Nästa artikel
Bilfrågan: Har vi lag på halvljus?
Bilfrågan

Bilfrågan: Har vi lag på halvljus?

Publicerad 13 mars 2014 (uppdaterad 13 mars 2014)
”Är det lag på halvljus eller har den slopats i och med nya bilars LED-ljusramper och släckta bakljus?” Vi Bilägare svarar.

FRÅGA: I Vi Bilägare nr 15 talade man om ljusomställarens läge i en Subaru. Vid läge Auto säger importören att det endast ska användas i länder som inte kräver halvljus på dagen. Har vi i Sverige lag på halvljus vid dagsljus eller har denna slopats när nya bilar utrustas med LED-ljusramper fram och släckta bakljus?

SVAR: I Sverige gäller fortfarande ”halvljuslagen” som infördes den 1 oktober 1977 och har sen dess bidragit till ökad trafiksäkerhet. Föreskriven belysning ska alltid vara tänd vid färd på väg. Halvljuset får ersättas av varsellyktor eller dimstrålkastare i dagsljus med god sikt. 35 år senare kom övriga Europa ikapp oss och insåg att belysning dagtid gör att fordon upptäcks tidigare. Obligatoriska varsellyktor införs för nya biltyper som EU-typgodkänns från våren 2011. Tyvärr tog man inte hänsyn till att inkopplade baklyktor är väsentliga för säkerheten. Skymningssensor och nederbördssensor för automatisk tändning av halvljus och baklyktor är inte ännu obligatoriska och vi människor glömmer så lätt. Det börjar bli allt vanligare att man i skymning, dimma eller tät nederbörd kommer ikapp bilar som är helt mörklagda baktill, och det är nya bilar som blivit EU-typgodkända med obligatoriska varsellyktor, utan inkopplade bakljus.

Belysningsomkopplaren har ett läge ”Auto” om bilen är utrustad med skymningssensor/nederbördssensor som anpassar belysningen till rådande ljus- och väderförhållanden. Funktionen är normalt följande: varsellyktor (dock utan bakljus på nya EU-typgodkända bilar) lyser i dagsljus med klar sikt. Halvljuset och baklyktorna tänds automatiskt när ljusförhållandena blir sämre eller vid nederbörd. Med belysningsreglaget i läge ”Auto” riskerar man alltså inte att glömma slå på halvljus och därmed tända upp baklyktorna när sikten blir sämre. I dag finns ingen anledning att välja en ny bil som saknar denna funktion.

 

Bo Göingberg, Transportstyrelsen

Diskutera: Borde det vara lag på att bakljusen ska vara tända även vid dagsljus?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-03-13 09:46
LML

Naturligtvis ska även bakljusen vara tända, EU gubbarna hade nog otur när de tänkte att det räcker med ett par dioder där fram...
Har svårt att tänka mig att ett par extra dioder i bakljusen drar så mycket ström att det påverkar förbrukningen.

#2 • Uppdaterat: 2014-03-13 10:59
Hackenbush

Lagen innefattar inte att bakljus skall vara tänt i dagsljus så det är inget att klaga på.
Om man har varselljus, dimljus eller halvljus duger fint vilket som

#3 • Uppdaterat: 2014-03-13 11:12
Janne G

En hypotetisk fråga. Är det tillåtet att köra dagtid med vanligt halvljus fram och ingenting alls bak?

#4 • Uppdaterat: 2014-03-13 11:16
1storstark

Tändning av = allt släckt. Tändning på = halvljus / helljus med baklyse på. Möjlighet att släcka allt med strömbrytaren, är fortfarande den enklaste och mest funktionella lösningen. Fanns på SAAB redan 1968!

#5 • Uppdaterat: 2014-03-13 11:20
Bosse1

Anledningen till varför frånvaron av bakljusen finns är för att det ursprungliga lagförslaget inte ville godkännas av en del länder som aldrig haft något ljus på bilarna överhuvudtaget dagtid. Lagförslaget fick skrivas om och till slut gick alla EU-länder med på förslaget och då blev det denna jämkning med enbart varselljus i någon form dagtid.

Under mörker var det ingen som hade något emot fullt halvljus och att baklyktor skulle vara tända. Automatiken är inget krav och då glömmer vi ju. Något de inte tänkte på är att om instrumentbelysningen aldrig hade varit tänd med enbart varselljus hade de som glömmer slå på halvljuset när det blir mörkt minskat markant för ser man inte instrumenten så vrider man nog på halvljuset och får ljus på instrumenten.

#6 • Uppdaterat: 2014-03-13 11:23
Bosse1

Janne G "En hypotetisk fråga. Är det tillåtet att köra dagtid med vanligt halvljus fram och ingenting alls bak?"

Det borde inte vara något problem för så länge det är ljust ute så är det enda kravet minst varselljus fram.

#7 • Uppdaterat: 2014-03-13 11:58
Mr.Wheeler

@Bosse1: Nej, det är inte tillåtet. DRL utan bakljus är enbart tillåtet på helbilsgodkända bilar levererade efter februari 2011.

#8 • Uppdaterat: 2014-03-13 16:25
argotik

Min erfarenhet är att yrkeschaufförer ( Läs taxichaufförer ) är de sämsta på detta!
Men det skamliga är att gör polisen utandningsprov så gör man enbart detta och inget annat. Största felet ligger hos trafikverket som inte arbetar för en säkrare miljö på våra vägar. Det är faktiskt inte vare sig dyrt eller bortkastat att använda sig av televisionen.

#9 • Uppdaterat: 2014-03-13 16:52
Tommy 963

EU tänker till och lagstiftar, resultatet ger trafikfaror på vägarna. Vi borde ge dem mer att bestämma om. NOT.

#a • Uppdaterat: 2014-03-13 17:44
hultarn

Att de i vissa länder föredrar att köra utan ljus, borde ju inte medföra att nya bilar i alla EU kör runt utan bakljus när det mörknar.

Man ser ju (knappt..) bilar varje dag utan bakljus i halvmörkret!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.