På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
Jag har två frågor som rör utveckling av bilar och däck.
1. För några år sedan läste jag att vissa bilmärken testade bilar som ersatt ratten med en "joystick". Har dessa experiment slutförts eller fortsätter utvecklingen?
2. Har förstått att vägbuller i första hand kommer från fordonets däck och inte motor. Går det inte att fylla tomrummet i däcken med något dämpande material?
Staffan Lennquist
SVAR:
Kan man köra en supertanker med joystick klarar man säkert även att göra det i en bil. Mercedes hade ett system framtaget för flera år sedan på en konceptbil men det sattes aldrig i produktion. Förklaringen kan vara så enkel som att bilägarna är en smula konservativa och vill gärna ha en ratt att hålla sig i.
Beträffande vägbuller har många försök gjorts att få de moderna högfartsdäcken att bli tystare men problemet kvarstår. Att använda äldre däcktyper är ett sätt att komma ifrån bullret men rekommenderas inte då de inte matchar bilarnas prestanda.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Joystick i stället för ratt – en bra idé?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Däckbuller (och vattenplaning) löses genom däck utan luftkammare, en gammal idé som däckstillverkarna inte lär släppa fram på ett tag.
Saab höll också på med joystick, det var redan 1992.
http://www.saabsunited.com/2009/11/the-saab-9000-drive-by-wire-joystick-project.html
Men, det är tveksamt om det är någon poäng med det. Vad händer om systemet krånglar?
En ratt har ju sina fördelar, inte minst när det gäller känsla.
Tillägg:
I Saabartikeln säger ingenjören att " does not envisage production models of cars using steer-by-wire joysticks until 2010 or 2015"
Har vi sett nåt av det än..? Nej.
Men, nog är det kul att läsa vad man trodde för drygt 20 år sen! :-)
Vad händer om man mitt i en kurva har handen på joysticken och plötsligt hostar till eller nyser? Man kanske drar handen till sidan vid nysningen och kör rätt ner i diket. :-)
Med en ratt har man en mekanisk koppling som gör att man kan styra även om styrservot krånglar. Hur styr man mekaniskt med en joystick?
Med hjälp av en högre makt. ;)
Tror ändå att vi kommer att införa helt elektriska inom ett tiotal år fastän risken är större. Dock kan nyheter som denna inverka:
http://www.teknikensvarld.se/2013/03/27/39117/styrproblem-hos-nya-audi-bilar/
Fly by wire - känns perfekt i dagens bilar med dagens vintervägar...
If it aint broken don't fix it som dom säger. Exakt vad tillför detta, vad är fördelarna mot en ratt?
Joystick är rätt korkat. Som Hacke skriver - nyser man så dör man ;)
Dessutom väldigt tröttande för armen i längden och rätt dålig precision. Styrutslaget på en joystick skulle motsvara att ha typ 45 grader mellan ändlägena på ratten. Alltså mellan typ 7 i till 7 över om man ska gå efter klockan. Om Audi har nervös styrning på motorväg så vill jag inte veta hur en jostickbil hade varit ;)
Det är inga fördelar men utvecklingen är ju att vi skall köra omkring i datorer.
Nu finns det dataskärmar i bilarna, de skall bromsa automatiskt och automatiskt hålla avståndet till framförvarande bil, sikten bakom bilen skall fås genom kameror, vi skall styra med en joystick, och allt skall drivas av enbart el helst. Designen på många nya bilar är att likna vid de monster som syns i dataspel ja kort och gott så är de unga bildesigners väldigt inspirerade av det de helst håller på med på fritiden, att spela dataspel.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.