AutoIndex är ett skandinaviskt samarbete där privata bilägare från Sverige, Norge och Danmark ger synpunkter på sitt bilägande i stort och smått. I Scandinavian AutoIndex har vi sammanställt betygen i den enkät som handlar om bilkvalitet och egenskaper. Och med ett stort svarsunderlag – 43 000 bilägare har medverkat – är det möjligt att ranka bilarna på modellnivå efter hur nöjda kunderna är. BMW 3-serien och Toyota Prius når denna gång exakt samma indexpoäng.
Förra året var Prius ensam herre på täppan.
Båda bilarna får mycket höga betyg på i stort sett alla frågor. Prius ägare är mest förtjusta över hybridsystemets funktion och hela miljöpaketet i stort. I förhållande till BMW 3-serien får dock Prius lägre betyg för design, rostskydd och förväntan med bränsleförbrukningen sett till den officiella deklarationen. BMW:s enda låga betyg är på frågan om bilpriset i förhållande till kvalitet är rimligt.
Eftersom redovisningen här bygger på årsmodellintervallet 2008–2011 finns också en del bilar med som redan fasats ut. Opel Vectra har ersatts av Insignia som har betydligt mer nöjda kunder. Samma är förhållandet för Peugeot 407 som ersatts av 508. Den sistnämnda som först lanserades 2011 får för övrigt de högsta betygen i det här sällskapet på frågorna om design/attraktionskraft och ljudkomfort i kupén.
Några av redovisade bilar här har också uppgraderats eller till och med bytt modell. Det betyder att betygen fördelats både på gamla och nya Toyota Prius, Toyota Avensis, Volvo S60 och Subaru Legacy.
Subaru, en stor svenskfavorit när hela bilägandet i stort räknas samman, får mycket höga betyg för Legacy på frågan om bil för pengarna. Här överträffas dock Legacy av en bil med ännu högre poäng, nämligen Skoda Octavia. Octavia prisas också för förväntad förbrukning.
Volvo och Saab lever fortfarnade högt på ägarnas förtroenden för bilarnas säkerhet. Volvo S60 och Saab 9-3 får här de högsta betygen, följda av Toyota Avensis och Mercedes C-klass.
Ägarnas förtroenden för japansk elektronik är också något som hänger med år efter år. Honda Accord får det i särklass högsta betyget med Toyota Prius och Avensis rankade strax därefter.
Diskutera: Vad tycker du om resultatet?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Intressant att Priusägarna är så förtjusta i hybridsystemet, och samtidigt inte är helnöjda med förbrukningen.
Låter inte logiskt.
Jag är övertygad om att BMW får betydligt bättre betyg som dragbil än Prius.. ;-)
Ja säg den glädje som varar. I senaste krocktesten hos IIHS i USA var
Toyota Prius sämst tillsammans med Toyota Camry.
Thommys, sämst av fyra bilar i ett test där många tyskar fallerat innan..... Testet är ifrågasatt då en 25% yta i verkligheten innebär sidoförskjutning som de tydligen inte gör här.......
Vi får se hur det här testet utvecklas....
Sämst av 18 bilar Simon no1. När Mercedes C-klass och Lexus kom sist var det fel på Mercedes egna kommentarer till testet. Nu när Toyota kommer sist så är det fel på testet. Det var det Mercedes sa.
Thommys, helt riktigt, men det finns säkert en orsak och tittar man till Euro Ncap så är resultatet ett helt annat, så frågan är kanske mer var tillverkarna lagt sina balkar, det framkommer ju att bilarna konstruerats för dagens krockprov.....
Mest intressant vore ju att veta hur de skulle klara sig i verkliga krockar, tror nog inte på någon av bilarna är speciellt dåliga även om de lyckats hitta en öm punkt just i detta nya test........
Om en bil träffar som det gör i krockprovet så skulle bilen antagligen glida åt sidan om den inte följde en räls, så frågan är hur om det kan gå till som i testet...?
Shogun, det är inte min uppgift att tala om hur allt gick till. Jag konstaterar bara att Lexus IS, kom sist. Lexus ES, kom sist. Toyotas prestigebil nr 1 Prius, kom sist. Den mest sålda personbilen i USA, Toyota Camry, kom sist. Toyota försöker komma undan skandalen med att säga det ska ta till sig kritiken. Ett billigt sätt att vinna poäng på.
Shogun, Att C-klass kom sist nämnde jag kl 16:15.
Hmmm, är det AL:s bil på bilden?
Vad beträffar IIHS small overlap test var tillverkarna förvarnade och borde ha vaknat av förra testet på lyxbilsklassen. De flesta försökte åtgärda det inför testet men Toyota verkade istället lita på sin marknadsposition. Testet är högst relevant, det motsvarar att köra in med en framskärm i ett fast hinder som ett träd eller lyktstolpe. Hittillsvarande konstruktioner fångar inte upp den typen av krockkrafter, som blir större än med det vanliga testet, så att kupen kan deformeras och framhjulet åka in i kupén. Att förbättra tycks inte vara särskilt svårt. Vikten på Honda ökade 7 kg. Kostnaden är sannolikt förhållandevis låg och viktökningen nära försumbar med adekvat teknologi. Jag kan inte se annat än att det här testet måste klaras av alla bilar, som ska lanseras på amerikanska marknaden, och att det i fortsättningen färgar också vår bild av märkena också på europeiska marknaden. Jag är mycket besviken på C-klasse i förra testet; jag hade väntat mig mer av Mercedes med all säkerhetstradition.
Ja IngoS, hade Toyota tagit detta test till sig från förra omgången, så som dom lovade bugande och gråtandes på sina bara fötter hade de klarat det. Mycket snack och lite verkstad helt enkelt. Toyota lurar sina kunder.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.