Nästa artikel
Semestertest: Volkswagen Polo
Test

Semestertest: Volkswagen Polo

Publicerad 7 juli 2010 (uppdaterad 10 september 2019)
Vi Bilägare tog med sig årets långtestbilar till Bornholm för att utse årets semesterbil. Volkswagen Polo är liten men har en komfort som kan mäta sig med betydligt större bilar.

En bil som inte ens är fyra meter lång kan väl inte vara något att ha när det drar ihop sig till semester och långa resor?

Passar långa förare
Jodå. Volkswagen Polo är visserligen liten men har en komfort som kan mäta sig med betydligt större bilar.

Den rullar tyst och med tyngd som ger intryck av hög byggkvalitet.

Även långa och kraftiga förare har upptäckt, att Polo passar dem riktigt bra.

Testlagets kortaste (158 centimeter) förare har dock hörts muttra om dåligt svankstöd och säckig körställning.

Fast det är klart, fler än fyra bör man inte vara på en längre resa, för Polo är inte så bred även om benutrymmet är förvånansvärt bra.

Radiobil
Baksätets dyna är bekvämt vinklad och ger stöd åt låren, åtminstone på medelstora passagerare.

Det går inte in så många väskor i bagageutrymmet.

Men bilen får bära 75 kilo på taket, så en lastbox kan vara räddningen om packningen är voluminös.

En liten bil är nästan alltid lättkörd och Polo är inget undantag.

Med dieselmotorn på 1,6 liter och 90 hk blir den både pigg och miljövänlig.

I vår bil är motorn kopplad till en automatväxlad DSG-låda som har sju steg men som växlar så mjukt att det nästan inte märks.

Att köra vår Polo känns ungefär som att köra radiobil.

Det är bara att trampa på gasen och styra!

Ryckig
Men även om Polo är en barnlek att lotsa fram på vägen, kan den vara knepig att starta.

Växellådan har ett mjukt ingrepp och behöver motorvarv för att sätta igång bilen, både på ettan och backen.

Det är svårt att dosera gaspedalen så starterna sker mjukt.

När inget händer trampar de flesta förare ned gasen för hårt, varpå bilen tar ett skutt.

Att krypköra eller manövrera bakåt och framåt i trånga utrymmen som p-hus och liknande är vanskligt när bilen hoppar som en nervös hare.

Att bilar med DSG-låda blir lite ryckiga i starten är inte ovanligt, meddelar Volkswagen.

Men vi tänker låta en verkstad undersöka om det går att justera transmissionen.

Bromsarna hugger snabbt
Samtidigt får verkstaden ta sig an bromsarna.

De är visserligen effektiva, men det verkar som om panikbromsassistansen alltid slår till.

Även om föraren trampar försiktigt på pedalen hugger bromsarna så passagerarna hänger i bältena.

Ryckigheten är väldigt störande och förvånande med tanke på att Polo på andra sätt verkar välbyggd och påkostad.

Det är också en dyr bil. Grundpriset är visserligen lågt, men bakdörrar kostar extra, liksom åtskillig annan utrustning.

Vår bil är försedd med ett så kallat Masters-paket och gick på nästan 200 000 kronor.

Av en så dyr bil kan man kräva ett gott uppförande i alla situationer.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Polo?

Relaterade bildspel

Volkswagen Polo

Plus

Miljöbil, tyst, smidig växellåda, låg förbrukning, kvalitetskänslan.



Minus

Dyr, svårdoserad gas.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (5)
#6 • Uppdaterat: 2010-07-09 01:36
leifer (ej verifierad)

En säger så här
"I have to say that while it is a nice feature to have I'm not completely thrilled with it. It "slowly releases" the brakes over a 2 second period, which means that you cannot move for at least a second, and that the clutch and brakes are fighting for the last second. "
Så det är möjligt att det krävs träning för att starta mjukt.

#7 • Uppdaterat: 2010-07-09 01:41
leifer (ej verifierad)

Enl denna har alla DSG-7 som sålts hill hold.
http://www.greencarcongress.com/2007/12/vw-debuting-7-s.html

#8 • Uppdaterat: 2010-07-09 01:46
leifer (ej verifierad)

Vad jag kan läsa så har DSG-7 tillsammans med hill hold också "creep regulation", vilket gör att den rullar sakta framåt när bromsen släpper, även om man inte trycker ner gaspedalen. Alltså som en konventionell automat då.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.