Continental introducerar nu något de kallar för ContiSilent. Detta innebär att ett däck får en beläggning av skumplast på insidan, något som gör att ljudvågorna som skapas då däcket rullar dämpas avsevärt.
Däcktillverkaren hävdar att ljudnivån inne i kupén blir upp till nio decibel lägre om bilen är försedd med ContiSilent i stället för traditionella däck utan detta invändiga skum.
Själva däcken är alltså helt traditionella, bortsett från den fabriksmonterade skumbeläggningen, och detta innebär att prestandan i övrigt varken blir bättre eller sämre. Inte heller ska det vara mer eller mindre komplicerat att montera ContiSilent-däck på fälgarna jämfört med däck utan tekniken.
Audi ska ha den nya tekniken från Continental på sina modeller RS 6 Avant och RS 7 Sportback. I dessa fall är det däcken som kallas ContiSportContact 5 P som kommer att förses med skumgummit.
Diskutera: Vad tror du om Conti Silent?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nio decibel? Jag finner det högst osannolikt. Om det var resonans i luftrummet mellan däck och fälg borde väl däcken vara tystare ju lägre profil de har?
Möjligen kanske de kan sänka ljudet med någon procent och då det fina vinande typen av ljud som kan uppkomma på slät asfalt.
Här i Sverige där vi åker på extremt grov asfalt är det snarare gummit i sig som för vibrationer vidare genom däcksidorna. Alla som åkt på run-flat-däck vet vad jag menar.
Runflatdäcken torde då vara det som skapade iden om ett tyst däck. Kommer att vara intressant att prova när de kommer. Tyvärr sliter mina Subaru däcken så långsamt så det kommer nog att ta några år...
När man gör en mätning av ljudnivå är det viktigt att ange avståndet till källan. Men rent generellt kan man säga, att om man sänker ljudnivån med 10 dB(A), sänks ljudnivån med 50 %!! Jag har svårt att tro, att ett skumgummiinlägg i ett däck kan åstadkomma detta!! Resonansljud är mycket svåra att "dämpa" bort!
Hundter: hade samma fundering när jag såg uppgiften 9 dB, det är väldigt mycket. Som sagt: hur har de mätt det?
Nja, jag är skeptisk.
Har inte Pirelli samma typ av däck på gång?
Men jag ansluter till de skeptiska. Jag tror att det är överdrivet med nio dB.
Det talas mycket om vikt när det gäller bilar och ljuddämpning innebär oftast viktökning. Det vore intressant att höra vad detta däck väger.
Om vikten ökar på ofjädrad del måste man kompensera något annat sätt för att bibehålla prestanda.
Blir det både Continental och Pirelli som levererar till Audi?
http://www.teknikensvarld.se/2013/07/25/41840/audi-rs6-och-rs7-far-tysta-pirelli-dack/
Jag kommer att klistra ett par tvättsvampar eller fylla med frigolitkulor och testa ...
Skumgummi?
Ska man dämpa ut lågfrekvent ljud, som det ju mest är tal om, så krävs tyngd. Det gäller även beträffande vibrationsdämpning, om än inte i lika hög grad.
Så inne i bilen tvivlar jag starkt på att åtgärden ens kommer att märkas över huvud taget.
Står man däremot en bit från vägen så är det mest högfrekventa komponenter, men de torde mest komma från mönstret. Kan man dämpa ut vibrationerna i däcksulan, så visst. Men med skumgummi?
Om man tror att luftmassan inne i däcken har någon väsentlig betydelse - vilket jag betvivlar - så kan man ju testa med att pula i lite mineralull. Det är värmetåligt och väger inte så mycket. Upp till var och en att testa.
Man kan ju förstås placera skumgummit utanpå däcken så blir det väldigt tyst - bortsett från smällarna och plåtskramlet från alla kollisioner. Sen blir det verkligt tyst.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.