AutoIndex genomförs på exakt samma grunder i Norge och Danmark även om bilmärkena, kopplat till försäljningsstatistiken, rakt över inte är desamma.
I Danmark toppar BMW medan Lexus – som inte finns med i den danska undersökningen – nu tagit över tätpositionen i både Norge och Sverige. Just BMW får mycket höga danska betyg, bra mycket högre betygssnitt än här hemma. I Norge, framför allt, men också i Danmark prisas Audi mycket högt medan svenska Audi-ägare varit mer återhållsamma med betygen.
Intressant att notera är också att danskarna är mycket nöjda med Volvo medan motsvarande svenska och norska ägare inte är fullt ut lika belåtna. I Norge får exempelvis Volvos säljorganisation och verkstäder förhållandevis dåliga betyg, på verkstadssidan blott rankat som 20:e märke av 23.
Subaru är en stor ”svensk-favorit” där ägarna stadigt ger mycket höga poäng. I Norge, med annan importör, är Subaru också högt rankat, men betygen når inte på långa vägar upp på samma höga nivå som här hemma. En annan ”svensk-favorit” är Honda.
I Norge rankas märken som Renault och Mitsubishi förhållandevis högt medan betygen från Sverige och Danmark är mer återhållsamma. Däremot har norrmännen inte alls tagit till sig Suzuki.
I Danmark prisas ett entusiastmärke som Alfa Romeo förhållandevis högt – liksom fallet är med Mini i Sverige. I Danmark betraktas också Saab som lite kult, kanske än mer nu efter konkursen. Volkswagen bemöts också på olika sätt.
De svenska bilägarna är betydligt mer återhållsamma med beröm. I ett avseende är dock de skandinaviska bilägarna överens. VW-verkstäderna är långt ifrån de allra högsta betygen – oavsett marknad.
Diskutera: Vad tycker du om resultaten i Norge och Danmark?
Totalresultat Norge:
1. (–) Lexus, 911
2. (2) BMW, 864
3. (1) Audi, 864
4. (4) Toyota, 853
5. (6) Mercedes, 852
6. (3) Subaru, 846
7. (5) Skoda, 832
8. (7) Volvo, 827
Medel: 820
9. (12) Mazda, 818
10. (10) Honda, 817
11. (14) Renault, 815
12. (9) Mitsubishi, 812
13. (11) Volkswagen, 812
14. (20) Peugeot, 808
15. (15) Kia, 808
16. (16) Hyundai, 808
17. (18) Citroën, 798
18. (8) Saab, 796
19. (21) Ford, 794
20. (19) Nissan, 790
21. (13) Opel, 785
22. (22) Fiat, 781
23. (17) Suzuki, 776
Totalresultat Danmark:
1. (2) BMW, 881
2. (1) Toyota, 866
3. (3) Audi, 860
4. (4) Volvo, 860
5. (7) Mercedes, 844
6. (9) Honda, 835
7. (8) Skoda, 834
8. (10) Volkswagen, 832
9. (6) Alfa Romeo, 831
10. (5) Saab 820
Medel: 817
11. (11) Mazda, 811
12. (14) Suzuki, 808
13. (12) Hyundai, 808
14. (16) Ford, 806
15. (15) Opel, 803
16. (13) Nissan, 802
17. (18) Citroën, 797
18. (23) Kia, 796
19. (19) Seat, 794
20. (20) Mitsubishi, 793
21. (17) Renault, 791
22. (21) Peugeot, 790
23. (22) Fiat, 778
24. (24) Chevrolet, 766
Totalresultat Sverige:
1. (–) Lexus, 886
2. (1) Subaru, 883
3. (2) BMW, 863
4. (4) Mercedes, 845
5. (3) Toyota, 845
6. (5) Honda, 845
7. (6) Audi, 834
8. (–) Mini, 830
9. (7) Volvo, 830
10. (10) Mazda, 817
11. (8) Skoda, 816
Medel: 809
12. (17) Hyundai, 805
13. (18) Kia, 800
14. (16) Citroën, 798
15. (11) Mitsubishi, 796
16. (13) Suzuki, 792
17. (9) Saab, 789
18. (12) Volkswagen, 788
19. (15) Nissan, 796
20. (14) Opel, 786
21. (19) Renault, 781
22. (20) Ford, 776
23. (22) Peugeot, 770
24. (–) Fiat, 768
25. (21) Seat, 764
26. (–) Chevrolet, 743
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Frågan är hur länge de japansktillverkade bilarna kan vara med och konkurrera. De i dag redan dyra bilarna kommer att bli mycket dyrare om lönsamheten ska hålla i sig. Kostnadsläget i Japan är idag skyhögt. Allt bäddar för en jätteinflation inom snar framtid. Nära hälften av den japanska statens inkomster går till att betala räntan på deras enorma stadsskuld. Då är ändå deras ränta i förhållande vis låg. Biltillverkningen borde snart flytta till lågprisländer som t ex Kina för att de ska ha en chans att överleva.
