Nästa artikel
AutoIndex 2010: Pris eller kvalitet?
AutoIndex

AutoIndex 2010: Pris eller kvalitet?

Publicerad 15 oktober 2010 (uppdaterad 20 oktober 2010)
Varför köper man ett visst bilmärke? Är det priset som lockar, eller kanske generösa garantier? Eller är det enbart kvalitetsryktet eller känsla av status som ligger bakom beslutet? Vi Bilägares AutoIndex-undersökning ger besked.

I grund och botten handlar ett bilköp om att finna formeln ”mest bil för pengarna” utifrån sina egna behov och preferenser. Här råder delade meningar om vad som blir rätt.

På vårt provocerade påstående om att ”bilpriset är viktigare än bilens kvalitet” svarade majoriteten att de tog avstånd från det sättet att förhålla sig, allra mest de som kör Mercedes, Subaru och Audi. Dessa ägare kan tyckas vara minst priskänsliga, de har fattat beslut utan att i första hand tänka på priset.

Japanska bilägare minst priskänsliga
Bland dem som äger japanska bilar är utöver Subaruägarna också Honda-, Toyota- och Mazdaägarna till synes mindre priskänsliga, åtminstone i relation till dem som valt Suzuki eller Mitsubishi.

Av undersökningen att döma har det också mer blivit en balansfråga för Volvoägarna om pris och kvalitet än exempelvis för Saab- BMW- och Audiägarna.

De sydkoreanska tillverkarna Hyundai och Kia samt Ford lockar i större utsträckning sina ägare med priser – och garantier. Här blir påståendet om prisbildens inverkan för beslutet inte lika självklart ett avståndstagande.

Landets bilägare ställer generellt inte upp på påståendet, men medan vissa ägare så gott som helt tar avstånd från det så finns det andra som erkänner att prissättningen är av mer avgörande betydelse.

– Egentligen är det inte konstigt att de som köper billigare bilar värderar prissättningen högre, säger Anders Parment, ekonomie doktor, som forskar om konsumentbeteenden, bland annat i bilbranschen, vid Stockholms universitet.

– Men det finns också en annan aspekt, image och självbild. Den som skaffar en dyrare bil investerar också en hel del prestige i bilköpet.  

Rätt affär
Tidigare undersökningar har visat att bilägarna generellt är nöjda med sina bilköp, åtminstone utåt sett.  

– Den som köper en bil för 400 000 kronor är känslig för vad andra tycker om bilen, säger Anders Parment.

– Det kan få som konsekvens att man tar varje tillfälle att uttrycka att man är mer nöjd än man faktiskt är. Det finns dels en besvikelse i att upptäcka att den dyra bilen inte är felfri och dels en besvikelse i att omgivningen inte ger den bekräftelse som man förväntat sig.

Typfallet, enligt Anders Parment, är att ägaren till en dyr bil i större utsträckning håller inne med hur dyrt det ibland kan bli på service, och i stället pekar på att ”det är ett normalt underhåll”.

– De som köper billigare bilar är individer med lite prestige och förväntningar av bilköpet. Men trots att man beskriver att priset är viktigare än kvaliteten blir man ändå irriterad på fel och problem. I typfallen berättar här gärna individen hur dyrt det blir med en 9 000 mila-service och andra oväntade reparationer, och lägger till ”där rök den planerade semestern”.

Valet av bil handlar i slutändan trots allt om att kunden utifrån sina resurser och behov gärna vill känna att han eller hon gjort rätt affär och därmed fått ”mest bil för pengarna”.

Klicka på bilden i högerspalten för att se grafik.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2010-10-15 13:51
simon_d (ej verifierad)

"Aldrig mer Toyota" - hur gick det med din annons på blocket? Kunde allrig hitta någon bil till salu på blocket som svarade till din beskrivning.

#9 • Uppdaterat: 2010-10-15 14:30
Lupo3L (ej verifierad)

Jag håller med Dig i ditt resonemang Jes.
Jag kommer aldrig att köpa en NY bil.
Man får mycket mer bil för pengarna om man köper en bättre begagnad istället.

#a • Uppdaterat: 2010-10-15 15:23
jarl s (ej verifierad)

Låg kvalité typ franskt eller Saab blir ofta dyrt i längden...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.