På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
Förr var rådet att frikoppla och styra emot samt sakta farten när man fick en sladd. Vilken körteknik ska man använda nu, med de nya antispinn- och antisladdsystemen?
Bertil Edin
SVAR:
Har du fått en sladd trots att bilen är utrustad med ESP, då har du kört alldeles för fort med hänsyn till väglaget. Stabilitetskontrollen har då redan gjort allt som kan göras för att häva sladden så det bästa du kan göra är att inte röra broms eller koppling. Möjligen styra emot även om styrförmågan minskat genom att bromsarna aktiveras även på de styrande hjulen.
Bilen kommer förmodligen ändå att lämna vägen i tangentens riktning och då är det bara att hoppas att du inte kolliderar med mötande. ESP kan uträtta underverk men inte upphäva naturlagarna.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur häver man en sladd?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Får man en ofrivillig sladd har man kört för fort, men det gäller även utan ESP.
Va! Inte bromsa , kanske styra !?
Jojo. Svaret att man kört för fort. Är bara att säga att man får skylla sig själv och är väl egentligen inte ett svar på frågan?
Jag tränar iskörning varje år. Bromsa sig ur sladden går knappt om man inte kör rakt fram.
Men med dubbdäck på is går det ofta bäst att med lätt gas få fordonet att komma på rätt köl igen. Kanske växla ned också. Min erfarenhet.
Men jag har inte ESP.
Också en myt att man skall frikoppla vid en sladd.
Ja, det gällde på den tiden man körde bakhjulsdrivet. Och för bakhjulsdrivna bilar gäller detta fortfarande.
Men en framhjulsdriven bil så skall du GASA!
Du drar bilen i den riktning du styr vilket häver sladden. Att frikoppla förvärrar bara sladden, ingen drivning fram som motverkar sladden.
MEN, att i dag med all "Anti-Kul" teknik få en oplanerad sladd så har man kört på tok för snabbt.
Det var fel svar anser jag.
Mitt svar:
Fullt på broms och styra vart du vill åka, håll dig lugn och vänta ut sladden.
Varför?:
Med foten på bromsen jobbar antisladden så mycket den kan och så snart man tappar tillräckligt med fart eller kommer på underlag så att däcken återfår grepp så kan systemet göra allt för att få bort farten/häva sladden. Antisladden kommer inte att minska på styrförmågan och finns det ingen grepp så kommer den inte heller bromsa hjul som behövs för att kunna styra...
Mitt råd:
Testa din bil på halt underlag (vinter) på en avlägsen plats utan saker att krocka emot, så lär man sig hur bilen beter sig...
LC4: det där med att frikoppla på en bakhkulsdriven bil utan antisladd är det absolut bästa sättet att få en rejäl retursladd.
Man lättar bara lite på gasen så kommer bakänden snällt.
Däremot på en framhjulsdriven utan antisladd så är det bäst att frikoppla. Att gasa ställer bara till det, har du redan sladd så lär inte fästet bli bättre om du gasar, utan det blir understyrning ner i diket. Släpper man gasen är risken stor att bilen överstyr.
De nyare bilarna med elektronisk livrem har jag inte lekt med, så det kan kan inte svara på.
Hultarn har fel! LC4ever har rätt! Säger jag som kört framhjulsdrivet sedan 12-årsåldern.
LC4, Alla premiumbilar med lite pondus har bakhjulsdrift. När Chrysler 300M blev 300C gick de från framhjulsdrift till bakhjulsdrift. Av två skäl. 1.ESP har nästan eliminerat nackdelarna med bakhjulsdrift. 2. Skulle de lagt sitt HEMI-vrid på framhjulen hade du inte haft mycket väghållning eller styrning kvar. De flesta premiumbilar har högt vrid och därmed bakhjulsdrift. Och det är definitivt i nutid.
Sorry Björn.
Inget antikt med bakhjulsdrift, blev nog lite fel där.
Jag menade att iden med att frikoppla var antik.
Jag fick lära mig på körskolan att man skulle frikoppla, men som visat sig vara helt tokigt i verkligheten.
Hultarn, skilj på understyrning och sladd.
Har svårt att se hur du kan understyra dig ner i diket om du har sladd???
Om bakänden släpper vill du ju försöka räta ut den, och det gör man genom att dra bilen rätt, dvs gasa.
Något man fick lära sig som ungdom, vänsterbromsa och ett bra driv på framhjulen så kunde man sladda vilt även med en SAAB99.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.