Stig Nylund är bilhandlare i Älvdalen, ortens ende för övrigt. Han är återförsäljare för Subaru och driver därtill en service- och reparationsverkstad. Servicemakar´n heter företaget. Firman går bra, Stig är nöjd men det är ändå inget mot vad hans kunder är.
Varför är Subaru-ägarna så nöjda med sina bilar? Det kanske inte är en av livets stora gåtor men vi beslöt oss i alla fall för att försöka finna svaret på frågan. Och var gör man det om inte i Subaru-land. Och var ligger det om inte norr om Dalälven. Och hur tar man sig dit om inte i en Subaru Outback 2.0 diesel.
Rätt väg för Subaru-spaning
Subaru är ingen väldigt vanlig bil i trafik-Sverige; förra årets nybilsförsäljning slutade på 4 365 bilar. Men det är ju ett känt fenomen att ett märke, hur ovanligt det än är, plötsligt blir väldigt synligt när man själv kör det.
Ändå dröjer det till just Dalälven innan jag möter den första Subarun. Och strax därpå ytterligare två. Det känns som om detta är rätta vägen för en Subaru-spaning.
Älvdalen, 35 mil från Stockholm i norra Dalarna, är en ort som inte bara är känd tack vare dansbandsorkestern Lars Kristerz utan också för att den är hemort för en legendarisk dragspels- och gitarrtillverkare, Albin Hagström. Älvdalen har också en egen dialekt som är obegriplig för utbölingar.
Det är här som Stig Nylund är kung i sitt bilhandlarrike. Han började sälja Subaru 1985 och i en pärm på hans kontor finns uppgifter om alla bilar, nya och begagnade, som han sålt sedan dess. Modell, årsmodell, kundnamn och datum.
– Jag skulle kunna ha allt på datorn förstås men det är roligare att bläddra i en pärm, säger han.
Och bläddrar i pärmen.
– Se här! utropar han. Min första bil sålde jag den 24 juni 1985.
35 000 mil på mätaren
Pärmen innehåller uppgifter om cirka 3 000 slutförda bilaffärer, därav ungefär 600 nya Subaru. Stig fortsätter att bläddra i pärmen, tittar upp och frågar:
– Känner du till Rolf Rämgård, skidåkaren? Han köpte sin första Subaru av mig den 16 maj 1986.
Rämgård är en av ortens mer kända söner, dubbel olympisk medaljör som han blev i Sqauw Valley 1960. Sen blev han riksdagsledamot (C) och kommunalråd på hemorten.
Vad har han att säga om livet som Subaru-ägare? Svaret på frågan får vänta en timme när vi ringer eftersom den gamle skidfantomen (77 år) är ute på en träningsrunda i skidspåren, 14 kilometer klassisk åkning.
När han turnerade runt och tävlade aktivt hade han sina Limex träskidor på takräcket på en Volvo PV. Numera stuvar han in de moderna plastskidorna i sin Subaru Legacy kombi -95 med 35 000 mil på mätaren och rost på skärmarna.
Den är bra men Rolf Rämgård vill inte visa upp den när han kommer till vår mötesplats för att prata bil. Han anser att Subaru-kombins skick säger mer om hans egna tillkortakommanden som bilägare än om märkets bristande rostskydd. Istället dyker han upp i hustruns tio år nyare Legacy sedan.
– Jag hade Volvo tidigare men nu är det så att jag har en skarp böj och en brant backe upp till mitt hus och på vintern går det inte att ta sig upp med en vanlig bil eftersom man inte kan ta fart.
Med Subaruns fyrhjulsdrivning är problemet undanröjt och Rolf Rämgård är så nöjd. Det är också hotellägaren Anders Lundqvist, stockholmare (Sundbyberg) som efter tjugo år på sjön kom till Älvdalen, tog över hotellet och blev Subaru-ägare.
– Det går en klimatgräns mellan Mora och Älvdalen, förklarar Anders Lundqvist det i hans ögon självklara bilvalet. Vi har rejäla vintrar här och fyrhjulsdrivning behövs för framkomligheten.
"Märket har hög status"
Anders Lundqvist kör en Outback kombi -03 som firmabil och en Legacy 3.0 R Spec B -05 privat. Den senare modellen vittnar om ett bilintresse utöver normen. Och det blir Subaru även i fortsättningen.
– Den är driftsäker, vi har jättebra service på orten och märket har hög status här. De som väljer något annat märke gör nog det lite grann för att inte vara som alla andra.
Resan fortsätter via Evertsberg, Risberg och Mångsbodarna till Sälen-fjällen. Där bor Lasse Aronsson, Gumo-Lasse kallad, Även han är inflyttad stockholmare sedan 17 år då han började jobba för Gunnar Morberg som hade stugrörelse. Lasse tog inte över bara GuMo stugservice utan så småningom även Morbergs hus, högt beläget längs Gumobacken som är extremt brant.
– Den här backen klarar inte en vanlig bil och jag har även sett andra märken med fyrhjulsdrivning som blivit stående, säger Gumo-Lasse och så går vi ut för en demonstration.
Backen är verkligen brant, underlaget är packad snö och is och Lasse har släpet kopplat bakom sin firmabil, en Forester -08. Han kör ut från gården, svänger uppåt och stannar mitt i backen på det brantaste stället. Sen startar han ekipaget igen och tar sig upp utan problem.
– Du ser, säger han. Subaru har inte bara fyrhjulsdrivning, den har den bästa fyrhjulsdrivningen. Jag hade aldrig hört talas om Subaru innan jag kom hit men Gunnar sa att den tar sig fram överallt. Det stämmer.
