Nästa artikel
Hårda kritiken: Här är riskerna med nya bonus/malus
Nyheter

Hårda kritiken: Här är riskerna med nya bonus/malus

Publicerad 30 november 2020
Högre straffskatt för bensin- och dieselbilar, och dyrare med förmånsbilar. Nu får de nya förslagen hård kritik från Bil Sweden.

Nästa år vill regeringen skärpa bonus/malus-systemet för att få fler bilköpare att välja en elbil och undvika modeller med enbart förbränningsmotorer.

Tanken är att höja elbilsbonusen från 60 000 till 70 000 kr. Samtidigt sänks bonusen för flera laddhybrider samtidigt som den förhöjda fordonsskatten under de första tre åren höjs rejält för många vanliga bilar med bensin- eller dieselmotor.

Nu går Bil Sweden ut med hård kritik mot förslaget. Branschorganisationen tror att nybilsförsäljningen kommer bromsa in och att andelen laddbara bilar ”parkerar sig” på 30 procent istället för att fortsätta öka. Dessutom finns risk för ryckighet och osäkerhet på bilmarknaden.

Att bilköpare som slagit till på en elbil dessutom kan tvingas betala tillbaka bonusen på 70 000 kr om bilen säljs inom fem år tror Bil Sweden ytterligare kommer bidra till att fler väljer en bensin- eller dieselbil – kanske en äldre modell som registrerades före bonus/malus och därmed kommer undan den förhöjda skatten.

Bil Sweden kritiserar också att lätta transportbilar, som redan i dag kan ha en fordonsskatt på 15 000–25 000 kr per år, drabbas ännu hårdare med det nya bonus/malus-systemet.

Vid sidan av bonus/malus-systemet vill regeringen genomföra flera viktiga förändringar när det gäller förmånsbilar, för att göra dem dyrare. Det tror Bil Sweden kommer minska antalet nya laddbara bilar på vägarna.

Läs också: Så stor blir skattesmällen för vanligaste bilmodellerna

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2020-11-30 17:05
Christoffer

Man kan inte bara belasta miljöpartiet för detta. Socialdemokraterna har valt själva att samarbeta med dem och hade inte gått med på några reformer de också kan ställa sig bakom. Socialdemokraterna har önskat att göra nybilsägandet till en klassfråga.

#9 • Uppdaterat: 2020-11-30 17:07
Carl Trefalt

Sänkt bonus på laddhybrider och en elbil får inte säljas för än efter 5 år. Stor risk att antalet sålda nya bilar minskar i antal.
Bonus/Malus är en jädra gryta!

#a • Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Gäst (ej verifierad)

Det många glömmer är att förslagen bygger på en överenskommelse mellan regeringspartierna, Centerpartiet och Liberalerna. Att MP ensamma skulle ha att göra med detta, är alltså en vanföreställning.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.