Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Har en Chrysler 300C 2006 Hemi-5,7 med MDS-funktion (stänger fyra cylindrar när man snällkör). Enligt manualen står det att det ska vara 0W-20-olja i motorn för att MDS ska funka.
Jag tror inte att MDS fungerar då jag inte får förbrukningen under 1,3 trots lugn körning på landsväg. Jag har troligen Mobil 15W-40 i min motor (endast servad på Chrysler Malmö).
Verkstäderna bryr sig ju knappast om min förbrukning, så den billigaste oljan vinner väl för dem?
Peter
SVAR:
Motorolja med viskositet SAE 0W-20 är ovanlig i Sverige men existerar. Vanligtvis håller olja enligt den bränslebesparande normen ACEA A1 viskositeter som 5W-20, 0W-30 eller 5W-30, vilket borde vara lämpliga oljor för din bil.
Du måste dock kolla att det föreskrivs olja enligt den angivna normen.
Lättflytande olja och MDS är medel tillverkaren tar till för att få ner bränsleförbrukningen på den tämligen törstiga Hemi-motorn.
Olja med viskositet SAE 15W-40 föreskrivs sällan för moderna bilar i Sverige, det är den för tjock för.
Att din bil drar 13 l/100 km får nog anses vara normalt (12,3 l/100 km enl Konsumentverket). Att oljans viskositet skulle påverka MDS-funktionen är högst osannolikt.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Älskar amerikansk bildesign och speciellt chrysler som designar med hjärtat istället för hjärnan. Tyvärr.. och tragiskt nog är chryslers motorer, växellådor elsystem under all kritik och tråkigt nog även dålig billig plastiredning. Men andra sidan sett är nybilspriset inte moderat men dessvärre inte andrahandsvärdet heller..
Är man perfektionist och söker muskelbil med kvalitet och väghållning är det bättre att leta bland BMW's värstingar som har högre anseende. Tyska muskelbilar och Amerikanska muskelbilar lirar i helt olika divisioner.
Osannolikt att viskositeten påverkar MDS? det är ju ett system som styr motoroljan till de hydrauliska lyftarna och motverkar pumpförluster i de cylindrar som inte får bränsle eller gnista.
Skulle själv inte välja att köra en tjockare olja en den rekomenderade, speciellt inte i kallt nordiskt klimat.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.