I Scandinavian AutoIndex bedöms enbart själva bilen och dess kvalitet och egenskaper. Här har privata bilägare från Sverige, Danmark och Norge tyckt till. Drygt 43 000 bilägare har medverkat.
Det går alltid att ha synpunkter på klassindelning. Här har vi valt att dela in bilarna i en mindre mellanklass sett till bilstorlek även om flera av modellerna knappast kan räknas som "Golfare" enligt det gamla konceptet. Sålunda har vi låtit både Nissan Qashqai och Mitsubishi ASX hamna här eftersom merparten av dessa bilar ändå säljs som framhjulsdrivna.
Inte oväntat är det de lite dyrare bilarna med sportig framtoning som får de högsta betygen av sina ägare. Lexus CT 200h presenterades så sent som förra året och det påverkar så klart de höga poängen sett till att redovisningen här gäller bilar i årsmodellintervallet 2008–2011. Lexus får i princip högsta eller näst högsta poäng på i stort sett varenda fråga och allra mest nöjda tycks bilägarna vara med komforten och i synnerhet den låga ljudnivån inne i kupén.
I Vi Bilägares tester har däremot inte Lexus CT 200h rosats i samma utsträckning. I vårt senaste test mot nya Volvo V40 och BMW 116 noterades bland annat: "I Lexus råder en blandad stil. Det sitter knappar utplacerade lite på måfå och en del detaljer, dörrfickorna exempelvis, verkar inte ha designats alls och kupén ger ett lätt omodernt intryck".
Andraplatsen för Volvo C30 kan tyckas vara en överraskning, men här visar också Volvos interna utredningar att den lilla sportcoupén håller den högsta kvaliteten i hela modellprogrammet. Sett från det perspektivet kan det tyckas märkligt att Volvo beslutat att lägga ned tillverkningen.
Bilar köps även med ögat och på frågan om design och attraktionskraft får Volvo C30 de högsta betygen av alla i klassen, före Honda Civic och Seat Leon. Minst nöjda med utseendet är ägarna av Toyota Auris, Peugeot 307 och Kia Cee'd.
Så här skrev Vi Bilägare om Volvo C30 när den lanserades 2006: "Här finns både kaxig attityd, spännande karosslinjer och fina köregenskaper".
Subaru Impreza når tredjeplatsen – med röster enbart från Sverige och Norge. Den fyrhjulsdrivna bilen får höga poäng på de flesta frågor, med undantag av miljöaspekterna (bränsleförbrukningen) och ljudnivån inne i kupén. Just ljudnivån är Lexus-ägarna mer än tillfreds med, i likhet med ägarna av Volvo C30. Sämst betyg här får Mazda3 och Kia Cee´d.
BMW 1-serien och Audi A3 hamnar utanför pallen i den här sammanställningen, visserligen med höga poäng, men inte i topp. Ägarna är framför allt fundersamma kring bilpriserna i förhållande till uppnådd kvalitet.
I årsmodellintervallet 2008–2011 har vissa bilar fått en uppgradering och i några fall är det fråga om helt nya modeller. Det gäller bland annat Mazda3, Opel Astra, Renault Mégane och VW Golf. Det betyder i dessa fall att betygen fördelas ut både på den gamla och nya versionen.
I sammanställningen återfinns också ett antal bilar som har fasats ut, exempelvis Peugeot 307 och Toyota Corolla som båda slutade säljas 2009. Helt nylanserade bilar under den här perioden, utöver Lexus CT 200h, är Chevrolet Cruze (2010) och Mitsubishi ASX.
På frågan om bil för pengarna hamnar just Chevrolet Cruze och Mitsubishi ASX högt upp i rankingen. Det här är också den frågeställningen som sydkoreanerna med sina längre garantier vinner mest på, Kia Cee´d och Hyundai i30 får höga betyg. Gamla Peugeot 307 och Nissan Qashqai får lägst betyg på den här frågan.
Förväntan om bränsleförbrukning påverkar också i hög grad ägarnas syn på sin bil. Mest betrodda är Mercedes B-klass, Subaru Impreza och Mitsubishi ASX. Här har ägarna i stort sett upplevt att bränsleförbrukningen överensstämmer med fabrikens uppgifter. Motsatt reaktion visar ägarna av Chevrolet Cruze, Opel Astra och Kia Cee´d vars bilar dragit betydligt mer än vad som utlovats.
