Nästa artikel
AutoIndex 2010: Skillnader i kommunikation
AutoIndex

AutoIndex 2010: Skillnader i kommunikation

Publicerad 5 oktober 2010 (uppdaterad 18 november 2010)
Kia erbjuder sjuårig nybilsgaranti och säljer som aldrig förr. Men samtidigt bygger också ett trygghetspaket upp förväntningar. I ägarundersökningen AutoIndex ser vi att Kias kunder inte varit rakt igenom helnöjda.

Tack och hej efter avslutad affär? Nej, så ska det inte funka.

En genomförd affär ska i stället vara början på en lång relation. Återförsäljarens ambitioner att lägga fokus på sin kund också efter köpet är av avgörande betydelse för att skapa lojalitet.

Här handlar det inte enbart om envägskommunikation. Det är en sak att förse sina nyblivna kunder med uppdaterad information, lockelser med kampanjer, speciella erbjudanden och en annan att hantera kunden på rätt sätt vid reklamationer eller andra frågeställningar.

Vi Bilägares läsare ger ofta exempel på att kundsupporten, via telefon eller mejl, fungerar bristfälligt hos många bilföretag. Det är vanligt att det riktas kritik mot att det är svårt att komma fram via telefon och att svaren på frågorna uteblir.

Tydliga garantier
Subaru, Toyota, BMW, Audi och Renault är bäst på att hantera den här kommunikationen, enligt ägarna själva. Klart lägre betyg får Seat, Kia och Mitsubishi.

Förlängda nybilsgarantier, som Kia med sina sju år, och nu senast Hyundai, Ford och Opel, med fem år, ställer också mer krav på bilföretagen. Det resulterar i allt längre nära relationer med kunderna i allt äldre bilar. Det vill till att garantierna är tydligt utformade för att missförstånd ska undvikas.

AutoIndex-undersökningen genomfördes i januari–februari och en av delfrågorna i enkäten om återförsäljarna handlade om hur kunden upplevde att han eller hon blivit omhändertagen när bilen väl var såld.

Klicka på bilden i högerspalten för grafik.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-10-05 11:06
Pender

Har ägt 2 Kia. Själva bilarna var utmärkta. Men när felen kom, var importören sällsynt snillrik (fullt i klass med t.ex. Peugeot), att finna argument varför jag själv skulle stå för rep.-kostnader. Efter att hört många historier från bekanta, känns det trivsammare att betalat uppåt 20.000 kr mer för en likvärdig Toyota. Och förhoppningsvis slippa framtida tjafs. Detta är min högst subjektiva åsikt. Men den stöds hyfsat av ägarenkäter.

#2 • Uppdaterat: 2010-10-05 20:40
Kenneth Petersson (ej verifierad)

Vi höll nästan på att köpa Kia ceed diesel men så kom jag på att kolla servicekostnader. Ringde säljaren..men han visste inte. Han återkom och bekräftade min misstanke. Dvs stor och mkt dyr service varje år. Ca 3500kr/år i service!!!
Med sådana hemska kostnader varje år måste allt fungera perfekt för kunden. För oss blev det back to basic dvs Toyotas Avensis.
KennethP

#3 • Uppdaterat: 2010-10-05 21:11
Pender

Hm? Kostar inte en Avensis ca 3500 kr/år i service? Om man slår ut snittet på t.ex. 6 år. Samtidigt undrar jag om det verkligen räcker med 3500 kr för ceed. (3500 kr är i dagens läge inte uppseendeväckande.)
Min uppfattning är att Toyota håller medeldyra servicepriser. VW-gruppen är klart billigare. Men Toyotas service har ett extra värde, eftersom dom ofta fixar fel, utan att höja med ett antal tusenlappar.

#4 • Uppdaterat: 2010-10-06 11:22
Aldrig mer Toyota (ej verifierad)

Hej!
Kan hålla med om att min Toyota verkstad är bra i så motto att de ringer och vill att jag ska komma in och "för besiktiga" min Toyota inför varje besiktningstillfälle. De bruka regelmässigt byta lampor och vid ngt tillfälle någon led i framvagnen. Jag har aldrig haft en anmärkning på Toyotan vid besiktning dock får jag vid den årliga "för besiktningen" ganska dyra kostnader för diverse fel på Toyotan. Min mekaniker har dessutom sagt att de bytt "vissa" delar utan att ta upp det på räkningen som "goodwill". Men jag undrar vad som händer med kostnaderna då de slutar att "smyg reparera" Toyotan på goodwillen. Jag menar att "goodwill" har jag väl inte hela bilens livslängd! Eller hur?

#5 • Uppdaterat: 2010-10-06 14:38
Saik Nisse (ej verifierad)

Äger en Kia Ceed Sw diesel. 2010. Köpt på Bilmetro i Gävle. Har inte hunnit vara på första service ännu, så kostnaden kommer väl som glad överraskning förstår jag.. Men jag bokade servicen 3 mån i förväg, för att vara säker på att få tid så att inte 7 års garantin skulle påverkas negativt.. Har däremot vid två tillfällen besökt verkstaden i andra ärenden och det var inte kul. Väntetiden visade sig vara flera veckor. I och för sig inte konstigt när man även är återförsäljare för WW, Audi, Skoda, Honda, Seat och Kia. Detta har verkstaden inte kapacitet för uppenbarligen. Irritationen blir stor och man undrar stilla om det gått snabbare om jag kommit i en Audi Q7 eller liknande. Smart av Bilmetro att ha koll på en svår konkurrent som tex Golf men mycket illa för Generalagenten KIa. Reservdelar verkar vara rena katastrofen när det visade sig att jag kunde få vänta på en reservdel i allt från 1 vecka till 6 mån. Så jag förstår att Kia ligger i botten vad det gäller kundnöjdheten. Dom borde snarast se över sitt återförsäljarnät.

#6 • Uppdaterat: 2010-10-06 15:43
KIA (ej verifierad)

Hej!
Kan tyvärr bara instämma har två Kia en CEED SE 2010 och en Picanto 2008. Tycker väldigt mkt om bilarna men servon gick sönder för 2 månader sen på Picanton och har fortfarande i fått den tillbaks!!!

#7 • Uppdaterat: 2010-10-08 00:34
Hanzon (ej verifierad)

"Aldrig mer Toyota", Ange gärna ditt regnummer på din Avensis-06:a var det väl du påstod dig ha i något annat inlägg för jag har svårt att tro på att du varken bytt några leder i framvagnen, får dyra kostnader för diverse fel på Toyotan vid varje förbesiktning som du för övrigt får betala 200kr för hos Toyota eller att man "smygreparerar" din bil utan att du skulle få kännedom om det så det skulle vara väldigt intressant att se...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.