Nästa artikel
Bilfrågan: Dags att återgå till treväxlade lådor?
Bilfrågan

Bilfrågan: Dags att återgå till treväxlade lådor?

Publicerad 29 oktober 2010 (uppdaterad 29 oktober 2010)
"Nya bilar har ofta sex växlar men samtidigt får vi lära oss att växla 1-3-5 för att spara bränsle. Hur gör man med sex växlar?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
På sista tiden har det kommit flera nya bilar med sex växlar med motiveringen att utnyttja motorn optimalt. Samtidigt har vi fått lära oss att en femväxlad bil i mesta möjliga mån ska växlas 1-3-5 om man vill spara på bränsle och miljö.

Ska man då växla en sexväxlad 2-4-6 för att åka snålt? Det kanske är dags att gå tillbaka till 30-talets treväxlade lådor?

Ingemar Larsson

SVAR:
Teoretisk ger fler växlar bättre möjlighet att hitta motorns för ögonblicket lämpligaste arbetsvarvtal. Hos en manuell växellåda kräver det då också ett större arbete hos föraren som naturligtvis måste köra optimalt för att få en lägre förbrukning.

En växellåda med fler växlar tar också mer plats, väger mer och kostar mer att tillverka. Att ha många växlar och inte använda dem synes vara ett rent slöseri och torde inte ge någon minskad förbrukning.

De bilar tillverkarna pressat ner under 120 gram CO2/km är i allmänhet femväxlade. Detta kan bland annat ha sin orsak i att EU:s körcykel är något förmånligare för en femväxlad bil än en sexväxlad, märkligt nog. En återgång till tre- och fyrväxlade växellådor finns det knappast marknad för idag.

Vi har vant oss vid att ha växellådor med åtminstone en växel som sänker motorvarvtalet och därigenom ljudet vid motorvägskörning. När det däremot gäller automatlådor verkar det inte finnas någon gräns uppåt för antalet växlar. Där har utvecklingen gått från två växlar (GM 50-tal) till åtta växlar idag och motivet är hela tiden lägre bränsleåtgång.

Här finner växellådan hela tiden rätt motorvarv för en optimerad förbrukning utan att föraren behöver ingripa och moderna växellådor har kunnat konstrueras utan märkbar ökning av volym eller vikt. Den idealiska växellådan är kanske CVT-lådan med kontinuerligt variabelt utväxlingsförhållande.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-10-29 08:44
Gösta_L

Detta är en högst relevant fråga. Ofta är den 6:e växeln onödig med de svenska hastighetsbegränsningarna. Man kan helt enkelt inte köra på högsta växeln i exempelvis 70 eller 80 km/h, varvtalet blir för lågt. Den 6:e växeln är säkert jättebra på autobahn, men i Sverige skulle det vara mer fördelaktigt med 4 eller 5 växlade bilar. Sen har det ju gått inflation i detta med fler och fler växlar de senaste åren, många anser att det är "fränt" och "tufft" med många växlar.

#2 • Uppdaterat: 2010-10-29 09:12
Svenneman (ej verifierad)

Antalet växlar är mest lite av en hype. Hur många som "krävs" beror helt på förbränningsmotorns verkningsgradsmussla. Är den spetsig krävs fler växlar för att hålla bra verkningsgrad men å andra sidan har motorerna blivit allt bättre generellt över bredare varvtal och momentuttag. Nackdelen med fler växlar är fler komponenter (lager, kugg etc) i lådan som i sig drar energi. Därav kan mycket väl en låda med färre växlar vara bättre (ex. Volvo Drive). I teorin är CVT bra (men tråkig) men verkningsgraden på en sådan är riktigt dålig även om den blivit bättre. Så även om motorn kan ligga optimalt faller totalverkningsgraden pga detta. För automatlådor ger fler ju även växlar möjlighet till tidgt låst konverter. Bengt har dock fel att cert.cykeln premierar 5 före 6-växlat. För manuell låda har man möjlighet att välja 5 eller 6:an fritt (där dessa är tillåtna).

#3 • Uppdaterat: 2010-10-29 09:48
Thommys

Gösta L. Du har fel vad gäller att vi inte Sverige inte skulle ha nytta av den 6:e växeln. Jag har en 6-växlad Toyota och 6:an kan jag lägga i redan vid 60 km/h utan problem vid jämn fart och bilen klara även då att hålla farten i mindre uppförs lut. Men det skiljer förstås bilmodeller emellan. Jag hade en 6-växlad Mercedes för 10 år sedan. Och på den var 6:an mer lämpad för farter över 90 km/h. Men den gjorde sitt jobb fint i Sverige ändå.

