Nästa artikel
Bilfrågan: Varför bästa däcken bak?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför bästa däcken bak?

Publicerad 12 mars 2014 (uppdaterad 13 mars 2014)
"Jag sätter de sämsta däcken bak. När ska man inse verkligheten och sluta med de galna däckråden? " Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Jag kör som de flesta i dag en framhjulsdriven bil och vid däcksbytena vår och höst växlar jag fram- och bakdäcken för att på detta sätt jämna ut slitaget.

Det innebär att jag sätter de mest slitna däcken, som har suttit på framhjulen, bak även om skillnaden vanligtvis är ganska liten för privatbilister som kör vanliga körsträckor. Jag sätter alltså de "sämsta" däcken bak. Men de käcka råden som kommer varje höst lika säkert som att löven faller säger tvärs om.

Om folk skulle göra som det rekommenderas skulle däckhandlarna sälja däck två åt gången och inte fyra. Dessutom skulle man senare hamna i den situationen att man har olika typer/modeller av däck fram och bak då det vid nyinköp till framhjulen knappast finns kvar av de modeller som suttit bak hela tiden och slitits minst och långsammast. Vi pratar om många år för en normalbilist då däcken håller förvånansvärt länge idag.

Så, när ska man inse verkligheten och sluta med de i de flesta fallen galna råden? Däckbranschen vill sannolikt att vi ska byta alla fyra däck varje år men det sätter familjeekonomin stopp för så jag forsätter med mitt växelbruk!

Ulf Johnsen

SVAR:
Bara för att bilen är framhjulsdriven behöver det inte betyda att framdäcken slits mest. Vissa bilar har spårstabiliserande toe-in på bakhjulen vilket ökar däckslitaget och gör att bakdäcken kan slitas mer. Växlar man placering på fram- och bakdäck bör man kunna hålla ett jämnt slitage på samtliga däck.

Skulle en betydande skillnad finnas i mönsterdjup ska alltid de bästa däcken placeras bak. Detta av den enkla anledningen att de flesta förare har lättare att hantera bilen om framhjulen tappar greppet än om samma sak händer med bakhjulen.

Moderna bilar hjälper till med korrigering via ESP och detta har i någon mån minskat betydelsen av däckens placering. Å andra sidan fungerar både ABS och ESP bäst om däcken är så lika som möjligt.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Bästa däcken fram eller bak?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2014-03-12 15:51
Klarsyn

Varje vår köper jag två nya däck som monteras på framhjulen och fjolårsdäcken hamnar då bak.
Att jag sätter de nya däcken fram är för att jag vill undvika vattenplaning som annars kan ske för framhjulen vid kurvtagning. Lite släpp bak vid gaspådrag på våt vägbana är knappast ett problem jämfört med vattenplaning med framhjulen i kurva.

#9 • Uppdaterat: 2014-03-12 16:29
joja

Det verkar som om det saknas forskning på området (åsikter och attityder saknas som vanligt inte).

#a • Uppdaterat: 2014-03-12 17:24
MrPontus

jag tycker då att det är mycket bättre att köpa två däck i taget, än att få en asfet faktura helt plötsligt, och om man kör lugnt då hinner ju gummit bli gammal så att man har dåligt grepp runt om så det har sina fördelar att ha sämsta däcken på drivhjulen.

Nu har jag dock tvärt om på min framhjulsdrivna bil (ena anledningen är just nu olika dimensioner)

förra våren hade jag dom bästa däcken bak, det slutade med att jag var sjukt nära att köra in i betongsuggor, vid "panikbroms" är nästan all bromsverkan på framdäcken, så det blev en rejäl tankeställare, samma dag beställde jag två nya "Ultra high performance" däck (ifrån Tyskland annars hade det väl blivit dyrt)
Detta har gjort underverk för broms förmågan och även skönt att kunna trycka gasen i botten utan att det spinner.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.