För första gången i AutoIndex-historien parkerar Peugeot på sista plats och det är egentligen ingen överraskning sett till hur rankingen har fallit år för år. Inte ens ledningsgruppen hos generalagenten KW Bruun AutoImport tycks bli förvånad när Vi Bilägare presenterar de färska resultaten i lejonets egen kula.
– Det är naturligtvis inte acceptabelt att vi befinner oss på den positionen, säger Peugeots danske vd Ulrik Lundsfryd. Men det känns ändå tryggt att vi vet vad det beror på.
I Peugeots fall stavas problemet kvalitet. De bilar som släpptes fram efter millennieskiftet var designmässigt spännande och lockade många unga och trendiga kunder till det franska märket, men med åren har det visat sig att kvaliteten inte motsvarat förväntningarna.
– Nya och gamla Peugeot är som två olika världar, säger Ulrik Lundsfryd.
Tyvärr är det gamla inte speciellt gammalt och det avspeglar sig i AutoIndex där kunderna äger bilar i årsmodellspannet 2004–2010. Bilar som Golfklassens Peugeot 307 och mellanklassens 407 är exempel på modeller som respektive ägare varit återhållsamma med att ge de allra högsta betygen till.
Strejkande elektronik, glappa spindelleder och lacksläpp är några av de kvalitetsproblem som Peugeotägarna återkommer till. Verkstäderna har fått nya instruktioner om hur problemen ska hanteras och har också i många fall varit frikostiga med mer goodwill, men trots bra jobb hos verkstäderna är det ofrånkomligt att kunderna inte ger högsta betyg. Ett eller flera extra verkstadsbesök utöver service är självfallet irritationsfaktorer som påverkar kundnöjdhetsindex.
Före och efter
Hos Peugeot pratar man om före och efter 2005 som en milstolpe, eller om vi talar modeller så har vi 307 på den ena sidan och efterföljaren 308 på den andra. Här finns också exempelvis högbyggena 3008 och 5008 på den rätta sidan liksom nya storbilen 508 – som får fem års nybilsgaranti – och inom något år också den presumtiva storsäljaren 208.
Peugeot presenterade sitt nya och mer omfattande kvalitetsprogram häromåret där sluttesterna ökat från en miljon till tre miljoner testkilometer och där kontrollerna blivit betydligt mer noggranna innan nya modeller släpps fram på marknaden.
Peugeots eftermarknadschef Flemming Fallesen ser redan resultat av kvalitetsuppryckningen.
– Garantikostnaderna har stadigt minskat sedan 2007, från index 100 till index 30 för år 2010.
Peugeot kan således hoppas på bättre tider med sitt nya modellprogram, men fortfarande, och för många år framåt, måste man också hantera den äldre, och icke lika väl framtestade bilparken, på ett sätt som får kunderna att förbli lojala. Däri består utmaningen.
– Vi har varit förberedda på detta och också utformat ett nytt åtgärdsprogram, säger Christian Törnblom, chef för återförsäljarutvecklingen. Återförsäljarna och verkstäderna ska i större utsträckning hjälpa till med rapporteringen. Vi har också förlängt våra garantier för vissa reparationer.
”Kommer att ta tid”
Flera stora egna undersökningar är på väg att sjösättas, exempelvis enkäter som vänder sig till 20 000 verkstadskunder och direktintervjuer med 5 000 nybilskunder.
– AutoIndex-undersökningen är ett mycket viktigt verktyg i den processen, säger Ulrik Lundsfryd. Vi diskuterar resultaten ingående med berörda chefer i Frankrike. Jag vet att fransmännen lägger stor fokus på den skandinaviska marknaden eftersom vi bedöms vara lite av trendsättare i bilvärlden.
Peugeot nådde sin högsta topp i Sverige år 2004 då 18 521 nya bilar registrerades vilket gav en marknadsandel på sju procent. I fjol såldes 10 167 bilar och sedan 2004 har marknadsandelen halverats.
– Det har bland annat berott på en produktionsmässig svacka, säger Ulrik Lundsfryd.
– Vi har inte haft tillräckligt med miljöbilar och inte haft några riktigt bra storbilsalternativ som är viktiga för den svenska marknaden.
– Men med det nya modellprogrammet har vi bra förutsättningar att växa. Vårt mål är att vi ska ha en marknadsandel på över fyra procent innan det här året är till ända.
Om prognoserna för Peugeot i kommande AutoIndex-under-sökningar säger Ulrik Lundsfryd så här:
– Vi kommer att göra allt bättre ifrån oss, men det kommer att ta tid att öka snabbt eftersom vi fortfarande har vår gamla bilpark att jobba med.
» Vi har tagit hjälp av 15 547 svenska bilägare för att få fram resultaten till AutoIndex 2011.Det slumpmässiga urvalet visar ett tvärsnitt av landets bilburna befolkning.
» Detta ger en bild av svarsunderlaget i AutoIndex, Sveriges bredaste konsumentundersökning med fokus på bilägandet, som nu genomförts för tionde gången i ordningen. Vi har enbart vänt oss till privata bilägare som bäst kan bedöma hur ekonomin också påverkar bilinnehavet.
