Premiumklassade Lexus tar härmed över rollen som märket med landets mest nöjda bilägare, en titel som Subaru annars abonnerat på under åren 2009–2011. Men det var med minsta möjliga marginal som Lexus avgick med segern, endast två indexpoäng till godo på Subaru.
Lexus plockar sina mesta poäng i enkäten om bilkvalitet och egenskaper, den kategori som väger tyngst när AutoIndex räknas fram. Övriga enkäter, de om verkstäder, återförsäljare och lojalitet, toppas inte av Lexus. Vi återkommer med resultaten i delenkäterna i kommande nummer.
En djupdykning ned i den svenska bilparken under de senast sju åren resulterar att vi har 26 märken att granska, med en genomsnittlig marknadsandel på som lägst 0,4 procent. Fiat, Chevrolet, Lexus och Mini är de märken som har tillkommit i AutoIndex 2012. Chrysler som inte längre har någon generalagentur och Dacia som enbart verkat under de senaste fyra åren på den svenska marknaden hamnar tills vidare utanför.
Glädjande för både tillverkare, återförsäljare och oss konsumenter är att kunderna i genomsnitt blivit mer nöjda med sitt bilägande under det senaste året. Det är bara tre märken som visar minusresultat och att Saab är ett av dem är naturligtvis ingen större överraskning.
Saab-kunderna har överlagt varit nöjda med sitt bilinnehav, men resultaten påverkas starkt av de försvagade lojalitetsbanden till märket. Frågorna ställdes under årets första månader, då konkursen i december 2011 redan var ett faktum.
Totalt rankas ändå Saab som 17:e märke, till och med ett snäpp bättre än storsäljande Volkswagen som inte fått sina kunder att bli motsvarande mer nöjda som annars försäljningstakten visar. VW ökar visserligen svagt, men tappar i ranking från tolfte till 18:e plats. Jämförelsevis är det fyra placeringar back eftersom nya märken tillkommit, och två av dem, Lexus och Mini, placerat sig högre.
Toyota är ett av de märken som under senare år tappat mark och som inte heller förbättrat resultaten jämfört med 2011. Mercedes och Honda har kommit ifatt och har nu samma indexpoäng, och där endast decimaler skiljer märkena åt rankingmässigt.
Störst framsteg har sydkoreanska Hyundai och Kia gjort med nya modellprogram och med effektiv marknadsföring av långa garantier. Peugeot återfinns fortfarande i bottenskiktet, men med nylanserade modeller pekar trenden nu åt rätt håll.
Nykomlingarnas resultat bjuder inte på några större överraskningar, möjligtvis kan Minis placering – åtta – få en och annan att höja på ögonbrynet. Men i det här sammanhanget ska vi också konstatera att Mini är ett entusiastmärke, och sådana förutsättningar brukar alltid resultera i många sköna bonuspoäng.
Läs mer om AutoIndex 2012 i Vi Bilägare 9/2012. Tidningen utkommer den 12 juni.
Läs också:
AutoIndex 2012: Allt om undersökningen
Diskutera: Vad tycker du om resultatet i AutoIndex 2012?
Relaterade dokument
1. (-) Lexus, 886
2. (1) Subaru, 883
3. (2) BMW, 863
4. (4) Mercedes, 845
5. (3) Toyota, 845
6. (5) Honda, 845
7. (6) Audi, 834
8. (-) Mini, 830
9. (7) Volvo, 830
10. (10) Mazda, 817
11. (8) Skoda, 816
MEDEL: 809
12. (17) Hyundai, 805
13. (18) Kia, 800
14. (16) Citroën, 798
15. (11) Mitsubishi, 796
16. (13) Suzuki, 792
17. (9) Saab, 789
18. (12) Volkswagen, 788
19. (15) Nissan, 787
20. (14) Opel, 786
21. (19) Renault, 781
22. (20) Ford, 776
23. (22) Peugeot, 770
24. (-) Fiat, 768
25. (21) Seat, 764
26. (-) Chevrolet, 743
Fotnot: Fjolårets placering inom parantes. Betygen är omvandlade till indextal som teoretiskt kan variera från 0 till 1 000 poäng. Rankingen visar hur nöjda bilägarna är i förhållande till varandra. 500 poäng är ett medelnöjdvärde och som synes är bilägarna inte missnöjda med bilägandet i stort, men det skiljer i indexpoäng mellan mest och minst nöjd.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Irrelevanta kommentarer bortplockade.
/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare
Tack Fredrik! Jag gissade alltså rätt om att Lexus skulle toppa denna undersökning. Men det är verkligen jämnt i toppen nu.
Dock skulle det vara intressant att även se hur denna tabell såg ut om man även tog med lite mer begagnade bilar i undersökningen än som i dessa fall där de äldsta bilarna bara är 7år, har ni ingen lista på hur nöjda även ägare till lite mer begagnade bilar är där man börjar se långtidskvalitén bättre?
Ingen bil som är överlägsen eller underlägsen någon annan. Bil väljer man efter andra kvalitéer.
Helt väntat. Grattis Lexus!
Nöjd blir man bland annat om man slipper boka tid hos verkstaden för divese småfel som dom flesta tyska "kvalitetsbilar" drabbas av.
Thommys..Jag håller med dig, dessa undersökningar är mest för bilföretagen.Men det är med dessa undersökningar som de vässar sig till det bättre. Men Kapten ober måste gråta nu, när han för någon dag sedan skrev att Lexus bara blev 2:a med Skoda i GB, nu är MB delad 4:a med Toyota, Honda...lol det måste svida :)
Grattis Lexus till detta, men se nu till att bygga lite kombibilar så får ni sälja lite..:)
Det var ju inga överraskningar här inte. Tycker som Hanzzon att det skulle vara intressant med ett autoindex på lite äldre bilar, har själv bla. en 16 år gammal Volvo som fortfarande efter 30000 mil är den felfriaste bil jag ägt. Iof inte så mycket avancerad teknik som kan krångla :)
Intressant att jämför med den engelska listan. Där är Skoda delad 2:a, medan de ligger 11:a här.
Där är VW 8:a men 18:e här.
Dock kan man utan att svära i kyrkan påstå att Lexus vinner många poäng på bra (och självklar..) service och kundmottagande. Det gäller nog även Toyota.
Men... tydligen gäller detta mer i England än här? Vad säger du om det Hanzzon?
Nöjda kunder kommer tillbaka. Något som många andra företag inte alls verkar fattat. När det gäller Volvo och VAG så tror de att de kan leva tjänstebilar och strunta i enskilda kunder.
Kundrecensioner som Lexus har där man kan klicka på den modell man vill veta mer om, tycker jag alla generalagenter borde ha.
Då kan man se vad ägarna är nöjda med och mindre nöjda med.
http://www.lexus.se/recensioner/index.aspx
Kanske någon borde granska de olika undersökningarna. Hur frågorna formuleras, hur marknaden ser ut med mera.
Hultarn, det framgår av artikeln att Lexus faktiskt inte alls toppar listorna för verkstäder, återförsäljare och lojalitet - vilket faktiskt förvånar mig.
PREVIAS länk leder till något vågat och ärligt. Då tror man på den egna kvaliteten.
Törs någon annan tillverkare följa efter?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.