Nästa artikel
Ny däckteknik motverkar slitage
Nyheter

Ny däckteknik motverkar slitage

Publicerad 15 januari 2014 (uppdaterad 16 januari 2014)
Däck blir allt sämre i takt med att mönsterdjupet minskar, men Michelin har utvecklat en ny teknik som ska motverka slitaget.

 

Tekniken kallas EverGrip och den omfattar tre delar. För det första har Michelin tagit fram en ny typ av gummiblandning som bland annat innehåller solrosolja.

För det andra är däcket uppbyggt på ett nytt sätt. När vanliga däck slits blir mönstret smalare, men på Michelins nya däck ska mönstret i stället bli bredare.

Och för det tredje har däcket två uppsättningar mönster. Det andra är gömt under det första och extramönstret börjar användas först när det översta är slitet.

Tack vare de åtgärderna ska det nya däcket prestera lika bra slitet som nytt, i alla fall enligt Michelin, som lämnar en garanti på nästan 10 000 mil när det nya däcket börjar säljas i USA senare i år. Om och i sådana fall när däcket kommer till Sverige är oklart.

Klicka på videofönstret ovan för att se en informationsfilm från Michelin.

Diskutera: Vad tycker du om Michelins nya däck?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2014-01-16 11:33
Raphael

Michelin har haft dubbla mönster (mönster i två olika nivåer) i flera år, särskilt för vinterdäcken. Redan första Michelin Alpin-däcket för många många år sedan, kan det vara 20 år sen?, visade ett nytt mönster med fler sajpningar när däcket var slitet till hälften - detta för att till viss del kompensera för det grundare mönstret.

#9 • Uppdaterat: 2014-01-16 14:54
S-E S

Men, det gäller att ha koll på däcken så att de inte snedslits. Annars är investeringen nära meningslös.
för sådär 50-60 år sedan körde man upp till 10 000 mil på Michelin-X däck. Det var då det!

#a • Uppdaterat: 2014-01-16 16:32
Roy J

Som S-E S är inne på så hade Michelin länge ett rykte som slitstarka däck. Sen kom däckstester igång på allvar och intresset för även väggrepp ökade.
Tror av skäl som Bortom redan anfört att däcket får det svårt i Europa.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.