Fotnot: Vissa bilmodeller saknas i den här redovisningen på grund av för få svar. Lexus CT 200h och Volvo C30 uppfyller inte helt kriterierna, men uppnådda indexpoäng kan bara förändras marginellt vid fler inkomna svar och ska inte påverka rankingen, enligt statistikexperter hos Loyalty Group.
Diskutera: Vad tycker du om resultatet?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bygger man bilar bäst blir man bäst.
En udda blandning av bilar minst sagt. Kan man verkligen jämföra B-klass med Cruze? Nya Lexus med gamla 307? Helt olika prisklasser...
Det spretar rejält.
Det visar ju också resultatet. Japanskt i toppen och i botten.
Intressant att Lexus-ägarna rosar ljudkomforten medan ViB skriver i sitt test: "Däremot är däckbullret överraskande brutalt. "
Tyvärr totalt ointressant info som säger mer om bilarnas ägare än om bilarna.
Själv vill jag gärna tro att jag skulle bli lyckligare bakom ratten på nämnda Lexus än i en annan bil i denna prisklass men tyvärr tror jag inte så är fallet vilket även tester visar.
Tror att Lexus numera lever gott på sitt rykte om att vara felfri,..körglädje verkar inte vara lika viktigt o.s.v och jag undrar faktiskt vilken köpare till bilar i den här prisklassen som skulle ange att de tycker att bilen är ful,opraktisk,trött eller .... Ja faktiskt,varför ange några fel alls och samtidigt idiotförklara sig själv när bilens starkaste kort är dess rykte?
Mistro: ja, vem skulle erkänna att man inte trivs med en bil som kostar dubbelt så mycket som vissa konkurrenter i storleksklassen?
Det vore ju att erkänna att man gör dåliga affärer...
Sen är det förstås så att Toyota jobbar hårt på att lyfta Lexus, och erbjuder service och reparationer på ett mycket bättre sätt än konkurrenterna.
Men, allt är ju inte problemfrihet som sagt.
Märkligt. Den bilen blev utskåpad av de flesta biltidingarna. Motorn passade inje mm
Impreza har inte försäljningsvolym i Danmark och därmed inte med i undersökningen. Statistiskt korrekt borde därför vara att räkna upp dess resultat med en faktor 30%, d.v.s. väl över Lexus resultat.
Några tycker att Lexus ct 200 h går tyst.
"Positivt i sammanhanget är flera gånger bättre ljudisolering av motorn. I motorvägsfart hörs den faktiskt sällan och även i lägre farter är den hyfsat diskret vid hetsigare körning.
Ljudnivån överlag är riktigt låg "
Från den här sidan.
http://www.automotorsport.se/media/biltester_pdf/111002.pdf
Här kan man läsa vad bilägarna tyckte om och det dom inte gillade hos bilen. En sådan här sida borde alla bilmärken ha .
http://www.lexus.se/car-models/ct/ct-200h/index.tmex#/RatingReviews
När jag provkörde den blev jag nöjd med allt utom däcksbullret!
Lånade en under en helg. Stördes inte direkt av däcksbuller, men det kan ju bero på vad som satt på just den bilen. Däremot stördes jag rejält av den usla bakåtsikten och den rent trafikfarliga sikten snett bakåt. Att sen bagageutrymmet är mycket begränsat och motorn för klen gjorde att jag avstod från köp. Kan man däremot leva med dessa nackdelar är det säkert en utmärkt bil för den som inte vill ha samma som alla andra. Efter att tidigare ha åkt Lexus i nästan 6 år kan jag bara konstatera att deras kvalitetsrykte inte är överdrivet.
Obegripligt resultat!
Hur många dylika bilar är registrerade?
Vilka kunder(ägare är det som svarat och äger dessa bilar?
Vilka kriterier avgör vad man uppskattar hos en bil?
Jag har ägt en Lexus GS300, det var det absolut TRÅKIGASTE fordon jag någonsin kört och upplevt! (har ägt 48 bilar)
Troligtvis är det just endast hybriddelen man uppskattar, resten bortser dessa kunder från. Förväntningarna och kraven på en bil är väldigt olika från individ till individ.
Jag skulle aldrig någonsin bli nöjd med denna bil, har provkört och blev väldigt besviken. Trots de negativa upplevelserna av tidigare Lexus som absolut diskvalificerat märket för min del.
Jag kör för många mil och är för kräsen för att uppskatta Toyota/Lexus
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.