Gumo-Lasse är riktigt nöjd med sitt bilval.
Lite kritik!
Från Sälen till Ludvika är det drygt 20 mil. Där, på Halvarsvägen, bor Lennart Källström, ägare av en Subaru Outback -10 diesel, vilket är något ovanligt i dessa trakter. Stig Nylund i Älvdalen rekommenderar nämligen sina kunder att välja bensinare eftersom vintrarna i norra Dalarna inte bara är snörika utan också kalla. Dieselmotorerna har en nackdel genom att det är svårt att få upp kupévärmen tillräckligt.
Nu ligger Ludvika i södra Dalarna och Lennart Källström har köpt sin bil av en annan handlare. Men han har köpt till en dieselvärmare ändå och nu – håll i er! – kommer det faktiskt lite kritik mot Subaru:
– Dieselvärmare borde vara standard eftersom den ordinarie kupévärmen är så klen. Och det är dåligt att det inte finns automatlåda att få till Outback för oss som väljer diesel. Jag sparar 10–12 000 kronor per år i bränslekostnad på diesel jämfört med bensin.
Lennart Källström är egentligen stor Saab-vän men konstaterar att Saab tyvärr inte har någon bilmodell som passar.
– Jag måste ha fyrhjulsdrivning på bilen. Dels för att jag kör dottern som tävlar i utförsåkning, dels för att jag behöver en bra dragbil när jag transporterar mina 30 får i släpvagnen.
Den nuvarande bilen är Lennarts fjärde Subaru och det lär bli en femte också så småningom. Han är nämligen mycket nöjd visar det sig när han klarat av det där med dieselvärmaren och automatlådan.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Fina bilar Subaru gör!
Det är ingen tvekan om att Subaru gör mycket bra bilar fast i mitt tycke otroligt obekväma. Personligen skulle jag föredra SsangYong. Även SsangYong tillverkar högkvalitativa fyrhjulsdrvna bilar med dieselmotorer som dessutom går att få med automatlåda. Dessutom sitter i alla fall jag mycket bekvämare.
Har åkt in en Subaru forester tror jag den hette. Den var inte särskilt bekväm att åka i. Stolarna passar inte mig i alla fall. Kändes som att sitta på en träbänk.
Det är alltid roligt att läsa att någon har hittat rätt bil, som Gumo-Lasse. Jag är dock säker på att just en Saab 9-3X med e-Lsd också skulle dra släpet med lätthet upp för backen. Den är ifs ej en diesel...
Jo, dom är bra, men jag undrar ändå om inte min gamla Audi 80 Quattro Avant med V6 motor är minst lika bra i den terrängen man visade i artikeln. Jag skulle ha bytt bil för länge sedan, och har provat allt från Santa Fé (som var rena skämtet) till BMW X5, och det är klart, ta min 80 och lägg på 350-400.000 så hittar man nog något som konkurrerar.
MEN hallå!
Vad är detta för fnoskig argumentation?
Subaru är bäst för att den är fyrhjulsdriven?
En bil är faktiskt mycket mer än så, det låter snarare som om det var en gräsklippare eller en brevlåda man talade om.
En bil består ju av tusentals komponenter och ska uppfylla i varje fall hundratalet krav och förväntningar, att utnämna någon till bäst baserat på i stort sett en enda sak är ju rent utav sjukt.
Dessa uttalanden sopar ju bort Subarus hela vinst i ett ögonblick när man ser galenskapen som ligger bakom.
Subaru är i mina ögon en bra bil för att den är oerhört välkonstruerad och hållbar, och har ett bättre AWD-system än de flesta andra bilar på marknanden.
Audi's Quattrosystem är väl fram till nu det enda som varit likvärdigt. Men det är i bilar som kostar i runda slängar det dubbla. Nu kommer det ju däremot rätt många smarta system.
Fast Subaru skulle vara världens pålitligaste bil så skulle jag inte köpa den. Jag gillar en bil med bra styregenskaper, bilen ska inte gunga i sidleds, fjädringen skall vara snabb, lite sportig men ändå inte hård. 2-liters boxer diesel (testat en ny Legacy) låter väldigt illa och gasresponsen är slö. Anser att andra tillverkare har bättre diesel-motorer. Växellådan är ursel på vintern, man får ta i med kraft. Åtminstone Outback -modellen är kall på vintern, 3 jobbkompisar har sådana, alla har också haft diverse el-problem (elfönstren, cruise-control och blinkande lampor, fixas när bilen slutligen värms upp), 3 bilar så det luktar typfel. Interiören är inte heller upp till dagens europeiska standard. Själv blev jag väldigt besviken (Legacy) men kanske världens bästa(?) fyrhjulsdrift räcker för många ändå?
Har en outback -10 med 2.5i bensinmotorn och lineartroniclådan och det är en helt makalös vinterbil och dragbil (1460 kg släpvagnsvikt b-körkort). Härlig komfort, känns mycket mer premium än vad man betalar för. Negativt är att man har fuskat med fogningen under takrailsen där det samlas vatten och bildas rost. Detta har jag själv råkat ut för trots att bilen inte ens är två år gammal och inte har rullat 3000 mil än. Detta gör att om Volvo skulle lyckas skaka fram en fyrhjulsdriven crossover som man får dra minst 1400 kg med b-kort till ett vettigt pris skulle jag tveklöst välja Volvo istället.
Helt obegripligt hur man kan vara nöjd med en subaru!? Jag har haft in min Nya Legasy 2.0D (Nya modelen 1,5År gammal) ca 20-25gånger på verkstad... Vilka får svara på sådana där undersökninar? Inte jag iallafall för då skulle dom hamna längst ner på listan.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.