Nästa artikel
Alliansen lovar förbifart
Nyheter

Alliansen lovar förbifart

Publicerad 29 mars 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Regeringen tänker bygga Förbifart Stockholm om den får förnyat förtroende i höstens val.
I en debattartikel i DN lovar Alliansen att plocka fram de 28 miljarder leden kostar samt låta bygget starta senast år 2012.

Sedan 60-talet har behovet av en förbifart diskuterats men skiftande politiska majoriteter har hittills satt käppar i hjulet för projektet.

Avlastar Essingeleden
Förbifart Stockholm ska gå mellan Häggvik i norr och Kungens kurva i söder. Det blir totalt 21 km motorväg av vilka 17 km i tunnel.

Förbifarten skulle avlasta den idag kraftigt underdimensionerade Essingeleden och göra Stockholms trafiksystem mindre sårbart.

Oppositionen står splittrad i frågan. Miljöpartiet och Vänsterpartiet säger nej till förbifarten medan Socialdemokraterna tidigare ställt sig bakom förbifarten.

Diskutera: Vad tycker du om Förbifart Stockholm?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2010-03-30 16:21
jan e (ej verifierad)

Till Anders varför flikade du in detta för när du har noll koll.... komihåg att det är vänstersidan som byggt upp landet till världens öppnaste o bästa demokrati och till en väldigt stark industrination ..högerpolitik är aldrig till gagn för den lite svagare i samhället komihåg det deras ideologi hade funkat bättre i en lejonflock.....

#9 • Uppdaterat: 2010-03-30 16:37
Pelle (ej verifierad)

Klart att Stockholm (sv. största stad) behöver en förbifart, inte en genomfart som Essingeleden är idag. Borde dessutom byggts för 20-30 år sedan. Dock helt fel att vi stockholmsbilister ska betala med tullar. Inga 'lantortsförbifarter' finansieras på det sättet. Där är det Vägverket, dvs skattemedel = alla som betalat! Samhällsnyttan är enorm när köerna försvinner.

#a • Uppdaterat: 2010-03-30 17:33
AL (ej verifierad)

Problemet är bara Pelle att köerna inte försvinner på grund av Förbifarten. Den avlastar förvisso Essingen med c:a 20 procent men det är också allt. Innan den nya satsningen står klar år 2016-17 kommer trafiktillväxten ha ätit upp denna avlastning så att det till och med är sämre framkomlighet på Essingen år 2016 än idag (leden inkluderat). Nya vägar vare sig har eller kan av den anledningen minska köerna nämnvärt i en stad som Stockholm. Det enda som kan påverka dessa är höjda avgifter eller förbättrad kollektivtrafik. 28 miljarder kronor kan alltså användas betydligt bättre - och samhällsnyttan blir då också reell. MVH AL

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.