin. Nu gjorde jag inte det men jag ställde i alla fall frågan och fick det svaret - rätt eller fel kan jag tyvärr inte bedöma.
" Och sist men inte minst, varför ha en flexifuelbil om du enbart kör den på bensin?"
Det var just det, även om bilen köps begagnad och man därför inte fått tillgång till miljöbilspremierna, så tycker jag ändå att man ska utnyttja möjligheten att använda etanolbränslet.
Serva bilen 1 gång per år eller 1500 mil, om du är rädd om den.
Undvik s.k. long-life-oljor.
Finns ett mycket gott skäl att köpa en etanolbil, fast man bara tänker tanka i bensin. Den är betydligt billigare begagnad. Men lika bra som bensinvarianten.
Ja Pender - visst är det ett märkligt förhållande att en ur drivmedelssynpunkt mera flexibel bil är billigare begagnad än en motsvarande bil som bara kan köras på bensin...
Är det verkligen så?
Det har jag inte märkt!
saabnisse - det är i alla fall så när man skall byta in sin E85-bil. Sen om det syns på prislappen på bilen i bilhallen skall jag låta vara osagt...
Har väldigt svårt att se varför en Flexibil skulle vara billigare. När vi köpte en Megane E85( -08 ) så var den 5000kr dyrare men då man fick 10.000kr i bidrag så blev den ändå billigare. Enligt säljaren så var det även mycket dumt att inte välja den versionen då den senare skulle stå högre i värde. ( vilket ju förstås verkade logiskt då )
Både 3 och 4 år senare så visade sig detta stämma då de bilarna som inte klarade E85 var kallare på marknaden och därför också billigare.
Idag är bilarna äldre och jag tror inte att det spelar någon roll längre. ( samma sak med extrautrustning )
Den fördel som jag kan se för Bensinbilen är att serviceintervallerna är längre samt att den inte råkar ut för en del rep som en del Etanolbilar har gjort.
Verkar dock som att gasbilarna står väldigt lågt i pris som beg....oklart varför!?
Mistro - det är av egen erfarenhet och baserat på vad bilförsäljarna påstod när jag skulle byta in min Focus -07.
Åter - i mitt fall var det så att bilhandlarna generellt hävdade att E85-bilar var mera svårsålda än motsvarande rena bensinbilar och därför betalades mindre. Jag hävdade ju att det vare bara att köra på bensin om man så ville men det argumentet ville man inte ta. I fallet Focus fanns knappt några dieslar i den årsmodell jag hade men däremot fanns ju bensinbilar. Sen hade flera bilhandlare den egenheten att dom kollade Blocket och utgick ifrån den lägst prissatta i hela Sverige av ungefär motsvarande bil - sen hävdade dom att dom måste kunna sälja mitt inbyte lite billigare och då kan ni ju förstå hur "bra" betalt dom ville erbjuda. Det räckte med ett billigt exemplar så var marknaden för oss köpare förstörd. Slutsatsen borde vara att undvika vanliga "konfigurationer" för då är risken mindre att handlaren hittar rea-exemplar av just den bil man vill byta in...:) Så det är bara att slå tillbaka med samma mynt för er som skall köpa bil idag !
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.