På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.
Klicka här för att skriva en ny bilfråga.
FRÅGA:
Köpte nya vinterdäck, Hakkapeliitta R, hösten 2012 och har kört cirka 500 mil fram till april. När jag nu la på dem inför kommande vinter ser jag att det fastnat mängder med småsten i lamellerna.
Har kört med friktionsdäck (Michelin, Goodyear) de senaste 25 åren men aldrig observerat att så mycket sten fastnat. Kör också nästan uteslutande på asfalterade vägar.
Mina frågor är: Kommer stenarna att förorsaka extra slitage? Påverkar stenarna väggreppet? Ska man rensa bort stenarna? Drabbas alla friktionsdäck av att stenar fastnar?
Kjell Svensson
SVAR:
Alla däck plockar sten, speciellt vinterdäck och i synnerhet moderna nordiska dubbfria däck som har täta sajpningar/lameller. Stenarna plockas i låga hastigheter och försvinner i högre hastigheter på grund av centrifugalkraften. Stenarna lossnar enklare på styrande axeln eftersom det sker mer rörelse i sidled på gummit där.
Större stenar som inte lossnar av sig själva kan arbeta sig ner i gummit vilket i värsta fall kan orsaka skador på däckets stomme och till och med punktering. Därför kan det vara bra att avlägsna stora stenar som sitter fast ordentligt. Stenarna påverkar inte väggreppet nämnvärt.
Anledningen till att just dessa däck plockat extra mycket sten kan alltså vara fler sajpningar/lameller eller så kanske däcken rullade över grovsandad väg utan att sedan få sträcka ut i högre hastighet innan skiftet.
Torbjörn Holst, Däckia
Diskutera: Brukar du rensa däcken på sten?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nej, jag brukade göra det när jag var yngre, men nu har jag slutat med det helt. Däcken får sköta sig själva!
Och därför
- Borde det vara krav på stänklappar
- Tills vidare, vill du slippa stenskott håll avstånd på motorvägen, särskilt till dem som precis infogad från påfarten eller när man själv kör på bakom en annan bil.
Ja alltid ca en halvtimme om dagen när jag kommer hem från jobbet. Sedan lite småkoll på morgonen innan jag åker iväg enligt konstruktionsboken från VW Golf där står att läsa bland annat. "OBSERVERAS FÖRE VARJE KÖRNING" Och här kommer förkortat vad jag ska kolla!
Belysning, blinkers,
Däcktryck,
Sikten genom bilrutorna,
Pedalerna måste kunna trampas ner ordentligt,
Ställa in framstollar,nackskydd,speglar.
Ta på skor som sitter ordentligt, och som ger bra kontakt med pedalerna. MEN DÄR FÅR JAG PROBLEM IBLAND , NÄR JAG MÅSTE IBLAND IN OCH BYTA SKOR.
Detta är förkortat av mig. Och det är bara ca en fjärdedel av vad som står att man ska göra innan färd. Det här har blivit ett problem för mig när vi varit och handlat och kommer ut från affären. och jag måste kolla upp igen innan färd. Ni förstår frysvaror och dylikt som blir för varma , och en gumma som gnäller att måste du kolla nu igen. ;)
Men absolut! Varje kväll, med tandpetare.
He-he, påminner om vad som stod i instruktionsboken eller "Fordonsförarens skyldighet att iakttaga före igångsättning och avfärd." på 1920-talet.
Där man kunde åka efter ca en timme, då man gått genom alla punkter i åtgärdsschemat.
Bra gjort Polo!
Tittar man närmare på hur stenarna ser ut i samband med bytet ser man att många har suttit ett bra tag och då blivit ordentligt blankslipade. Det måste ju vara en del av det grus som väghållarna har slängt ut under vintern och som ger upphov till mycket av de fina PM10-partiklarna. Då spelar det ingen roll om det är dubbat eller dubbfritt, som framgår av frågan och svaret är det mera problem med dubbfria.
Grejen är väl det att förr slängde de ut just grus på vägen. Eller sand. Stenkornen var väl en 3-4 mm i diameter i snitt vill jag minnas. Smått alltså. Nu kan det vara stenar som är 2 cm långa och svinvassa. Halkade på en isfläck och fångade mig med handen mot sånt "grus" för ett par år sen. Fick sy 4 stygn i handen. Klart skiten kilar fast då.
Tror dock inte det är nån större risk för punka. Den mjuka gummiblandningen i nordiska dubbfria däck är nog en rätt stor bidragande orsak med. Märk att det sitter en del sten i mina iallafall. Men att de ska ta sig igenom corden och allt... Känns osannolikt. Då däcket ger efter lite tror jag nog stenarna slits ner av vägbanan snarare än att borra sig in i gummit.
Har plockat bort lite sten ibland när hjulen inte sitter på bilen. Det är inte oväntat ett väldigt pillgöra och man kan undra om det är värt besväret.
Bra skrivet Crister, även om det är OT. Det är ju extra viktigt nu i mörka
tider att kolla sin belysning på bilen samt släcka ev. tända dimljus.
Kan inte låta bli att skratta åt mig själv, när jag bland annat skrev att, "Ställa in framstollar"!
Det kanske är jag som är stollen
Jag rensar hjulen på stenar när jag tar av dem, tvättar hjulen omsorgsfullt och lägger in de för förvaring till nästa säsong.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.