» I den svenska undersökningen ingår 22 märken, utvalda efter storleken på marknadsandelar från årsmodell 2004 och senare. Frågorna ställdes under perioden januari–februari i år.
» Hela svarsunderlaget bygger på bilägare som har bilar i årsmodellspannet 2004–2010, men i de separata enkäterna om verkstäder och återförsäljare hämtar vi enbart in bedömningarna från gruppen som har nyare bilar, årsmodellerna 2007–2010. I den här kategorin vänder sig fortfarande ägarna i första hand till sina märkesverkstäder, oftast kopplat till nybilsgarantierna. Ägarna till nyare bilar har också mer färska relationer till märkeshandlarna, oavsett om de köpt bilarna som nya eller begagnade.
» I bedömningsfrågorna har bilägarna satt betyg i en skala 1–7. De samlade resultaten har bearbetats statistiskt enligt en regressionsanalys och viktats efter frågornas betydelsegrad.
» Resultaten presenteras som indextal i en skala som teoretiskt går från 1 till 1 000 poäng och där 500 blir ett mått på medelnöjdnivå.
» Vägningen av kärnområdenas betydelse för totalresultatet av AutoIndex 2011 ser ut så här: Bilen (kvalitet, egenskaper, ekonomi) 40 procent, verkstaden 20 procent, säljprocessen 20 procent och lojaliteten och referenser till det egna märket 20 procent.
» Medelvärdet för det samlade resultatet av AutoIndex 2011 blev 799 poäng, att jämföra med 802 poäng 2010. Det visar att bilägarna blivit något mindre nöjda med sitt bilinnehav under det senaste året och men att marginalen till medelnöjdnivå (500 poäng) fortfarande är stor.
» I Vi Bilägare nummer 7/2011 (i butik 10 maj) presenterar vi det svenska totalresultatet. Fler redovisningar om svenska folkets syn på sitt bilägande redovisas i kommande nummer.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"– Garantikostnaderna har stadigt minskat sedan 2007, från index 100 till index 30 för år 2010."
Bilarna har blivit lite bättre, men största orsaken till de minskade kostnaderna för KW Bruun är att de tar färre garantier på sig. Detta är deras kvalitetslösning. "Mota Olle i grind", se till att kunden får ett nej redan på verkstaden...
Bilarna bland marknadens mest prisvärda. Men be till Gud varje kväll att din bil inte råkar ut för nåt fel imorgon. (Bin Ladin var ett under av försonlighet jämförd med Bruun.)
PS. Numera är det min son som ber aftonbönerna. Han är för övrigt supernöjd med sin 308:a.
Märklig policy
Hur skall man sälja mer bilar och få kunderna tillbaka om verkstäderna "motar Olle i grind"?
Jag är en av de (tydligen många) missnöjda peugotägarna i sverige idag. Har på min 3.5 år gamla bil haft många fel som jag inte alls förväntade mig på en såpass ny bil. Och i inget fall har peugeot erbjudit mig någon reparation på goodwill.
Mycket missnöjd - jag kommer definitivt undvika peugeot för all framtid.
Det där med att det skulle vara bättre efter årsmodell 2005 verkar mest vara tomt snack, mina svärföräldrar köpte en ny 2008 och de har haft otroligt mycket fel på bilen alla redan.....
Man skall nog passa sig för franska bilar generellt.
Vi som har lite livserfarenhet vet att franska bilar i alla tider har varit problembarn. De är helt enkelt inte lämpade för nordiskt klimat. Inget konstigt med det.
Att sedan en liberal syn på alkohol i samband med arbetet inte främjar byggkvalitén är givetvis en självklarhet.
Om Peugeot, som tillhör de mest extrema av sin sort, säljer en bil med 8.000 förtjänst, lägger ut 3.000 kr i garantireparationer, plockar in 10.000kr netto i reparationer under bilens första 4 år, så har de gått 15.000 kr plus.
Om Toyota säljer bilen med 20.000 kr förtjänst, lägger ut 7.000 kr i form av garanti- (och goodwill-rep), plockar in 2.000 kr i rep, så har de också gått 15.000 kr plus.
Vill med dessa siffror bara visa att det finns olika sätt att göra sin förtjänst. Antingen tjäna på nybilen, eller på eftermarknaden. Man tycker att Peugeot borde kamma hem noll i grenen stamkunder. Men det finns dels de som tror att en bil ska kosta att hålla igång, dels de som inte får några dyra fel, dels de som har tjänste- eller firmabil.
Tack vare Skoda förändring 1% grönt nöjd.
Har ägt en Skoda Fabia 1,2 combi som jag köpte fabriknytt bil sedan 2006 april. Nu är över 13000 mil nöjd :-)
Enligt en liknande undersökning här i Australien har Honda, Mazda och Toyota de nöjdaste ägarna medan Mercedes har de mest missnöjda.
Jag tycker att det hade varit intressant att väga betyg mot antal bilar i populationen.
Om vi säger att t ex Volvo säljer 3000 bilar på en månad och Subaru säljer 300 bilar på samma period så kanske man kan tänka sig att Volvos spridning är större och att de har en mindre homogen kundgrupp mm.
Se gärna
http://www.bilsweden.se/web/Topplistan_januari_2011.aspx
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.