Nästa artikel
Bilfrågan: Skada av för mycket olja?
Bilfrågan

Bilfrågan: Skada av för mycket olja?

Publicerad 14 mars 2014 (uppdaterad 14 mars 2014)
"Har vid oljebyte blivit debiterad sex liter olja. Upptäckte i instruktionsboken att det bara ska vara 4,25 liter i denna modell. Kan motorn ha tagit skada på något sätt av detta?"

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:

Jag har en Saab 9-3 Sportcombi 1,8 t -06 som nu gått 7 300 mil. Varje år sedan 2008 har jag servat och bytt olja på Mekonomen-verkstäder och varje år blivit debiterad sex liter olja. Av en tillfällighet tittade jag i instruktionsboken igår och upptäckte då att det bara ska vara 4,25 liter i denna modell. Jag har alltså kört omkring med 1,75 liter för mycket olja i motorn! Kan den ha tagit skada på något sätt av detta? Det är tydligen fel uppgift i deras databas. Hur är ansvaret i denna fråga?

ÅJ

SVAR:
Trots modellbeteckningen är motorn i din bil på 2,0 liter och ska vid oljebyte fyllas med 6,0 liter olja. Den mindre mängden olja gäller för motorn 1,8i på 1,8 liter. Den risk man löper om för mycket olja fylls på är att oljeförbrukningen ökar vilket kan skada katalysatorn. Verkstaden har naturligtvis ett ansvar för att rätt mängd olja fylls i motorn.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Seat Leon ST1,5 eTSI 150 DSG7 FR

Tillverkningsland: Spanien.

Motor: Tvärställd 4-cylindrig rak bensinturbo. Cylindervolym 1 498 cm3. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 74,5/85,9 mm. 

Effekt/vridmoment: Max effekt 150 hk (110 kW) vid 5 000–6 000 v/min. Max vridmoment 250 Nm vid 1 500–3 500 v/min. Elmotor 13 hk (9,4 kW).

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sjuväxlad automat (dubbelkoppling). Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: 2 100 v/min.  

Hjulupphängning: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänk.

Hjul: Fälgbredd 7,5 tum. Däck 225/40 R18. (Original 205/55 R 16 på 6,0-tum bred fälg).

Styrning: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,2 m, 2,1 rattvarv.

Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms. 

Prestanda: Toppfart 221 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 8,7 s (fabriksupgifter).

Övriga versioner: Bensin: 1,5 TSI 130 hk, från 237 900 kr. Diesel: 2,0 TDI 150 hk, från 284 900 kr. Laddhybrid: från 349 900 kr.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2014-03-15 10:25
Bortom

@sackese
tack för ditt förtydligande.
Motoroljan kan endast ´förbrukas´ när cylindertätningarna (oljeringarna) är slitna. INGA andra möjligheter finns (förutom att man slår hål i motorblocket / oljetråget).
Alla ni andra som tror på nåt annat får lov att kolla hur en bilmotor ser ut / hur den funkar.
Ta inte illa upp men det är skrämmande hur mycket okunskap som florerar ...

#9 • Uppdaterat: 2014-03-15 13:24
Pensionären

Bortom,
Nu ska du nog tagga ned litet. Läs på om vevhusventilation och den oljedimma som finns i vevhuset.

#a • Uppdaterat: 2014-03-15 13:45
duccedriver

Okunskap Eller inte, för mycket olja ger högt vevhustryck, samma som slitna kolvringar ger, då tar oljan vägen via vevhusventilationen in i insuget/luftrenaren.
Om det då blir stopp i ventilationen, vilket är troligt, den är ju avsedd för gaser, inte väldigt fet oljedimma, kommer övertrycket troligen att slå ut svagaste punkten, en packbox, att oljestickan ploppar loss för att gaserna ska komma ut är inte heller ovanlig, även vid täppt ventilation.
Om man hypotetiskt skulle hälla i så mycket olja att vevhuset blir fullt, skulle bortoms teori hypotetiskt kunna inträffa, men startmotorn skulle inte orka dra runt motorn.
(man kan inte komprimera vätska i en bilmotor)
En och en halv liter, går troligen upp i rök, men jag hade ju tömt motorn om jag var osäker!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.