Nästa artikel
Utsläppsbovar kan få 500 000 kronor i straffskatt
Nyheter

Utsläppsbovar kan få 500 000 kronor i straffskatt

Publicerad 9 oktober 2020
Frankrikes nya lagförslag får det svenska bonus/malus-systemet att blekna.

Här i Sverige finns sedan några år ett bonus/malus-system som innebär att bilar med högre utsläpp har en förhöjd fordonsskatt under tre års tid. Systemet har fått kritik för att skatten blir onödigt hög på många av Sveriges populäraste bilar.

Nu förbereder Frankrike ett lagförslag som får den svenska straffskatten på törstiga förbränningsbilar att blekna, skriver Automotive News.

Planen är att höja malusskatten, alltså den förhöjda straffskatten, till 40 000 euro nästa år och sedan 50 000 euro 2022. Den straffskatten ska gälla bilar med högre koldioxidutsläpp än 225 gram per kilometer.

Den högsta skatten drabbar därmed de allra törstigaste bilarna som exempelvis Ferrari, Bentley, Porsche, Lamborghini och Mercedes AMG-modeller.

Redan i dag har Frankrike en högsta malusskatt på 20 000 euro och med det nya förslaget skulle den alltså mer än fördubblas. Regeringens mål är att driva köparna mot bilar med betydligt lägre utsläpp, och det är därför köpare av elbilar och laddhybrider får bonus.

Läs också: Så stor blir skattesmällen för vanligaste bilmodellerna

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-10-09 13:44
johafor

Inte en dag för tidigt, borde införts för länge sen.

#2 • Uppdaterat: 2020-10-09 13:48
K_Klabbe

Norges system producerar väl liknande summor i avgift vid köp av törstiga bilar. Det har de ju haft i decennier och är anledningen till att motorstarka bilar är relativt sällsynta där.

Nu säljs väl inte dessa modeller i några större volymer, men det finns väl egentligen ingen nackdel med sådana avgifter. Det är ju endast för nöjes skull dessa bilar finns.

#3 • Uppdaterat: 2020-10-09 13:59
L. Mäkinen

K_klabbe,
Ska inte folk med mindre plånbok ha möjlighet att ha nöjen?

#4 • Uppdaterat: 2020-10-09 14:26
Styggavargen

Zlatan bör nog inte flytta till Frankrike..

#5 • Uppdaterat: 2020-10-09 15:44
Optimus

Problemet är ju att vi försöker applicera samma syn och struktur som vi haft på fossilbilar även framåt när vi pratar elbilar. Inte många idag är beredda på att förändra sitt sätt att använda bilen. Jag skall minsann fortsätta att använda bilen på samma sätt framåt i tiden som jag gjort bakåt. Varje förändring protesterar jag emot, höjd malus, försämrade villkor för förmånsbil, kan inte köra lika långt med elbil som med fossilbil. Ja, det är ju bara att fortsätta rabbla upp. Ni förstår.
Kunde vi trycka på resetknappen i hjärnan och komma ut med en ny syn på bilanvändning hade varit skönt. Men nu får vi ta omvägen med straffskatter av olika slag för att komma dit som regeringarna vill. Tyvärr.

#6 • Uppdaterat: 2020-10-09 16:10
Petta

Optimus, jag trodde att regeringarna skulle göra som folket vill, är det inte det som kallas demokrati? ;)

#7 • Uppdaterat: 2020-10-09 16:12
Carl Trefalt

Är det rättvist.

#8 • Uppdaterat: 2020-10-09 16:25
K_Klabbe

L. Mäkinen, jo såklart, men problemet är ju att de släpper ut alldeles för mycket, alltså måste de begränsas på något sätt. Alternativet är väl totalförbud, även om det luktar lite "det ska vara lika dåligt för alla"-politik. Eller kanske ett kösystem, eller kanske någon slags koldioxidbudget för alla där man kan välja att lägga den på det man gillar? Skatter och avgifter är ju bara ett sätt att minska saker på, men det har ju såklart nackdelar.

#9 • Uppdaterat: 2020-10-09 16:30
Optimus

Ja Petta det har du rätt i. Ibland förstår inte folk sitt eget bästa ;-)

#a • Uppdaterat: 2020-10-09 17:17
Kodiaq

Förbud , straffavgifter , malus ..blaha blaha.
Det folket vill...det är dom som skriker högst som dom tar notis om , klimatnördarna dominerar.

Vanligt "folk" törs inte säga nåt utan knyter näven och betalar sina straffavgifter.

Det här har inget som helst att göra med demokrati !

Ren och skär tyranni..

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.