På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
FRÅGA:
Jag kör som de flesta i dag en framhjulsdriven bil och vid däcksbytena vår och höst växlar jag fram- och bakdäcken för att på detta sätt jämna ut slitaget.
Det innebär att jag sätter de mest slitna däcken, som har suttit på framhjulen, bak även om skillnaden vanligtvis är ganska liten för privatbilister som kör vanliga körsträckor. Jag sätter alltså de "sämsta" däcken bak. Men de käcka råden som kommer varje höst lika säkert som att löven faller säger tvärs om.
Om folk skulle göra som det rekommenderas skulle däckhandlarna sälja däck två åt gången och inte fyra. Dessutom skulle man senare hamna i den situationen att man har olika typer/modeller av däck fram och bak då det vid nyinköp till framhjulen knappast finns kvar av de modeller som suttit bak hela tiden och slitits minst och långsammast. Vi pratar om många år för en normalbilist då däcken håller förvånansvärt länge idag.
Så, när ska man inse verkligheten och sluta med de i de flesta fallen galna råden? Däckbranschen vill sannolikt att vi ska byta alla fyra däck varje år men det sätter familjeekonomin stopp för så jag forsätter med mitt växelbruk!
Ulf Johnsen
SVAR:
Bara för att bilen är framhjulsdriven behöver det inte betyda att framdäcken slits mest. Vissa bilar har spårstabiliserande toe-in på bakhjulen vilket ökar däckslitaget och gör att bakdäcken kan slitas mer. Växlar man placering på fram- och bakdäck bör man kunna hålla ett jämnt slitage på samtliga däck.
Skulle en betydande skillnad finnas i mönsterdjup ska alltid de bästa däcken placeras bak. Detta av den enkla anledningen att de flesta förare har lättare att hantera bilen om framhjulen tappar greppet än om samma sak händer med bakhjulen.
Moderna bilar hjälper till med korrigering via ESP och detta har i någon mån minskat betydelsen av däckens placering. Å andra sidan fungerar både ABS och ESP bäst om däcken är så lika som möjligt.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Bästa däcken fram eller bak?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Att det ska vara så svårt, visst att skifta hjulen gör jag också men jag sätter alltid de bästa bak i alla fall. Och so what, att just exakt samma modell inte finns om du bara köper två. Det gör inte så stor skillnad om du byter på samma axel, håller dig till samma märke eller inte helt plötsligt köper några kassa ryska eller kinesiska däck.
Varför man ska ha de bästa bak är lätt att prova.
Ta en vanlig dart pil och ryck bort fjädrarna, försök nu kasta pilen och träffa något.
Precis samma är det med en bil/MC, stabiliteten sitter bak precis som en pil. Ta bort stabiliteten och det kan går illa eller i alla fall svårt, ett antisladd system kan inte trolla det finns gränser för dessa också.
Finns flera exempel i bilvärlden med instabila bilar som behövde hjälp för att bakändan inte orkade hålla emot, Smart, olika bredd fälgar fram/bak samt ESP, A-klass helt omarbetat chassie ändrad spårvidd frambak samt ESP, första gen Audi TT omarbetat chassie extra spoilers bak och ESP.
Bra grepp bak är en förutsättning för stabil bil och säker körning oavsett ESP eller inte, sen ställ er frågan om du åker av vägen vad är bäst att tappa greppet fram och krocka med fronten först eller sladda runt och krocka med sidan eller baken först? En hint, var tror du bilen är stabilast och krocken händer längst ifrån dig?
Majoriteten av förare och experter anser att bästa däcken ska vara bak, just av den anledningen som Fredde anger i sista stycket.
Det är alltid bättre att ta en smäll framifrån än från sidan.
Sen finns det ju alltid dom ska tycka precis tvärtom, så även här. Å andra sidan finns det en "Flat earth society" som fortfarande hävdar att planeten jorden är platt...
Däremot har jag aldrig varit med om att bakdäcken slits mer än framdäcken på en framhjulsdriven bil som Bengt skriver.
Då största tyngden ligger på framhjulen, största (nästan all) bromsning sker med framhjulen och all acc sker med framhjulen, lär det vara högst unikt att bakdäcken ändå slits ut före....
Det finns INGEN chans att på en framhjulsdriven bil ska bakdäcken slitas mer p.g.a.hjulinställningen. Bengt får lov att omvärdera sina kunskaper i ämnet.
Fästet ´bak´ har mest betydelse när man kör aggressivt... om man kör som en vanlig människa då ska man ha däck med mest mönster fram (gäller framhjulsdrivna bilar)... ty fästet (att kunna ta sig vidare) är viktigare än kurvtagningsegenskaperna.
Bortom: precis tvärtom. När du kör normalt och bilen vattenplanar på våra utslitna vägar, så har du större glädje av bästa däcken bak än fram. Precis av den anledningen som Fredde pekar på: stabiliteten.
@Hultarn och @Bortom
Volvo V70 har en Extremt negativ camber bak för att vara en bruksbil.
Detta gör att bakdäcken faktiskt blir kassa innan framdäcken, märk att hela däcket inte blir utslitet utan bara insidan.
Denna vinkel var man tvungen att använda sig av, annars blev bilen lite för intressant att köra i högre hastigheter...
så jo, det är vanligare än ni tror..
Bortom @ Om man vill köra aggressivt sätter man de bästa däcken fram och dessutom väljer en bakhjulsdriven bil. Det senare är inte så enkelt så därför blir det dubbelt angeläget med de bästa däcken fram på mina numera framhjulsdrivna bilar.
Inget är så frustrerande som när man vill/behöver få ut bakändan i en kurva och det går rakt fram. Om man i förhållande till greppet råkar kommer in för snabbt i kurvan är det skillnaden mellan diket eller vägen.
Det här har det ju tjatats om i flera år.
Jag tillhör den generation som i flera år körde på slicks året runt och vi lärde oss en del.
Jag skulle aldrig drömma om att sätta bästa däcken bak!
Vattenplaning är bland det otäckaste jag vet.
Jag har aldrig råkat ut för vattenplaning på bakhjulen, däremot fram, t.o.m. på terrängbilar med grovt mönstrade däck!
Varje vår köper jag två nya däck som monteras på framhjulen och fjolårsdäcken hamnar då bak.
Att jag sätter de nya däcken fram är för att jag vill undvika vattenplaning som annars kan ske för framhjulen vid kurvtagning. Lite släpp bak vid gaspådrag på våt vägbana är knappast ett problem jämfört med vattenplaning med framhjulen i kurva.
Det verkar som om det saknas forskning på området (åsikter och attityder saknas som vanligt inte).
jag tycker då att det är mycket bättre att köpa två däck i taget, än att få en asfet faktura helt plötsligt, och om man kör lugnt då hinner ju gummit bli gammal så att man har dåligt grepp runt om så det har sina fördelar att ha sämsta däcken på drivhjulen.
Nu har jag dock tvärt om på min framhjulsdrivna bil (ena anledningen är just nu olika dimensioner)
förra våren hade jag dom bästa däcken bak, det slutade med att jag var sjukt nära att köra in i betongsuggor, vid "panikbroms" är nästan all bromsverkan på framdäcken, så det blev en rejäl tankeställare, samma dag beställde jag två nya "Ultra high performance" däck (ifrån Tyskland annars hade det väl blivit dyrt)
Detta har gjort underverk för broms förmågan och även skönt att kunna trycka gasen i botten utan att det spinner.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.