På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.
Klicka här för att skriva en ny bilfråga.
FRÅGA:
Under de senaste tio åren har jag kört bil med en konventionell automatisk växellåda utan några som helst problem och knappt några kostnader för underhåll av lådan. I dag har de flesta nya bilar automatlådor av DSG-typ.
Hur ligger det till med framtida underhåll/service och kostnader för dessa automatlådor? Hur är det med slitage? Kan det finnas risk för att det kan bli aktuellt med byte av kopplingar (två stycken) på en DSG-låda? Det vi sparar in på lägre drivmedelsförbrukning kanske resulterar i höjda kostnader för underhåll och service?
Har även hört att DSG-lådorna är dyrare att tillverka och montera än en konventionell automatlåda vilket påverkar bilarnas pris.
Karl-Erik Norén
SVAR:
Hur driftsäkra och välväxlande de konventionella automatlådorna än är kommer vi inte ifrån att de alltid ger en värmeförlust som ökar förbrukningen. DSG-lådan ger inte dessa förluster vilket gör den attraktiv både i den ekonomiska familjebilen och den mer sportbetonade bilen som använder de mindre förlusterna till ökade prestanda.
Det är omöjligt att dra alla DSG-lådor över en kam men generellt är driftsäkerheten god. Körsättet kan naturligtvis påverka kopplingens livslängd precis som hos en manuell växellåda.
Det största slitaget på kopplingen blir det vid en launch control-start hos de växellådor som har sådan. Det innebär start med fullgas och kontrollerat hjulspinn.
Hos Renault Clio RS garanterar tillverkaren att man ska kunna göra 1 500 sådana starter. Därefter fungerar kopplingen på vanligt sätt men utan möjlighet att göra dessa snabbstarter.
Vid normal användning torde kopplingen i en dubbelkopplingslåda ha samma livslängd som en vanlig koppling hos en bil med manuell växellåda. DSG-våxellådor är liksom konventionella automatlådor dyrare att tillverka vilket innebär ett merpris för bilen jämfört med en manuell växellåda.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bra svar!
Dåligt svar. Problem finns. Det visas av att VAG har varit tvungna att förlänga garantitiden på sina DSG lådor i vissa länder (dock inte Sverige – här får bara taxi bättre villkor).
DSG lådorna har en konstruktion som gör att krypkörning åstadkoms genom att slira på kopplingen. Vid vanlig körning är detta visserligen inget problem, men väl i en storstads "rusningstrafik". En grundläggande omkonstruktion behövs för att lösa detta.
.
Putte, hur krypkör du med en manuell växellåda?
Bra och berättigad fråga. Dubbelkopplingslådorna är fortfarande relativt nya, till skillnad mot vanliga automatlådor där styrkor, brister och ev. service är väl kända.
Att körsättet påverkar DSG i VW har man hört, och det är väl ingen högoddsare att även "svensson" kommer att påverka slitaget olika.
Går lådan (och kopplingarna) 15, 25, eller 35.000 mil?
Långt ifrån alla gör rallystarter, det är snarare ointressant hur de påverkar slitaget.
Frågan gäller väl egentligen hur kostnaderna med DSG påverkas för Svenssonkörning? Inte launch-control starter. Såvitt jag vet så ska oljan bytas vid varje service vilket medför ett ganska rejält påslag på servicepriset, eller?
De enda lådorna av denna typ som verkar ha större problem är DQ200-lådan som återfinns i ett antal VAG-modeller vilket Bengt naturligtvis känner till och borde kommentera.
Jag får intrycket att Karl-Erik Norén förväxlar de moderna automatlådorna med momentomvandlare med gamla powerglide. Moderna automatlådorna med momentomvandlare använder lock-up. Ingen slirning med värmeproduktion utom vid start och ny växel. Sedan är det mekanisk förbindelse hela vägen från motor till hjul. Skillnaden mot dubbelkopplingslådor är främst någon tiondel långsammare växling vilket ingen har ont av utom de som kör från 0 till 100 med tidtagaruret i handen. Dessutom man man krypköra med momentomvandlare utan att det sliter på en koppling.
Gunnar, nu var det väl inte Karl-Erik Norén som hade förväxlat lådorna utan Bengt Dieden?
@Gunnar Lindberg: bra sagt.
En modern aut.låda med lock-up är i princip lika bränlesnål som en manuell (t.o.m. mer om programvaran är bra så som Mercedes' 7G-Tronic).
Det finns två huvudtyper av DSG lådor: en med enkelkoppling (ex.vis på tunga fordon), fördelen är lång livslängd, nackdelen är ryckig och långsam växling. De så kallade dubbbelkopplingslådorna är nedbantade racinglådor: där är en koppling hela tiden nertryckt med växel i... sen efter växlingen gör den andra kopplingen samma sak. Så de två urtrampningslagren kommer snart att bli slitna, kopplingsfjädrarna utmattade o.d. Svindyrt att reparera. Dessutom är alla typer av DSG mycket svåra att krypköra med, även om man har en ytterst känslig högerfot (slirning kring dragläget görs med gaspedalen).
Man ska inte köpa en personbil med dubbelkopplingslåda om man ska behåller bilen i 5-6år eller längre.
Mycket intressant fråga. På min gamla MB180 04 har automatlådan fungerat perfekt i över 10 år. Skulle jag nu byta till en ny kommer jag inte undan en DSG-låda såvitt jag förstår. Just detta med krypkörningen är en stor fördel med en traditionell automat. Utan vidare skulle jag betala några extra droppar bensin för att slippa de - eventuella - problem med DSG som flera här tar upp. Detta med ständigt slirande koppling och belastat "urtrampningslager" gör en mörkrädd. VW-spåren förskräcker. Kan nån (Kapten?) kommentera om samma elände riskerar att drabba nya MB?
Har t ex alla tyska märken samma växellådetillverkare?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.