Nästa artikel
Miljöpartiets besked: Vill skärpa bonus/malus – igen
Nyheter

Miljöpartiets besked: Vill skärpa bonus/malus – igen

Publicerad 9 december 2020
Om några månader höjs straffskatten för vanliga bilar med förbränningsmotor. Sedan kan det snart vara dags igen.

Nästan alla vanliga bensin- och dieselbilar fick rejält höjd fordonsskatt över en natt när det så kallade bonus/malus-systemet infördes 2018.

Drygt två år senare var det dags igen, när bilarnas utsläppssiffror började räknas ut med den betydligt tuffare WLTP-körcykeln.

Under 2021 vill regeringen rulla ut ett ännu skarpare bonus/malus-system. Bonusen för elbilar höjs till 70 000 kr, men vissa laddhybrider får sänkt bonus (eller ingen alls, när gränsen för bonusen sänks från 70 till 60 gram koldioxid per kilometer).

Samtidigt görs formeln för straffskatten om. Det innebär att bilköpare som väljer en vanlig bensin- eller dieselbil utan någon laddmöjlighet i vissa fall kan få betala över 10 000 kr om året i fordonsskatt under de första tre åren.

Nu flaggar Miljöpartiet för att bonus/malus kommer behöva skärpas ytterligare i takt med att fler och fler köpare väljer en laddbar bil.

– Vi kommer få ökade utgifter för bonusen, vilket gör att vi kommer smalna av den och samtidigt höja malusen, sa riksdagsledamoten Lorentz Tovatt (MP) under tidningen Dagens Industris event Stora mobilitetsdagen.

Höjningen ska enligt honom ske ”på ett långsiktigt sätt, i en trappa”. Några exakta siffror för hur hög den så kallade malusskatten kan bli i nästa omgång är inte klara.

Läs också: Så stor blir skattesmällen för vanligaste bilmodellerna

Nyheterna i bonus/malus

Regeringen vill skärpa bonus/malus-systemet. Tanken är att ändringarna ska träda i kraft 1 april 2021. Ändringarna gäller bara bilar som tas i trafik efter det datumet – om förslaget godkänns.

• Det så kallade koldioxidbeloppet för bilar som inte omfattas av bonus höjs med 25 kronor per gram, och samtidigt skärps gränserna som avgör vilken fordonsskatt bilen får.

• Det så kallade ”miljötillägget” för att höja skatten på dieselbilar blir dessutom kvar.

• Den nedre gränsen för när det förhöjda koldioxidbeloppet tas ut sänks från 95 till 90 gram per kilometer och gränsen för när den högre nivån på koldioxidbeloppet tas ut sänks från 140 till 130 gram per kilometer. Dessutom höjs beloppen.

• Det här får stora konsekvenser för några av Sveriges vanligaste bilar. Uträkningar som Vi Bilägare gjort på 37 olika modeller visar att de får mellan 20 och 120 procent högre skatt än i dag under de första tre åren. I kronor handlar det om mellan 560 och 5 610 kronor mer per år.

Läs mer om nyheterna här

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2020-12-09 13:34
stonebreaker

... och vad säger sossarna om det, får dom sitta på makten accepterar dom vilken politik som helst, från vänster till höger!

#9 • Uppdaterat: 2020-12-09 13:40
Kodiaq

Ja man orkar knappt reagera på idiotin.

Sen så har vi Greta som chefredaktör...tihi..

#a • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Ni som hoppas att mp försvinner med en borgerlig regering ska nog sänka era förväntningar en smula.

Mp säljer sig åt lika enkelt åt vänster som höger, visar det sig att högern vinner nästa val och de måste ha hjälp av mp i form av en vågmästarroll så ställer de självklart upp.
Givetvis mot diverse motprestationer och ministerposter så klart.

Viktigast för mp är nämligen inte höger/vänster utan den gröna ideologin.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.