Nästa artikel
Toyota satsar på vätgas – här är första bilen
Vi Bilägares illustration

Toyota satsar på vätgas – här är första bilen

Publicerad 10 oktober 2013 (uppdaterad 11 oktober 2013)
Som första bilföretag i världen planerar Toyota att börja serietillverka vätgasbilar. Första modellen blir en sedan som i storlek ligger strax under Mercedes E-klass. Här är vår illustration.

Vätgasbilar i serieproduktion redan inom några år. Det är ambitionen hos Toyotas utvecklingschef Katsyhiko Hirose, som i flera intervjuer förklarat att han på sikt vill fasa ut den  konventionella förbränningsmotorn.

Enligt planerna ska Toyota bli den första tillverkaren som tar steget från handtillverkade vätgasbilar i små serier till att använda tekniken i serieproduktion. Först ut blir en modell som i storlek ligger strax under Mercedes E-klass, där bränslecellen sitter mellan framsätena och batterierna under lastutrymmet bak.

Toyota kan tänka sig att initialt bygga mellan 20 000 och 30 000 exemplar per år av sin vätgasmodell, förutsatt att efterfrågan finns.

Det stora problemet med vätgasen är möjligheten att tanka bilarna – en stor förändring av infrastrukturen krävs innan de kan användas till vardags.

I billandet Tyskland ska det exempelvis finnas 50 vätgasmackar år 2015, men det skulle behövas närmare 2 000 för att vätgasbilen ska kunna fungera som ett realistiskt alternativ till en konventionell bil. Trots det är Toyotas utvecklingschef optimistisk inför vätgassatsningen.

Bilarna blir dyra, priset hamnar runt 700 000 kronor, och projektet beräknas inte ge vinst under den första tiden.

Diskutera: Vad tycker du om Toyotas satsning på vätgasbilar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2013-10-11 06:53
mcregor (ej verifierad)

Jag antydde det i ett tidigare inlägg och S-E-S tog frågan vidare angående framställningen av vätgas. Visst finns det alternativa sätt men sen kan man fråga sig hur ekonomiska dessa är.... Jag tror ändå att elektricitet för Sveriges vidkommande framställs energieffektivare på våra konventionella sätt via t ex vattenkraft - för det är ju elektricitet som till slut skapas även i dessa bilar om jag fattat det rätt. Den fördel som vätgasen kan ge är ju i så fall främst längre räckvidd men säkerligen till ett avsevärt högre kilometer-pris. Men vätgas är ju nåt som skulle kunna hanteras inom oljeindustrin så dom är säkert mycket mera intresserade av den lösningen än av elbilar som uteslutande drivs via en ackumulator som laddas i vägguttaget.

#9 • Uppdaterat: 2013-10-11 07:55
Mistro

Det är inte utan att man blir lite mörkrädd när man förstår vilken enorm satsning som krävs för att göra en förändring.
Denna satsning är det heller ingen som gör frivilligt utan garantier på att det hela skall gå med vinst.
Miljön kommer i den här såpan inte som nr1.
Givetvis har det ju satsats stora pengar för att få fram dessa bilar men i sammanhanget är det ändå en liten slant.
Det läggs ner åtskilliga Miljarder varje år hos varje tillverkare för att utveckla nya bilar med förbränningsmotorer liksom det investeras astronomiska belopp i oljeindustrin.
Bara betänk kostnaden för att anlägga en enda bensinmack eller vilka årliga kostnader som en oljerigg har.
Hur kommer sen oljan till macken o.s.v
Frågor och kostnader som ingen bryr sig om men allt prat om andra alternativ förkastar vi gärna väldigt snabbt i samma stund som vi hör prislappen på fordonet. ( varför ändra på något som fungerar ? ..tänker vi )
Vi har som små individer väldigt liten möjlighet att påverka vad de stora jättarna skall göra och vi kan inte göra något åt det utan vi måste köpa de produkter som finns.

20,30 eller ens 50.000 nya vätgasbilar om året kommer inte att förändra mycket ...

Inser att jag inte hinner se den dagen då de här bilarna är vanligare än de vi har idag.

#a • Uppdaterat: 2013-10-11 08:37
PREVIA

Toyota och Honda leasade ut vätgasbilar redan 2002 så som Hyundai nu gör och bland annat Ford och Nissan tillverkade vätgasbilar på licens från Toyota. Toyotas tekniska chef i USA förklarade tidigare att det behövdes bara ett antal underverk för att vätgasbilar skulle bli vanliga på våra vägar. Ett av underverken var att bilarna behövde bli billigare än dåvarande en miljon dollar per styck och att tankställen och distrubution av vätgasen som kostade enorma summor vart billigare.
"And neither company is ignoring hydrogen fuel cell technology, either. In 2002, Toyota and Honda were the first to begin leasing fuel cell vehicles in California."

Sedan måste vätgasbilarna ha ett hyggligt stort batteri för att klara effekttoppar om inte bränslecellen skall vara onödigt stor och dyr.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.