Peugeot 508 är en härlig långfärdsbil, men den har hård fjädring och dåligt rostskydd. Vi pekar ut plus och minus med modellen.
Klicka på videofönstret för att starta filmen.
Läs hela testet med Peugeot 508 i Vi Bilägare nummer 7/2013. Där ställs bilen mot BMW 318d och Skoda Octavia.
Tidningen utkommer i butik den 14 maj, men prenumeranter får den redan under vecka 19. Klicka här för att teckna en prenumeration.
Diskuterea: Vad tycker du om Peugeot 508?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Sen verkade ju rostskyddet inte vara av den bästa klassen heller men det påverkar ju inte tjänstebilsförare speciellt mycket.
Hård fjädring!? :D
Dålig rostskydd!? :D
...och dom skall kalla sej experter för det stämmer ju inte alls!
EDIT: Det var en GT. Ok, då skall jag inte kommentera om fjädringen (har inte testat). Själv gillar jag dock bilar med lite hårdare fjädring (Seat Leno FR) men inga stenhårda (eller ditåt heller) endå.
Bara en parantes "AL" men Clio byggs utav Renault och inte Peugeot! ;)
Det spelar ingen roll så länge sin propaganda går fram eller hur? ;)
Som vanligt när Vi Bilägare skriver en artikel om en fransk bil så finns det vissa som inte klarar den olägenhet som tydligen uppstår för vissa genom en sådan artikel.
Peugeot 508 är en utmärkt bil, som också har vunnit många köpare i Sverige. Den uppskattas för sin fina rymlighet och goda komfort, vilket även är faktorer som Vi Bilägare tar upp. Den har en snygg design som inte är lika vulgär eller aggressiv som vissa tyska märken. En mogen bil för mogna människor. Vi Bilägare tar upp bilens inre kvaliteter, och det tyder ju också på en bil för människor som inte är så intresserad av status eller prestige utan värdesätter andra faktorer i sitt bilägande högre.
Dock så har Vi Biägare fel på en teknisk detalj - det är inte samma bakvagnsupphängning för DS5 och 508. 508 har en bakvagn av multilänk typ medan DS5 har en enklare bakvagn med torsionsaxel. Det är bara hybrid-versionen där de delar bakvagnskonstruktion med varandra.
Det stämmer att 508 har stramare fjädring än vad man normalt förknippar med märket, den är helt enkelt mer "tysk" i fjädringen än det traditionella franska gunget. Det må vara hårt i förhållande till vad man är van vid från Frankrike, men jämfört med många andra märken så är det inte hårt.
Peugeot 508 är onekligen ett intressant alternativ till Volkswagen med sina DSG-problem och Audi med fel på styrningen.
Jag är så pass nöjd med min 508:a så kan absolut tänka mig att köpa en likadan bil igen om några år, men kan rekommendera 140 hk diesel motorn, det som är konstigt är att det görs inga tester på den i Sverige, man får läsa testerna från utlandet där det nästan bara görs tester på just den motorn.
Svaret på hur bra bilen är jämfört med andra märken ser vi ju i Autoindex
Japp, multilänk-bakvagn, inte samma som i DS5.
För övrigt tycker jag journalisterna gör bort sej ofta på att påstå att bilar som använder samma platform känns lika och är lika att köra, så är inte alls fallet! Den använda platformen har oftast inte nåt med sådant att göra.
I Sverige har försäljningen av Peugeot 508 gått bra, den är uppskattad av både pressen och kunderna. Ett bra alternativ till de traditionella valen Volvo, Volkswagen och Audi.
När det gäller Autoindex så står 40 procent av indexsiffrorna för köp- och service-upplevelsen, dvs hur kunder bedömer sin upplevelse av att köpa och serva bilen. Och när det gäller Peugeot så ligger de på den nivå som Volkswagen ligger i Sverige. Peugeot hade ett stort tapp för några år sedan på grund av att Peugeot fick en kraftig försäljningsökning - utan att säljorganisation och servicenätverk hann med. Detta innebar att Peugeot sålde fler bilar än de kunde ta hand om, och därför gnälldes det hos kunderna. Peugeot har ökat sina serviceställen, ökat antalet utbildad verkstadspersonal, lagt mer resurser på utbildning etc. så Peugeot har anpassat sin kundtjänst efter sin marknad vilket också vi ser på resultatet där Peugeot redovisar en stadig ökning sedan ett par år tillbaks.
Bilarna är bra, och nu är även serviceorganisationen mer i synk med antalet sålda bilar också. Kostymen är mer anpassad till marknaden än för bara några år sedan. Därför är kunderna allt mer nöjda och denna uppgång kommer säkert att fortsätta för arbetet att förbättra serviceorganisationen fortsätter.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.