Det har den gjort sedan länge, men de kinatillverkade japanbilarna har väl inte hittat hit ännu.
Men det tillverkas ju japanbilar i europeiska låglöneländer som säljs både i Sverige, Norge och Danmark.
Att Alfa gillas i Danmark är ju inte så underligt, det är ju trevliga bilar men med ett otrevligt rostrykte i Sverige, något som knappast behöver riskeras i Danmark.
Snart är koreanerna inne på tio i topp på de nordiska listorna, kommer antagligen att ske på några japaners bekostnad.
Och om ytterligare 10-15 år så är kineserna på väg upp mot toppen...
Efter andra världskriget tog japanerna över mycket av världens lågkostnadstillverkning. Sedan blev sydkoreanerna de nya japanerna. Parallellt med detta flyttade tillverkningen av bl.a. elektronik och komponenter till de övriga asiatiska tigrarna (Thailand, Vietnam och andra expansiva låglöneländer i Sydostasien). Därefter flyttade tillverkningen till Kina. Vilka står på tur att bli de nya kineserna? Indien? Afrika? Redan i dag bygger Renault/Dacia bilar i Marocko.
I Norge och Danmark så måste man vara nöjd eftersom dom är så otroligt dyra där så man vill inte tror att man gjort en dålig affär.
Jo Shogun, här ser vi i listorna att de tyska premiumvagnar ligger i toppskiktet. Inte alls så illa omtyckta som man kan få sken av bland kommentatorerna här. Då ska man också hålla i huvudet att dessa har mycket kräsna kunder med höga förväntningar.
"...men bilen försvann i ett rostmoln poff! " Du sagt det femtioelva gånger i flera år nu så jag vet det Shogun. Ändå tittade du på en begagnad på blocket nyligen.
AMS lista går att översätta till ADAC:s betyg med stjärnor står det i kommentarerna och då får alla bilarna 4 stjärnor av 5. Även min B-klass har fått 4 stjärnor av ADAC, så det är inte så stor inbördes skillnad.
Shogun På ADAC:s sida kan man läsa:
> 90 poäng ger fem stjärnor. Prius fick 90 poäng. Den kom alltså inte över 90 poäng. Du ska inte tro på allt som står i tidningen, Shogun.
Ödmjuk är lika med feg. De vågar inte säga att verkligheten är det som gäller.
Ett fint exempel på det Shogun nämner är Ford. Ford gör ofta väldigt vettiga, trevliga bilar som får gott betyg i nybilstesterna. Beg-testerna är däremot inte riktigt lika roliga.
Ska man få en hyfsad bild av hur bra en bil är så är begtester bra mycket bättre än nybilstester.
Shogun, Fortfarande är inte Mercedes problem av den omfattningen att kunderna vänder märktet ryggen, hur mycket du än önskar det. Idag senast läser jag i Vi Bilägare att kundnöjdheten ökar mest hos Mercedes i Auto Index. Det är bara du som lever i ett rostmoln.
Att jag gillar Mercedes stör tydligen. Du kan inte opåverkat slänga all dynga på märket här på Vi Bilägare. Jag gillar märket av egen erfarenhet. Jag är uppväxt med Mercedes, jag har jobbat i Mercedes som yrkesförare i ett åkeri som haft många Mercor och jag har själv haft och har Mercedes. Jag vet precis vad märket står för och hur bilarna är. Mercedes bygger bilar så som jag vill ha en bil.
Men jag känner även till dess svaga punkter och vet att en modell som kom för sjutton år sedan med miljövänlig lack hade lättare att rosta än föregångaren. Det vet alla som har minsta intresse för märket, men det betyder inte att allt annat är skit också. Jag tar även upp nackdelar med min bil, under min profil här på Vi Bilägare. Jag vet också att Toyota/Lexus ligger högt i diverse listor, men det gör heller inte en Mercedes till en sämre bil.
Titta på listan här för Sverige. Mercedes och Toyota har samma poäng. Mercedes är precis lika bra som Toyota. Du hyllar Toyota men Mercedes är skit. De är ju precis lika bra i listan. Så vad är problemet? leifer håller också på och pratar om hur dåliga Mercedes är och hur bra Toyota är. Hade inte jag tagit fram ett ljudtest på hur tyst en Mercedes är så hade du fortfarande sagt att Lexus är den tystaste bilen. Det får man säga, men tydligen inte att Mercedes kan vara lika tyst. Då är jag fanatiker.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.