Nästa artikel
Däcktest 2013: Dubbdäck
Däcktest

Däcktest 2013: Dubbdäck

Publicerad 21 oktober 2013 (uppdaterad 22 oktober 2013)
Nya krav på dubbdäck har gjort att tillverkarna valt olika vägar i jakten på grepp och minskat slitage på vägbanan. Vi har testat åtta av de bäst säljande dubbdäcken i en mängd utslagsgivande moment.

Nu skärps kraven på vinterdäck. Nytillverkade produkter måste ha färre dubbar eller klara ett nytt vägslitagetest. Det innebär att dubbdäck som tillverkas efter den 1 juli 2013 inte får ha fler än 50 dubbar per meter rullomkrets.

För den vanligaste dimensionen – 205/55 R16 – innebär det högst 96 dubbar jämfört med tidigare 130. Slitagetestet – som mäter partikelutsöndringen efter överkörningar på ett antal stenar som sedan vägs – möjliggör dock användandet av fler dubb så länge inte slitaget överskrider de skärpta gränsvärdena.

Miljön är alltså i fokus och tillverkarna har valt att satsa på olika lösningar i sin strävan att dels nå bra testresultat, dels klara miljökraven.

Vi har testat vad åtta storsäljare går för i följande moment: bromsning på is, start på is, bromsning på snö, start på snö, grepp i snöslask, bromsning på våt väg, bromsning på torr väg. Resultaten ger en samlad bedömning för att kunna utse en testvinnare.

De här dubbdäcken ingår i testet:

Bridgestone Blizzak Spike 01
Continental ContilceContact
Dunlop Ice Touch
Goodyear Ultra Grip Ice Artic
Hankook Winter i Pike RS
Michelin X-Ice North 3
Nokian Hakkapeliitta 8
Pirelli Ice Zero

Klicka här för att köpa testet av dubbdäck i smidigt PDF-format (30 kronor).

Testinformation

Modeller i det här testet:

Bridgestone Blizzak Spike 01 Continental ContilceContact Dunlop Ice Touch Goodyear Ultra Grip Ice Artic Hankook Winter i Pike RS Michelin X-Ice North 3 Nokian Hakkapeliitta 8 Pirelli Ice Zero

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Länkar

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.