6-växlar kräver mycket växlande och ibland vet man knappt vilken växel man ligger på, det är så små steg emellan. Jag föredrar då automatlådor. Nu pratar Mercedes till och med att göra en 9-växlad automatlåda.

#4 • Uppdaterat: 2010-10-29 09:55
trepipen (ej verifierad)

Cvt-lådorna är en ren revolution vad gäller optimal bränslekontroll då den alltid lägger motorn på rätt varvtal för maximalt utnyttjande av bränslet. Har kört en Toyota Verso i daglig trafik i snart 2000 mil och är klart imponerad av den sköna kombinationen av motor och cvt-låda. Tråkig? Vad är tråkigt om inte att hålla på med å växla själv? Det finns växlingspaddlar vid ratten om man vill leka sportig. Jag har provat med att använda de 7 datorprogrammerade låtsasväxlarna och försökt köra så snålt som möjligt men automatläget är oslagbart då den alltid
lägger sig på lägsta möjliga varv. I 50-60 i stadstrafik maler den på runt 1000 varv. På landsväg i 110 snurrar den i bara 2100 varv. Och det med en liten 147 hästars 1,8l bensinmotor. Jag har ägt bilar med manuella lådor, robotiserade manuella, och vanliga automatlådor men ingen slår den här cvt-lådan vad gäller komfort, snabbhet och bränsleeffektivitet.

#5 • Uppdaterat: 2010-10-29 10:40
Calle (ej verifierad)

Personligen är jag ganska trött på dessa tätstegade 6-växlade lådorna. Jag kan köra på 6:an från ca 50-60 km/h. Vad är då vitsen att ha en sjätte växel. Nej fram för växellådor där högsta växeln har ett motorvarv på ca 1500 varv i ca 100 km/h.

#6 • Uppdaterat: 2010-10-29 11:05
Svenneman (ej verifierad)

Att CVT skulle vara en revolution är att ta i. Den främjar goda arbetspunkter för motorn men är tämligen förlustbringande i sig själv. Säljs främst i asien med ofta låga hastigheter och mycket start och stopp. Vid högre medelhastigheter (typ Europa) är den inte så lysande annat än av just komfortskäl. Ett annat problem är att det är svårt att få dem att fungera vid högre motormoment. Men visst, för lågmoments bensinare i stadstrafik är de helt ok.

#7 • Uppdaterat: 2010-10-29 12:01
Calle (ej verifierad)

Svenneman, du säger att CVT inte så lysande annat än av just komfortskäl.
Det är ju därför folk väljer just automatlåda, av komfortskäl.

#8 • Uppdaterat: 2010-10-29 14:09
LC4ever

Snarare ännu fler växlar.
Allt handlar ju om vilken bil man har.
Göstas 60hk bil som toppar 90 kanske räcker med 4 växlar.
Men för en modern diesel skulle ännu fler växlar behövas för att köra så effektivt och snålt som möjligt.
Finns en anledning varför långtradare kan ha 16 växlar.
Skaffa sedan en DSG-låda eller liknande så behöver du som förare inte hålla reda på den mest optimala växeln, det sköter lådan åt dig.

#9 • Uppdaterat: 2010-10-29 16:23
Peugo (ej verifierad)

CVT är framtiden, DSG o dylika är ju i jämförelse ganska idiotiska om man får säga som det känns? Ska man ha det skönt så väljer man CVT eller traditionell momentomvandlare, DSG är för ryckig för stadskörning.

#a • Uppdaterat: 2010-10-29 16:32
André (ej verifierad)

Varför detta tjafs med att pumpa med vänsterfoten och slita på högerarmen? Jag har ägt fyra DAF:ar med föregångarne till CVT (det fanns ingen styrelektronik på den tiden), men att uppleva hur man kunde utnyttja bilens max-prestanda eller ekonomi-prestanda var otroligt. Jag tror numera på DSG istället för energikrävande momentomvandlare. CVT har också inte visat sig så effektiv. ?????? Jag vänsterfotsbromsar fortfarande när jag kör en bil med två pedaler (lika många som mina fötter). Jag behärskar fortfarande "Toe and heel" tekniken när jag kör bilar med icke synkroniserade växellådor. Provade senast för två år sedan i Schweiz. Men varför hänga kvar i gammal teknik ??????????????

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.